Vonku stále vládne pomerne teplá jeseň, preto mnoho vodičov odkladá prezutie pneumatík. Podľa predikcií niektorých meteorológov príde zimné počasie náhle a preto sa treba pripraviť, aby vás pokles teplôt nezaskočil. Nejde však len o prezutie. Pripomeňme si niektoré základné pravidlá, ako zimné obdobie stráviť na ceste v bezpečí a v aute, v čo najlepšom stave. Predídete tým problémom aj potenciálnym zbytočným nehodám.
Čo sa týka pneumatík, zimné obutie s dezénom aspoň 4 mm je povinné od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je cesta pokrytá súvislou vrstvou snehu či ľadu, alebo aj mimo tohto obdobia, ak takýto stav vozovky hrozí pre aktuálne počasie. „Rozhodne neodporúčam spoliehať sa na celoročné pneumatiky, pretože nemajú tie správne vlastnosti do zimy v našich podmienkach. Oproti tomu klasické zimné gumy majú vyššie percento prírodného kaučuku, takže sú pružnejšie, čo je pre jazdu na zimnej vozovke zásadné,“ vysvetľuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, prevádzkujúcej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Automatické svietenie nestačí
Hmly, sneženie a skorý západ slnka prináša počas zimy zhoršenú viditeľnosť. Aby ste boli na ceste za každej situácie dobre vidieť, obíďte si svoje auto a presvedčte sa, že vám v poriadku fungujú predné aj zadné svetlá, vrátane smeroviek a hmlových svetiel. Pri jazde s automatickým svietením sa často stáva, že senzor nerozpozná napr. hmlu alebo hustý dážď, necháva zapnuté iba denné svietenie predných diód a zozadu je potom auto úplne neviditeľné. Preto za volantom vnímajte situáciu a vo vlastnom záujme včas ručne zapínajte hmlovky alebo stretávacie svetlá, pri ktorých sa rozsvietia aj svetlá vzadu, aby ste predišli možným kolíziám.
Vyčistené auto, správna výbava a prevádzkové náplne
Nielen byť videný, ale aj sám dobre vidieť je pre bezpečnú zimnú jazdu extrémne dôležité. V aute preto stále vozte škrabku, zmeták a špeciálny sprej na rozmrazovanie okien, pokiaľ práve nemáte vyhrievané aj čelné sklá. V mrazivých ránach šetrne oddeľte primrznuté stierače od skla, aby sa pri ich spustení nepotrhali gumičky. A pokiaľ vás na zaparkovanom aute prekvapila vrstva snehu, zmeťte ho nielen z okna, ale aj zo strechy, aby pri jazde neohrozoval vozidlá jazdiace za vami.
Samozrejmosťou je doplnenie nemrznúcej zmesi, aby vám v aute nezamrzla chladiaca kvapalina, rovnako ako zimná kvapalina do ostrekovačov. Náročné zimné počasie vám môže nachystať nemilé prekvapenie v podobe vybitého akumulátora, či už vo vašom aute alebo vo vozidle niekoho v okolí. Na nezaplatenie sú v takom prípade štartovacie káble. Spolu s nimi sa v zime oplatí voziť aj lopatu na odhádzanie snehu, deku, dostatok tekutín a niečo na jedenie pre prípad dlhého státia v kolónach.
Ako jazdiť
Na mokrej, namrznutej alebo zasneženej vozovke sa môže počas sekundy stať takmer čokoľvek, takže univerzálna rada pre vlastnú bezpečnosť znie: jazdiť s väčším rozostupom. Brzdná dráha je na mokrej vozovke dvojnásobne dlhá a na ľade dokonca ešte oveľa dlhšia. Nehľadiac na fakt, že od idúcich áut strieka dozadu voda a odlietavajú rôzne nečistoty, vrátane kamienkov, ktoré dokážu poškodiť čelné sklo.
Pri mokrej vozovke a teplote pod 4 °C majte na pamäti, že voda na ceste môže byť už zamrznutá a zvoľte adekvátny jazdný štýl. Vyhnite sa prudkému brzdeniu tým, že budete predvídať a priebežne mierne pribrzďovať. Do zákruty vchádzajte pomaly, pribrzdite si ešte pred ňou a rozhodne nie až prudko počas zatáčania. Zákrutou prechádzajte pri pravej strane vozovky. A čo keď sa auto skutočne dostane do šmyku a cítite, že nad ním nemáte kontrolu? „Základné pravidlo je pozerať sa tam, kam chcete ísť, hlavne vôbec nebrzdiť, vyšliapnuť spojku a točiť volantom proti smeru, kam sa stáča zadok auta. Ak sa zadok pri šmyku stáča doprava, volantom točte doľava, tak aby auto malo zostať na ceste,“ pripomína Petr Vaněček.