„Nestačí byť len dobrý. Dôležité je to, čo viete dať viac a čo ste schopný obetovať,“ hovorí Jozef Kabaň v rozhovore o minulosti, súčasnosti i budúcnosti svojej kariéry.
V rozhovore, ktorý vznikol pri príležitosti odhalenia koncepčného vozidla MG Cyber GTS v britskom Goodwoode, nám Jozef Kabaň (*4. január 1973, Námestovo, wiki) povedal viac o pohľade na prácu dizajnéra, o nespoliehaní sa na šťastie a tiež o perspektívach vlastnej kariéry. Neobišli sme pritom ani rozdiely medzi európskym a čínskym vedením automobiliek.
Uveďme, že Jozef Kabaň sa iba nedávno stal viceprezidentom dizajnu koncernu SAIC, pod ktorý patrí aj automobilka MG. Predtým pôsobil v značkách Škoda, Volkswagen, Rolls-Royce, BMW či Bugatti, kde sa podpísal pod Veyron.
Ako osoba ste verejnosťou vnímaný veľmi pozitívne, ale pod strechou čínskej značky MG sa prvýkrát na internete objavujú aj negatívne reakcie. Vnímate tento posun verejnej mienky?
Je to logické a správne rozhodnutie. Reakcie sú moc pozitívne. Svet nie je postavený len na delení na kontinenty, značky, krajiny, ale spájaní a hľadaní nového. Vždy ma fascinoval automobil ako taký nehľadiac na to, odkiaľ pochádza. To, čo bolo motorom v mojom doterajšom živote, bola chuť zlepšovať sa. Spoznávať nové výzvy a snažiť sa s nimi spoznávať a vylepšovať sám seba.
A MG pod taktovkou čínskeho vedenia vám to umožňuje? Máte voľné ruky?
Moja úloha ako viceprezidenta SAIC Design je starať sa o niekoľko značiek a MG je jedna z nich. Na jednej strane vidíme obľúbenú európsku značku, ktorá má silnú tradíciu a hrdý pôvod. A na tej druhej nesmiernu túžbu po inováciách na strane Ázie. Je to veľký prínos pre obe strany.
Máme za to, Číňania kladú v porovnaní s európskymi značkami väčší dôraz na inovatívnosť. Cítite takýto rozdiel už teraz, po pár mesiacoch?
Na to je ešte skoro. Pre mňa je prioritou spoznávať a nie hneď hodnotiť. Rozdiely ale sú a je ich mnoho. Mal som tu možnosť pracovať v mnohých značkách a všetky mali niečo spoločné: nasadenie, milovali produkt, boli vždy veľmi kreatívne a zodpovedné za to, čo robili. Po tej stránke nie je rozdiel, ten je inde. Naša dlhodobejšia história v automobilovom svete prináša nielen skúsenosti, ale aj pocit väčšej zodpovednosti a zotrvačnosti. Je to ale tá rýchlosť a odvaha experimentovať, tam je Ázia iná.
Je to aj verejné očakávanie, že práve toto je rozdiel medzi čínskymi a európskymi spoločnosťami. Koľko ľudí máte dnes pod sebou, s koľkými pracujete na dizajne?
Je to väčšie číslo, je to viac značiek. Ale nie je to len o administratíve. Aj to je niečo, čo sa v porovnaní s Európou zásadne zmenilo. Mám tak priestor venovať sa stratégii a dizajnu.
Pred časom som sa pýtal jedného dizajnéra, že čo vlastne ako dizajnér robí, keď príde do práce. Kolegovia sa smiali, že je to nevhodná otázka, ale zopakujem ju aj pri vás. Ako vyzerá váš pracovný deň teraz v SAIC? Je to leadership a manažovanie každodenných povinností, papierovačky či kreslenie?
Možno som trochu iný ako väčšina mojich a možno aj vašich kolegov. Nie som štandardný nadriadený ani štandardný šéfdizajnér, a ani som v takomto duchu nikdy nechcel pracovať. Moja túžba nikdy nebola byť šéfom, ale vytvárať estetiku, tvoriť hodnoty.
Že to bez toho nejde, ale dá sa to aj inak, som pochopil, keď som sa stal prvýkrát šéfom tímu. Bol som ešte veľmi mladý. Mal som pocit, že som potrestaný. Môj sen bol veľký a moje schopnosti relatívne slušné. A stále to nebolo tak silné, ako viesť väčší počet správne motivovaných ľudí. Toto bol možno jeden z najdôležitejších momentov chápania dôležitosti zmeniť sa.
Vždy som hľadal cestu k značke, jej hodnotám, ale hlavne jej ľuďom. Veľa cestujem. Londýn, Šanghaj, Tokio a, samozrejme Praha, Bratislava. Môj deň nie je len o manažovaní ľudí, ale o ich motivácii a tvorbe. Pozeráme sa spolu na budúcnosť a spoločne hľadáme odpovede. Dokonca aj veľa kreslím. Môj život je trošku pestrejší. Každý deň iný.
Takže je to naďalej aj kreslenie. Smeroval som k tomu, hoci neočakávam, že mi odpoviete celkom na rovinu, že či práve táto administratíva a riadenie ľudí a nedostatočne voľné roky neboli dôvodom ukončenia spolupráce s VW.
Život je krásny, ale netrvá večne a môj sen je nielen pracovať v atraktívnej firme, ale vytvárať veci, ktoré sú v určitej harmónii s tým, v čo verím. Pokiaľ mi smerovanie značky niečo dáva, adoptujem ho ako svoje a vždy sa snažím ho obohatiť. Pokiaľ ale nie, tak nie je zlé, že sa cesty rozídu. Vzťahy však ostávajú pozitívne. Chcem, aby môj čas a skúsenosti boli venované tam, kde to dáva zmysel. A možností mám mnoho.
Vidíme tu nádherný MG Cyber GTS, ktorý ste tu v Goodwoode odprezentoval ako svoje prvé dielo pre MG. Ale viete mi povedať v stručnosti, na čom vy a váš tím pracujete teraz? Prípadne, čo môžu ľudia ďalej očakávať?
Dúfam, že pekné produkty plné kreativity a charakteru. Autá, ktoré nadchnú, ale aj nesklamú. Je toho mnoho. Snažím sa pohybovať medzi značkami, ich cieľmi, hodnotami, zákazníkmi. Prioritou je nájsť a upevniť nasledovanie týchto značiek. Dať im hlbší základ, jasnú budúcnosť.
Naďalej sa autá dizajnujú s ohľadom na emócie súkromného zákazníka a nielen pre dobu carsharingu a fleetov?
Keď sa pozrieme na toto kupé za nami, MG Cyber GTS, je to všetko iné, než „len auto“. Ukazuje spôsob, akým sa dá prežiť život. Emocionálne a vyvážené. Má pekné proporcie postavené na základoch Cyberstera. V tomto prípade hovoríme o sedení dva plus dva, teda o veľmi uvoľnenej karosérii, ktorá má svoj jedinečný silný, ale neagresívny charakter. Dotknite sa ho. Možno pocítite, že práve toto je správne auto pre vás.
Spočiatku som hovoril o tých pozitívnych ohlasoch verejnosti. V mojej komunite dizajnérov, umelcov, kreatívcov vás vnímajú ako veľký vzor. Je možné ešte v dnešnej dobe, aby sa Slovák z Oravy, Galanty, Prešova stal dizajnérom veľkej automobilky? Myslím to v tom zmysle, či takýto úspech nestojí o zastihnutí kombinácie správnych momentov, šťastia a talentu.
To je zložitá otázka. Samozrejme, verím v to, že áno. Vo všetkom raz bude niekto lepší – a aj ja v to dúfam. Ale nebude to ľahké, viedol som tých značiek príliš veľa. Či to zažijem alebo nie, to neviem. Ale môžem povedať, že vzdelávanie u nás, napríklad Vysoká škola výtvarných umení a dizajnu v Bratislave, ale aj iné, majú určite veľký význam.
A čo bolo základom môjho úspechu? Kombinácia správnych momentov, šťastie a talent? Asi tak trochu všetko, ale hlavne túžba tvoriť a nebáť sa. Viem, že šťastie je veľmi dôležité a veľa ľudí sa naň spolieha. Ja sa preto vždy snažím zlepšovať sa a spoliehať hlavne na seba a v to, čo viem. Snažím sa ponúkať a robiť veci tak, ako verím, že sú správne. A to aj napriek tomu, že môžem zlyhať. Nie je to cesta ružovou záhradou. Je to hra s ohňom, ale aj sloboda. Tie pozície, ktoré som zastával predtým aj teraz, vždy boli aj budú snom ďalších. Ja tú pozíciu zastávam nielen preto, že chcem a môžem, ale vtedy, keď viem, že jej mám čo dať.
Máte 51 rokov, ešte je skoro. Ale myslíte si, že príde niekedy doba, kedy to odovzdáte ďalej? Ja osobne mám pocit, že ľudia ako vy nikdy neskončia, pretože ich život založený na aktivite a činorodosti.
Je na tom niečo, ale u mňa ešte skoro. Mám mnoho dôležitých skúsenosti a patrím k najmladším vo svojej funkcii. Je to tvrdá konkurencia a zodpovednosť. Chcieť byť šéfom značky je pekné. Je pekné o tom snívať. Tých, ktorí o tom snívajú, je určite veľa. Ale aby chceli vás, aby ste vy boli ich jediný kandidát, už nie je úplne také jednoduché. Nestačí byť len dobrý. Dôležité je to, čo viete dať viac a čo ste schopný obetovať!
Samozrejme, aj ja som si kládol otázku, ako dlho chcem robiť autá. Boli vždy mojím snom a stále sú. Ale viem, že milujem aj architektúru, umenie ako také. Je správne byť tak egoistický a ostať pri nich celý život? Momentálne moje srdce a ja ako taký sme dospeli k názoru, že áno. Baví ma to, ale nie som zaslepený. Je to veľmi pekný vzťah, sprevádza ma mojím životom. Najkrajšie na tomto vzťahu je, že som mal možnosť spoznávať krásnych ľudí, ako aj vás novinárov, zákazníkov. Vidieť, že niekto sa teší z toho, čo sme vytvorili. To je krásna cesta. Nech už som bol v akejkoľvek značke, sprevádzalo ma mnoho krásnych ľudí a teším sa na spoznávanie ďalších. A ako dlho to bude trvať, uvidíme.
Ďakujeme za poskytnutie rozhovoru a prajeme veľa úspechov v MG a SAIC!
Rozhovor bol po úprave prepisu autorizovaný, za pozvanie a organizáciu programu ďakujeme značke MG.