startstop

Toto Ferrari F40 by chcel mať doma každý

Zdroj: Bring a Trailer

Klasické vozidlá sú pre milovníkov to najcennejšie. Medzi klasiky môžeme zaradiť aj bájne Ferrari F40. Aj keď nepatrí medzi tie najstaršie, už teraz sa pýši vysokými cenovkami. Nie je sa čo čudovať, že bežne sa pohybujú takéto modely nad hranicou 1,5 milióna eur. Ale tento kúsok má svoju cenovku ešte ďaleko vyššiu.

Čistokrvný a surový zážitok zo šoférovania, to vám vie priniesť Ferrari F40. Pravdou je, že v tomto aute sa narobíte. Keďže nemá posilňovač riadenia ani bŕzd, komfortom dnešných áut vás nepoteší. Dokonca väčšina modelov F40 nemalo ani klimatizáciu. Rovnako tak zabudnite aj na ABS či kontrolu trakcie. Čistý šoférsky um. Presne ten potrebujete za volantom F40. Pretože žiadny asistent vám na pomoc nepríde.

Posledný úder

Model F40 sa vyrábal medzi rokmi 1987 až 1991. To znamená, že do diapazónu veteránov sa toto Ferrari zaradilo pomerne nedávno. No tento model sám o sebe svojim vzhľadom tvrdil, že ide o klasiku. Model F40 vznikol z pomerne známych dôvodov. Enzo Ferrari sa nasrdil a svojím udretím do stola chcel dostať preč povery o vymäknutých modeloch Ferrari tej doby. Práve preto prišlo na svet veľdielo menom Ferrari F40.

V tej dobe azda nikto netušil, že povestný úder po stole Enza Ferrariho bude jedným z posledných. Pôvodne plánovaných 390 kusov tohto modelu narástlo na číslo 1 311 kusov. Vzácnosť získali aj vďaka tomu, že nie všetky z nich prežili až do dnes. Rovnako tak majitelia týchto modelov sa ich zbavujú len veľmi neradi.

Neprekonal rekord

V tomto prípade nejde o absolútneho rekordéra. Na trh sa dostal aj model z roku 1990 s nájazdom iba 2 931 kilometrov. Ten sa vydražil za takmer 4 milióny dolárov, presnejšie 3 965 000 dolárov. Exemplár z roku 1992 s nájazdom tesne nad 15 tisíc kilometrov sa vydražil o zhruba 100 tisíc dolárov lacnejšie. Zbytok exemplárov sa pohybuje niekde medzi 1,5 až 2,5 milióna dolárov. Pred zopár rokmi však platilo, že ich cena bola zhruba o milión nižšia.

Tento konkrétny kúsok sa však priemeru vymyká. Cenu ovplyvňuje viacero faktorov, medzi ktoré patrí napríklad aj klimatizácia a elektrické sťahovanie okien. Čím viac výbavy, tým vyššia cena. Veľkú rolu má aj katalyzátor. V tomto prípade však platí opak, keďže drahšie sú tie modely, ktoré katalyzátor nemajú. Katalyzátor totiž nepatrne, ale predsa znižoval výkon, ktorý mal dosahovať 476 koní. Neoficiálne informácie však tvrdia, že výkon presahoval hranicu 500 koní.

Unikátne hodnoty

Veľmi dôležitým faktorom je určite aj nájazd kilometrov. Tento konkrétny kúsok dokonale reprezentuje top stav. Nechýbajú ikonické disky kolies Speedline, spoza ktorých priam svietia 13-palcové vŕtané brzdové kotúče. Mimochodom, tieto výkonné brzdy si ľahko poradia s vozidlom, ktoré váži iba 1 100 kilogramov vďaka kompozitovej karosérii.

Pod kapotou nájdeme 2,9-litrový osemvalec s dvoma turbami. Motor má elektronické vstrekovanie a zapaľovanie Weber-Marelli. Všetko toto je prepojené s manuálnou päťstupňovou prevodovkou a pohon sa prenáša na zadné kolesá. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá zhruba 4 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na hodnote 320 km/h. Za to by sa nehanbili niektoré autá ani dnes.

Dobrá investícia?

Tento exemplár za svojich 33 rokov na svete stihol najazdiť iba 4 600 kilometrov. Jeho konečná cena sa tak dostala na hodnotu 2 475 026 dolárov. Čo myslíte, má takáto klasika potenciál rásť ďalej na cene? Čo sa však nikdy nezmení je autentickosť a surovosť, ktorú vám žiadne nové auto už (bohužiaľ) nedopraje.

Zdroj: Bring a Trailer 
Exit mobile version