Paul Bailey a jeho Jaguar XJR-S Monaco môžeme označiť za legendárny model britskej automobilky. Samotný Paul Bailey ako veľký fanúšik značky začal ešte v 90. rokoch budovať vozidlá na zákazku, ale stále vytvorené na svoj vlastný obraz. Tak vznikali tie najvýnimočnejšie kúsky s Jaguarom na kapote.
Jaguar XJR-S Monaco vskutku patrí medzi tie ikonické britské modely, ktoré prešli rukami britského konštruktéra. Vráťme sa však na začiatok k modelu XJ-S. Paul Bailey v ňom totiž videl obrovský potenciál. Chcel zmeniť toto GT-čko na plnohodnotný športový model. Vďaka svojej praxi v leteckom priemysle a neskôr aj počas pôsobenia v Glenfrome engineering budoval svoj cit k prestavbám automobilov.
Šiel vlastnou cestou
Firma Glenfrome engineering sa sústreďovala na prestavby na objednávku. Šlo najmä o štvordverové či dokonca cabrio verzie prvej generácie Range Roveru. Upravovali aj spomínané modely Jaguar XJ-S. Paul Bailey sa však rozhodol začiatkom 90. rokov založiť v britskom Bristole firmu PBB Design. V nej sa sústredil najmä na zmenu vzhľadu modelov XJ-S. Jeho model s označením Monaco ponúklo oblejšiu prednú časť, oválnejšiu prednú masku a podstatne širšie blatníky. Vďaka širokým blatníkom si mohol dovoliť obuť na XJ-S Monaco aj širšie pneumatiky.
Panely vyrobené zo sklolaminátu navrhli tak, aby nemuseli nijak zasahovať do pôvodnej konštrukcie. Na novo sa uchytila iba kapota, keďže nová sa od pôvodnej výrazne líšila. Paul Bailey síce živil vášeň k úprave XJ-S, ale rád si za ňu nechal aj dobre zaplatiť. Takýto bodykit vyšiel vtedy na 24 500 libier. Nie je preto divu, že šlo o pomerne luxusnú záležitosť. Celkovo malo vzniknúť iba 12 kusov s touto úpravou. Brunejský sultán sa rozhodol zakúpiť rovno dva kusy.
Jediný svojho druhu
Tento červený model začal svoju púť ešte v roku 1991 ako vôbec prvé vozidlo s označením Monaco. Bol to prototyp, ktorý mal slúžiť k propagačným účelom. Svoje miesto dostal aj v mnohých magazínoch tej doby ako napríklad Performace Car či EVO. Prvým majiteľom bol človek pôvodom zo Škótska, ktorý pracoval v petrochemickom priemysle. Neskôr sa toto vozidlo presunulo do Buckinghamshiru v Anglicku.
Po kúpe sa dostalo do rúk Hyper Engineering, kde sa špecializujú na úpravy športových vozidiel z Veľkej Británie. Majiteľ požadoval zachovanie charakteru auta, chcel iba navýšiť výkon. Cieľom malo byť dokázať sa vyrovnať športovým vozidlám tej doby. Inžinieri teda dospeli k názoru, že vezmú diely z XJ-S Monaco a použijú ich na najsilnejšiu verziu Jaguaru označovanú ako XJR-S.
Cena prekvapí
Oproti 5,3-litrovému dvanásťvalcu mala táto verzia výkonnejší motor s objemom 6 litrov. Tento motor produkoval výkon na úrovni 320 koní s krútiacim momentom 490 Nm. O naladenie podvozku sa postarali odborníci z Tom Walkingshaw Racing a XJR-S dostalo aj tlmiče od Bilsteinu. Agresívnejší bodykit urobil z tohto kúsku skutočný unikát. V tejto konfigurácii ide o jediný kus na svete. A jeho cena ? Neatakuje vôbec vysoké hranice, keďže tento kúsok ma hodnotu iba 24 tisíc libier.