startstop

Peugeot 205 oslavuje štyridsiatku

24. februára 1983 bol predstavený Peugeot 205. Auto, ktoré ukotvilo francúzsku značku v modernej ére a umožnilo zrod dlhého radu úspešných mestských automobilov. Pripomeňme si jeho príbeh.

História auta je často v prvom rade históriou mužov a žien, ktorí ho navrhli. Príbeh modelu Peugeot 205 je úzko  spätý s príbehom Jeana Boillota, člena predstavenstva Peugeotu z konca 70. rokov. Bol to on, kto v ťažkých časoch, ktoré spoločnosť vtedy prežívala, prišiel s ambicióznym projektom vytvoriť nové kompaktné auto, ktoré by však bolo niečím oveľa viac, než malým autom určeným do mesta. Malo sa stať viacúčelovým automobilom vhodným do mesta aj do terénu, schopným odviezť menšiu rodinu a navyše cenovo dostupným. Skrátka autom, ktoré vyhovie takmer všetkým nárokom.

Pininfarina na druhej koľaji

Zatiaľ čo väčšina dovtedajších vozidiel značky Peugeot bola navrhnutá dizajnérskym štúdiom Pininfarina, v tomto prípade to boli dizajnéri samotnej automobilky na čele s Gérardom Welterom, ktorí vyhrali internú súťaž a priniesli oveľa modernejší a uhladenejší dizajn. Pininfarina neskôr získal  ako „satisfakciu“ zákazku na navrhnutie modelu Peugeot 205 kabrio. Nový dizajnérsky prístup priniesol niektoré charakteristické prvky, ktoré sa neskôr začali objavovať na ďalších vozidlách, ako napríklad maska ​​chladiča s horizontálnymi lamelami a horizontálny pás, prepájajúci zadné svetlá. Interiér vytvoril návrhár Paul Bracq, v tom čase pracujúci pre dizajnérske štúdio Peugeot.

Peugeot 205 bolo prvé auto značky, v ktorom bola vzadu využitá torzná tyč s cieľom zväčšiť priestor pre cestujúcich. Taktiež bolo prvé, ktoré využívalo novú rodinu motorov XU, konkrétne XUD7, teda štvorvalcový motor s objemom 1769 centimetrov kubických a výkonom 60 koní. Vďaka nemu sa Peugeot 205 stal prvým malým francúzskym dieselovým automobilom a najmä prvým malým dieselovým modelom, ktorý ponúkal rovnaký výkon ako benzínové motory, len s oveľa nižšou spotrebou (v priemere 3,9 l/100 km).

Reklama ako z akčného filmu

Peugeot 205 disponoval pestrou paletou motorov (od 45 do 200 koní) a aj automatickou prevodovkou, ktorá v tom čase na trhu rozhodne nebola samozrejmosťou. V čase svojho uvedenia v roku 1983 prišiel na trh so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým. Nasledujúci rok sa ponuka rozšírila o legendárne GTI a Turbo 16, ako aj o 3-dverovú karosériu. Nasledovala celá škála verzií, od cenovo dostupnejších, ako napríklad Junior z roku 1986 s džínsovými sedadlami, až po exkluzívne „chic“ modely ako Lacoste alebo Gentry.

Od roku 1983 marketingová stratégia automobilu zodpovedala jeho atribútom. Hneď po uvedení sa vďaka nej v súvislosti s týmto modelom spopularizovalo slovné spojenie „božské číslo“. Televízne reklamy, ktoré toto spojenie používali, vystihovali dobu. Ako napríklad známy televízny spot, v ktorom v štýle bondoviek Peugeot 205 na zamrznutom jazere prenasleduje a bombarduje vojenské lietadlo. Reklamu nakrútil režisér Gérard Pirès, ktorý o niekoľko rokov neskôr nakrútil aj legendárny celovečerný film Taxi, kde hlavnú úlohu stvárnil Peugeot 406.

Úspechy na pretekárskych tratiach

Dôležitým nástrojom na propagáciu auta bol motoršport. V roku 1984 sa na podnet Jeana Todta (vtedajšieho šéfa divízie Peugeot Talbot Sport, neskôr premenovanej na Peugeot Sport) Peugeot premiérovo zúčastnil majstrovstiev sveta v rely v rámci slávnej skupiny B, a to s už teraz ikonickým modelom 205 Turbo 16. Počas tejto premiérovej sezóny si vďaka trom víťazstvám získal veľký obdiv Ari Vatanen. V rokoch 1985 a 1986 získala značka vďaka modelu 205 Turbo 16 pohár konštruktérov. Titul majstra sveta jazdcov patril najprv Timovi Salonenovi (1985) a potom Juhaovi Kankkunenovi (1986). Keďže na konci roku 1986 skupina B skončila, Jean Todt navrhol, aby sa Peugeot zúčastnil s 205 T16 pretekov Paríž – Dakar. Tak sa aj stalo. Peugeot 205 T16 dostal špeciálne úpravy a v rokoch 1987 a 1988 slávne preteky vyhral. Najprv sedel za volantom Ari Vatanen a následne aj Juho Kankkunen.

V roku 1998, po dlhej a bohatej 15-ročnej kariére a 5 278 050 vyrobených kusoch, Peugeot 205 ukončil svoju úspešnú púť. Na tú potom nadviazali modely 206, 207 a dnes aj 208.

Exit mobile version