Rumunska značka Dacia aktuálne predstavuje automobilku, ktorá vyrába ľudové automobily za prijateľné ceny. Ale kedysi tomu tak nebolo. V 90. rokoch minulého storočia na tom značka nebola príliš dobre a pokúšali sa pomôcť si spoluprácou s talianskym dizajnérskym štúdiom.
Dacia sa rovnako ako aj ostatné automobilky východného bloku musela prispôsobovať situácii po páde železnej opony. Dacia v minulosti vyrábala vozidlá, ktoré vychádzali z modelu 1300. Šlo o licenčný model vychádzajúci z Renaultu 12, ktorý mal svoj pôvod ešte v automobile zo 60. rokov. Vozidlo si síce prešlo mnohými modernizáciami, ale výrobca sa pozeral už po niečom úplne novom.
Taliansky dizajn mal pomôcť
Rok 1995 mal byť tým prelomovým v histórii rumunskej značky. Presne v tomto roku dorazil model s názvom Nova. Šlo o prvé auto, ktoré prešlo kompletným vývojom v domovskej Dacii. Zaujímavý vizuál v karosárskej verzii sedan disponoval otváraním zadného veka batožinového priestoru v štýle liftback. Malo to však jeden problém. Jeho vývoj začal ešte v 80. rokoch minulého storočia, a tak po príchode na trh v roku 1995 vyzeral tento model už pomerne staro.
Dacia sa preto hneď o rok po uvedení tohto vozidla na trh postarala o modernizáciu. Vedenie rumunskej značky si však uvedomovalo vážnosť situácie a chcelo ponúknuť niečo viac. Preto sa v roku 1997 spojilo s talianskou spoločnosťou I.DE.A Institute sídliacou v meste Turín. Úloha bola jasná – navrhnúť moderné auto, ktoré nahradí model Nova a posunie značku bližšie k modernej ére.
Renault všetko zamietol
Talianski dizajnéri sa preto pustili do práce a prišli s konceptom, ktorý označovali ako D33. Štúdia znázorňovala kompaktný sedan s uhladeným vzhľadom, ktorému dominovali oblé prvky. Dacia si stanovila cieľ zaujať zákazníkov aj v západnej časti Európy. Na palubu sa mala dostať aj moderná výbava ako ABS, posilňovač riadenia, centrálne uzamykanie, airbagy a rádio s kazetami. Pod kapotou sa mohli vyskytnúť dva benzínové motory s objemom 1,4 respektíve 1,6 litra a výkon osciloval medzi 59 až 74 kW.
Tieto motory mali štyri ventily na valec, katalyzátor a aj viacbodové vstrekovanie. Neskôr Dacia plánovala aj príchod naftového motoru s turbom. Mali vzniknúť viaceré karosárske verzie. Okrem sedanu mal prísť kombík aj úžitkový automobil. Avšak v roku 1999 celú Daciu odkúpil Renault a model D33 zmietol zo stola. Najskôr v roku 2000 prišiel model SupeRNova, o 3 roky neskôr model Solenza, ktorá dostala čiastočne aj techniku od Renaultu. Rok 2004 priniesol príchod modelu Logan a práve tu sa začala písať moderná história značky Dacia.