startstop

Špecialista na STK: darí sa nám potláčať korupciu, kvalitou dobiehame Nemecko

Skúšky bŕzd na technickej kontrole (foto: TESTEK)

Skúšky bŕzd na technickej kontrole (foto: TESTEK)

Mnohí vodiči možno ani netušia, že slovenské stanice technickej kontroly disponujú unikátnym systémom na kontrolu brzdových systémov vozidiel, ktorý zatiaľ používajú len v máloktorých krajinách. Vďaka tomu sa darí potláčať korupciu a zachytiť oveľa viac vozidiel so závadami na brzdách, čo robí naše cesty podstatne bezpečnejšími.

Absolvovanie technickej a emisnej kontroly vozidiel patrí medzi bežné povinnosti vodičov. Nový automobil musí prvú technickú kontrolu absolvovať po 4 rokoch od uvedenia do prevádzky a následne tak robiť každé dva roky. Za rok 2023 sa celkovo na Slovensku vykonalo 1 587 106 technických kontrol vozidiel. Ako technicky spôsobilé vyhodnotili STK 86,72 % všetkých vozidiel, za dočasne spôsobilé bolo označených takmer 12 % vozidiel. Vozidiel nespôsobilých na premávku bolo 18 307, čiže 1,34 %.

Tieto údaje vychádzajú zo štatistík spoločnosti TESTEK a.s., ktorá je technickou službou pre stanice technickej kontroly. Pre ministerstvo dopravy zabezpečuje všetky činnosti pre riadne fungovanie STK, vrátane informačných systémov na zber údajov z kontrol a súčasne spoločnosť školí technikov technickej kontroly a vykonáva dohľad nad dodržiavaním predpisov pri výkone technickej kontroly.

Aké sú najčastejšie závady, pre ktoré vozidlá neprejdú cez STK? “Približne polovica z vážnych a nebezpečných závad sú závady na brzdách, zhruba štvrtina sú závady na osvetlení a potom sú to ostatné časti automobilu ako pneumatiky, podvozok, a podobne,” ozrejmil pre portál startstop.sk na konferencii Mobilita na Slovensku Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti TESTEK a.s.

Marián Rybianský na konferencii Mobilita na Slovensku. Foto: Marek Gorozdos
Dôraz na kontrolu brzdových systémov

V porovnaní s inými členskými štátmi Európskej únie, v ktorých sú rozsah a kritériá viac menej zjednotené, boli u nás vo väčšej miere zaznamenané nedostatky na brzdových systémoch vozidiel, ktoré percentuálne vyskočili nad obvyklý priemer. “Domnievame sa, že je to spôsobené tým, že sme zaviedli nové technické prostriedky na to, aby boli efektívne sledované niektoré časti technickej kontroly. Práve pri brzdách sme ako prví na svete zaviedli kompletný prenos všetkých fyzikálnych veličín meraných pri kontrole bŕzd. Všetky úkony, ktoré sa s brzdami spravia pri technickej kontrole, sú teraz spätne rekonštruovateľné. V rámci dohľadu nad dodržiavaním predpisov de facto robíme forenznú rekonštrukciu toho, čo všetko technik vykonal a vieme odhaliť takmer každé porušenie predpisov,” vysvetľuje Rybianský.

Vízia spoločnosti TESTEK a.s. v oblasti kontroly bŕzd však ide podstatne ďalej. “Ďalším krokom, ktorý chceme zaviesť v najbližších týždňoch či mesiacoch je, že namiesto technika bude technický stav bŕzd automaticky vyhodnocovať informačný systém.” Či vodič podplatí technika 20-eurovkou alebo fľašou alkoholu, dopúšťa sa tým trestného činu. “Hoci na prvý pohľad sa takéto konanie môže zdať ako neškodné, tak v skutočnosti môže mať závažné následky. Nikto z nás predsa nechce, aby sa napríklad na horskom priechode v protismere skrížila kvôli chybe bŕzd návesová súprava práve vtedy, keď tadiaľ pôjdeme autom s našimi najbližšími. Potom sa budeme pýtať, kde sa stala chyba? Jednoznačne u toho technika, ktorý vyhodnotil niečo inak, než ma, hoci mal vedomosti a všetky technické prostriedky na to, aby chybu odhalil.

Nie pri všetkých komponentoch automobilu je však technicky možné zaviesť automatické monitorovanie alebo vyhodnocovanie kontrol, preto nekalé praktiky niektorých technikov týkajúce sa napríklad hĺbky dezénu pneumatík alebo korózie podvozku zatiaľ nie je možné úplne eliminovať.

Školiace a vývojové pracovisko spoločnosti TESTEK a.s. Foto: TESTEK a.s.
Inovatívna kontrola elektrických systémov vozidiel

Od roku 2019 je súčasťou poverenia pre spoločnosť TESTEK a.s. zo strany štátu aj vykonávanie dohľadu na dodržiavaním predpisov v rámci vykonávania technickej kontroly. “Stanice technickej kontroly sú monitorované kamerovým systémom a jednotlivé videozáznamy vieme kontrolovať aj na diaľku. Takisto využívame aj ďalšie technické prostriedky ako napríklad transfer dát nameraných pri kontrole.” Jednou z mnohých inovácií spoločnosti TESTEK a.s. je aj mobilná aplikácia, prostredníctvom ktorej sa cez OBD zásuvku kontrolujú elektrické systémy vozidla. “Sme jedna z prvých troch krajín v EÚ, ktorá vykonáva takéto kontroly. Aplikáciu sme vyvinuli interne a nedávno sa nám ju podarilo predať do Belgicka, kde ju takisto využívajú pri technických kontrolách vozidiel.” 

Školiace a vývojové pracovisko spoločnosti TESTEK a.s. Foto: TESTEK a.s.
Kvalitou technického stavu vozidiel dobiehame Nemecko

Intenzívny dohľad nad STK vidno aj na štatistikách. “Kým ešte v roku 2016 u nás prechádzalo bez vyznačenia vážnych alebo nebezpečných chýb 95 – 97 % vozidiel, tak teraz podiel úspešných spôsobilých vozidiel klesol na 86-87 %.” Napríklad v Nemecku je podiel vozidiel, ktoré na prvý raz prejdú cez STK, okolo 80 %, v Poľsku cca 98 %. “Nemyslím si, že je tam 98 % vozidiel v perfektnom technickom stave. Naše štatistiky svedčia o tom, že sme sa odtrhli od krajín, ktoré podceňujú dohľad nad STK a pomaly sa blížime k tomu Nemecku,” vysvetľuje Rybianský.

Vykonávanie pravidelných technických kontrol vozidiel je jednou zo základných podmienok členstva v Európskej únii. Podobný proces funguje aj vo väčšine vyspelých štátov Ázie a v mnohých ďalších rozvinutých regiónoch sveta. V súčasnosti sa technické kontroly vozidiel postupne zavádzajú dokonca v afrických krajinách. Výnimkou sú Spojené štáty americké, ktoré vykonávanie kontrol technického stavu vozidiel nemajú uzákonené na celonárodnej úrovni, ale táto oblasť patrí do kompetencií jednotlivých štátov.

Exit mobile version