Cupra je mladá, dynamicky sa rozvíjajúca značka koncernu Volkswagen, ktorá vznikla z pôvodne športovo orientovaných vozidiel značky Seat. V súčasnosti však už ponúka ucelené portfólio modelov od nižšej strednej triedy až po SUV, s bežnými a vysokovýkonnými motorizáciami jazdiacimi na benzín, naftu aj elektrinu. V redakcii sme sa o príbehu značky Cupra a jej plánoch na nasledujúce roky rozprávali s Matejom Macháčkom, riaditeľom Cupra Slovensko.
Rozhodnutie o vzniku značky Cupra padlo v roku 2018. “Bol to odvážny krok, pretože ako teraz vidíme, Cupra a pôvodne materská značka Seat sú od seba dosť výrazne vzdialené. My na importe sme sa však z tejto informácie tešili, pretože máme radi nové príležitosti a uvádzanie celkom nových modelov na trh,” hovorí Macháček. Ten zároveň spomína, že predajcovia boli voči tomuto kroku najskôr skeptickí. “Predajcovia značky Seat sa obávali, že ako predajú auto za 40-tisíc eur? Kládli si otázky, naozaj to predáme, skutočne to bude fungovať, má to zmysel?”
Realita ukázala, že áno. Cupra za posledné 3 roky na Slovensku predala napríklad 42 kusov modelu Formentor VZ5 v cenovej hladine okolo 70-tisíc eur. “Dokázali sme, že bez problémov vieme predávať za takéto peniaze vozidlá, ktoré sa odlišujú od zvyšku trhu.”
Úspešný koncept Cupra Garáž
Vozidlá značky Cupra sa predávajú v showroomoch spoločne s vozidlami značky Seat, no na Slovensku už vznikli aj prvé dve samostatné predajné miesta označené ako Cupra Garáž. “Do konca roku 2024 sa nám podarilo rebrandovať všetkých 13 predajných miest.” Pokiaľ sa však rozhodnete siahnuť po automobile značky Cupra, určite odporúčame navštíviť špecializované predajné miesta Cupra Garáž nachádzajúce sa v Bratislave a v Košiciach, ktoré sa významným spôsobom odlišujú od tradičných predajných miest. “Cupra Garáž nadobudla úplne odlišný dizajnový koncept. Odlišujeme sa od ostatných značiek tým, že v priestoroch Cupra Garáže nemáme biele steny a biele podlahy, kde vyniknú produkty. Cupra Garáž vyzerá úplne inak, máme tam použitú kombináciu šedých a sivých stien alebo podlahy, drevené dekory, zaujímavé dekorácie, dizajnové svietidlá, mnoho digitálnych prvkov a podobne, pričom to sústredenie má byť na zákazníka.”
Koncept Cupra Garáž sa značke osvedčil, pretože prakticky ihneď po otvorení hlásili predajné miesta vyššiu návštevnosť, vyššie predaje aj vyššiu spokojnosť zákazníkov. “Každý, kto prišiel do toho priestoru, pozitívne hodnotil samotný priestor. Zmena tak bola hladká a naši zákazníci ju prijali pozitívne.”
Zlom nastal uvedením modelu Formentor
Značka Cupra začala výraznejšie prenikať do povedomia slovenskej verejnosti až v roku 2020. Dovtedy sa totiž predával len jeden jediný model – Cupra Ateca. 300-koňové SUV však malo cieľovú skupinu zúžená na skutočných nadšencov. Formentor však priniesol nielen nový vietor, čo sa týka dizajnu a karosérie, ale aj zmenu filozofie čo sa týka výberu pohonných jednotiek. K dispozícii boli stále verzie VZ s vysokovýkonnými motormi, ale pod kapotou sa objavili aj bežnejšie motorizácie, ktoré značku urobili oveľa prístupnejšiu pre širšie publikum zákazníkov. “V roku 2018 a 2019 sme predávali okolo 20 kusov vozidiel. Keď však prišiel Formentor a zrazu nám otvoril značku aj pre širokú verejnosť, tak v roku 2020 sme predali okolo 160 vozidiel a v roku 2021 to bolo už viac než 400 kusov.”
Čo sa týka marketingu, kampane si slovenské zastúpenie robili do veľkej miery vlastné. “Samozrejme, centrála značky prichádza s nejakou centrálnou kampaňou, ktorá je zaujímavá a dôležitá, ale v našich končinách ich nemôžeme preberať úplne na 100 %, pretože sa veľakrát spájajú s osobami alebo aktivitami, ktoré na Slovensku nie sú až také populárne. Preto sme sa už od začiatku fungovania značky Cupra snažili urobiť vlastné projekty.” Tým najznámejším, kedy začala byť značka Cupra známa aj na Slovensku, bol projekt Cupra 6 zmyslov.
“Oslovili sme piatich umelcov a každý z nich vytvoril niečo špecifické. Mali sme špeciálny DJ set od Milana Lieskovského, špeciálne jedlo od Michala Konráda, špeciálny parfém od Natálie Gáplovskej.” Táto kampaň zabodovala, bola úspešná na sociálnych sieťach aj v televízii a značku začalo spoznávať čoraz početnejšie spektrum motoristov. Kým za bežných okolností je poznateľnosť automobilových značiek na úrovni okolo 98 – 99 %, Cupra si celým týmto procesom musela prejsť veľmi rýchlo. “Začínali sme niekde na úrovni okolo 10 %, dnes sa pohybujeme niekde na úrovni okolo 85 %.
Cupra nemusí mať 300 koní, aby sa dobre predávala
Najvyhľadávanejším a najpredávanejším modelom je Formentor, pri ktorom sa ročné predaje pohybujú v rozmedzí 300 až 500 kusov. Za ním nasleduje Leon Sportstourer a potom ostatné. Kto by čakal, že vozidlá značky Cupra budú vyhľadávať vodiči, ktorí majú radi športovú jazdu a silný výkon, tak prax ukazuje, že to nie je celkom pravda. 60 % predaných vozidiel má pod kapotou základný štvorvalcový motor 1,5 TSI. “Naši zákazníci sa svojim vozidlom chcú odlíšiť po stránke dizajnu, kvality a imidžu, vyjadrujú ním svoj životný štýl. Vozidlá preferujú práve kvôli značke a vyššej kvalite.”
Elektrifikované pohony zatiaľ Slovákov až tak nelákajú. “95 % našich zákazníkov siaha po vozidlách so spaľovacími motormi. Modelu Born sa nám za 2,5 roka podarilo predať zhruba 50 kusov.” Pod značkou Cupra veľmi dobre fungujú aj naftové motory. Očividné to je v prípade modelu Leon Sportstourer, ktorý podľa Macháčka vyhľadávajú čoraz častejšie aj firemní zákazníci na spestrenie svojich autoparkov. “Dieselový motor by nám určite dobre fungoval aj v modeli Terramar.” Tam však dostupný nie je, naftové motory sú zatiaľ k dispozícii len v modeloch Leon a Formentor a podľa Macháčka tam plánujú zostať aj v budúcnosti.
“Treba si uvedomiť, že Terramar bol vyvíjaný tak 3 roky dozadu, kedy aj plány jednotlivých automobiliek boli také, že v najbližšej dobe vypneme diesel a o 3 roky aj kompletne všetky spaľovacie motory. Za posledné 2 roky sa nám situácia na trhu podstatne zmenila. Vidíme, že spaľovacie motory prežijú oveľa dlhšie a myslím si, že v priebehu jedného alebo dvoch rokov by sa naftový motor mohol objaviť aj v modeli Terramar.” Matej Macháček si zároveň myslí, že Cupra bude ponúkať spaľovacie motory aj po roku 2030.
Celý rozhovor s Matejom Macháčkom, riaditeľom Cupra Slovensko, si môžete pozrieť TU.