Čerpacie stanice už dávno nie sú len miestom, kde si natankujete palivo a pokračujete v ceste. Stávajú sa modernými centrami služieb, kde motoristi nájdu kvalitnú gastronómiu, pohodlie a inovácie, ktoré im uľahčujú život. Ako sa bude tento segment ďalej rozvíjať? Aké investície nás čakajú a aké služby môžeme očakávať v budúcnosti? O týchto témach, ale aj o kurióznych príhodách zo života pumpárov, sme sa rozprávali s Marošom Kaletom, prevádzkovým manažérom siete čerpacích staníc TANKER, ktorý nám prezradil zákulisné detaily aj víziu rozvoja pre najbližšie roky.
Sieť čerpacích staníc Tanker aktuálne pozostáva z 28 prevádzok, väčšina z nich je verejných. Pred tromi rokmi ste otvorili vašu najväčšiu prevádzku na diaľnici R1 pri Čaradiciach. Aké máte ďalšie plány na Slovensku z hľadiska rozvoja siete čerpacích staníc?
V prvom rade, v roku 2025 začneme s modernizáciou niektorých čerpacích staníc. Optimalizujeme areál čerpacej stanice TANKER Čaradice a zmodernizujeme hneď niekoľko bezdotykových boxov WAP. Taktiež zrekonštruujeme cenové totemy a atiky budov. Tento rok budeme investovať aj do zlepšenia služieb shopov. Medzi najvýznamnejšími investíciami je zaradený nákup piecok Merry Chef, ktoré dokážu zapiecť a pripraviť panini alebo hotdog do pár desiatok sekúnd.
Druhou modernizáciu v prospech zákazníka je zmena chémie do samoobslužných boxov WAP, do autoumyvárok a umyvárok pre nákladné vozidlá. Okrem kvalitnej a bohatej peny sa zákazníci môžu tešiť na voňavú penu a nevylučujeme aj možnosť umyť si vozidlo farebnou penou.
Druhou významnou aktivitou v roku 2025 je rozširovanie siete čerpacích staníc TANKER. Z hľadiska počtu prevádzok, ktoré nám pribudnú, pôjde o najväčšie rozšírenie v histórii značky TANKER. Sieť by sa mala rozrásť o päť čerpacích staníc tak ako ich poznajú zákazníci a o jednu bezobslužnú čerpaciu stanicu, ktorá je určená pre firemnú klientelu. Kuriozitou je, že v roku 2025 pribudne do siete TANKER jej najzápadnejšia čerpacia stanica v Záhorskej Vsi a zároveň i jej najvýchodnejšia v Humennom.
Po tomto rozšírení v marci bude mať sieť čerpacích staníc TANKER 27 obslužných čerpacích staníc a 9 bezobslužných staníc, čiže spolu 36 čerpacích staníc. To však nie je konečný počet, keďže aktívne prebiehajú rokovania, ale aj kroky k tomu, aby sa na našej partnerskej sieti akceptovali naše fleetové karty navzájom, čím by sa počet tankovacích bodov pre našich firemných zákazníkov priblížil číslu 50.

V minulom roku Protimonopolný úrad Slovenskej republiky schválil koncentráciu siete čerpacích staníc TAM Autohof a TANKER. V akom stave sa táto koncentrácia nachádza teraz?
Napriek schválenej koncentrácii medzi spoločnosťou TANKER a TAM Autohof sa vzájomne dohodlo, že k finálnemu spojeniu nedôjde. Obe značky budú na trhu pôsobiť samostatne pod svojím menom a budú hľadať body spolupráce tam, kde je priestor, ako napríklad pri spomínanej akceptácii tankovacích kariet pre fleetovú klientelu alebo pri spoločnom vývoji a marketingu prémiových palív, ktoré máme spoločné a sú známe pod označením Diesel 60 a Natural 101. Obe prémiové palivá sú čoraz viac obľúbené medzi motoristami, čomu nasvedčujú nielen predaje, ale aj reakcie zákazníkov, ktorí sa opakovane vracajú k ich nákupu. Obzvlášť Natural 101 je veľmi obľúbený medzi motorkármi.
Spomenuli ste rastúci záujem o prémiovejšie palivá. Ako vnímate vývoj preferencií a nákupného správania motoristov v rámci maloobchodného trhu s palivami? Badať v tomto smere zaujímavé trendy za uplynulé roky?
V poslednom období si všímame najmä vplyv termínu tankovania. Pred výplatou sa tankuje menej, resp. za nižšie sumy. Čoraz väčšia skupina zákazníkov tankuje aj za 2 eurá. Určite je na trhu cítiť zostrenie cenovej konkurencie. Nezanedbateľná skupina zákazníkov je verná iba cene a chýba im akási vernosť značke. Pri každom tankovaní navštevujú tú čerpaciu stanicu, ktorá v danom momente predáva palivo za najnižšiu cenu. Na druhej strane zákazníckeho spektra je klientela, ktorá tankuje doplna. Určite táto klientela za uplynulých päť alebo desať rokov rastie.
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že rast životnej úrovne a rast počtu áut je cítiť hádam na každej čerpacej stanici a tankovaní za magických 10 € ubúda. Slováci sú takí, že tankujú veľmi často za okrúhle sumy. Najobľúbenejšia suma je 30 €, ale nezaostávajú ani cifry ako 40 či 50 €.

Spomenul by som ešte veľkú zmenu v správaní zákazníka, ktorého najviac ovplyvnila korona. Z čerpacej stanice sa stalo miesto stretávania, kaviareň, dočasná kancelária, ale aj bufet. Ľudia, ktorým sa cez pandémiu nechcelo variť a reštauračné zariadenia boli zatvorené, sa zrazu začali stravovať na čerpacích staniciach, najobľúbenejšie boli bagety. Dnes táto klientela u nás nájde hotdog s Colou za 1,99 € alebo veľký hotdog s energetickým nápojom Monster či panini s Kofolou za 3,99 € a veľmi často uprednostní tento typ občerstvenia pred klasickým obedom, ktorý by si mohli dať napríklad v našom Bistre Čaradice na TANKER Čaradice na R1.
Tovar, ktorý si ľudia niekedy kupovali v supermarketoch, si počas korony zvykli kupovať na čerpacích staniciach. Keď to trochu preženiem, čerpacie stanice sú momentálne na rozhraní toho, či sú to predajne potravín alebo predajne pohonných hmôt. Čerpacie stanice sa dokonca stávajú miestom stretnutí mladých ľudí, ktorí ešte ani nevlastnia vodičský preukaz. Ísť na pumpu na kávu, energeťák alebo si kúpiť e-cigaretu je momentálne trendy.