Faceliftovaná tretia generácia bestselleru menom Škoda Fabia dostala diódové svetlá a 18-palcové disky kolies. Ako svietia nové LED-ky a utrpel komfort na palube?
Dalo by sa povedať, že Fabia prešla len kozmetickými úpravami. O to väčšiu prvoplánovú kritiku zožala informácia o možnosti dokúpiť si 18-palcové disky a naskytla sa tak otázka, či to jednolitrový trojvalec zvládne utiahnúť. A prečo by nemal?
V úvode vyvrátim fámu o tom, že 1,0 TSI nezvládne 18-ky. Je to absolútny nezmysel. Nikto vás nenúti kúpiť si najväčšie disky, je to len opcia v konfigurácii, ktorá je založená na vzhľade. Fabia vyzerá skvelo na najväčších diskoch, aké kedy vôbec mala, ale! Pokiaľ sa pre ne predsa len rozhodnete, pripravte sa na radikálny pokles komfortu. Nič prekvapivé, no zníženie komfortu nie je až tak radikálne, ako som očakával. Pokiaľ mám byť úprimný, táto konfigurácia jednoducho nie je na slovenské cesty. V momente, ako som s Fabiou opustil slovenské hranice a prekročil tie rakúske, nespozoroval som rozdiel medzi 16 a 18-palcovým obutím. Ale to už je skôr na zamyslenie kompetentnejších.
Väčšie a hlavne širšie obutie prispelo k prekvapivým jazdným vlastnostiam novej Fabie. Drží lepšie na ceste. Áno, väčšie 18ky majú väčší valivý odpor, čo sa odrazí na spotrebe v hodnotách asi 0,1 – 0,2 litra, dynamike to však neuškodilo. Dostávame sa ku ďalšej zmene, a tou sú ponúkané motorizácie. Facelift priniesol respektíve zobral naftové agregáty z ponuky. Po novom máte k dispozícii už len benzínové litrové trojvalce TSI a MPI. Nami testovaná Fabia disponovala najvýkonnejším TSI motorom, s výkonom 81 kW, čiže 110 koní v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Budem jednoznačný, Fabia si zaslúži 1,5 TSI! Skutočnosť, že Fabia v rámci faceliftu nedostala štvorvalec, je pre mňa veľkým sklamaním, najmä po teste novej Ibizy FR s 1,5 TSI. Áno, pravdou je, že faceliftovaná Fabia stále stojí na staršej platforme a nová Ibiza, Polo a Audi A1 zdieľajú už novú platformu MQB A0. Na prezentácii som sa však zhováral s inžinierom s vývoja, ktorý úplne nevylúčil neskorší príchod 1,5 TSI.
Priemerná spotreba sa nám ustálila na hodnote 6,7 litra na 100 km. Pri konštantnej jazde na okreskách ste schopní stiahnuť spotrebu pod úroveň 6 litrov, avšak na diaľnici pri plnom obsadení a rýchlosti vyššej ako 120 km/h spotreba prudko narastá. To je ale klasický problém všetkých jednolitrových trojvalcov.
Prejdime však tým najzásadnejším novinkám, Fabia sa zamerala predovšetkým na bezpečnosť. Do výbavy pribudlo sledovanie mŕtveho uhla a výstraha pred prichádzajúcimi objektmi zboku pri cúvaní. Pre mňa najpodstatnejšou zmenou sú však LED svetlá. Vzadu pribudol LED podpis v tvare písmená C, ktorý má väčšiu svietivosť než doposiaľ využívané žiarovky. V smerovkách a brzdových svetlách však žiarovky ostali. Vpredu sa zmenilo tvarovanie svetlometov zásadnejšie, dnes už môžeme povedať, že vychádza z nového dizajnérskeho tvarovania, ktoré uvidíme po prvýkrát v Škode Scala. No a to najpodstatnejšie, Fabia konečne dostala LED svetlá konkrétne Bi-LED.
Práve táto skutočnosť ma najviac zaujímala, pri prvých jazdách sme jazdili len počas dňa, čiže som ich reálne nemal možnosť otestovať. Nová svetelná technika Fabii výrazne pomohla, LED-ky nie sú len na okrasu, ale skutočne ponúkajú výrazne lepší dosvit. Jazda s nimi je bezpečnejšia, príjemne ma prekvapili hlavne diaľkové svetlá. Síce nejde o adaptívne svetlomety, nedokážu vyrezávať okolité autá, ale na kategóriu, v ktorej je Fabia, sú prvotriedne. Dokonca sa nebojím povedať, že svietia lepšie ako tie v Octavii!
Pochvala bude patriť aj perfektným športovým sedadlám, ktoré držia telo v zákrutách, na môj vkus sú však trochu priúzke. V interiéri nastalo len zopár kozmetických zmien. Zmenila sa grafika prístrojového panelu, pribudlo osvetlenie odkladacieho priestoru pod palubovkou a dvojica USB portov na nabíjanie pre zadných pasažierov.
Všetko ostatné čo možno nebolo zmienené v tejto textovej recenzii nájdete v priloženej videorecenzii nižšie.
Zdroje: startstop.sk