Kia prišla už s treťou generáciou svojho bestselleru v podobe obľúbeného modelu Ceed. Svojim spôsobom ho kľudne môžeme nazvať aj kórejským Golfom v predĺženej verzii.
Za mňa osobne, môžeme tvrdiť, že Kórejčania urobili obrovský skok vpred v priebehu tohto desaťročia. Z výrobcu priemerných vozidiel so slušnou cenovkou sa rázom stala značka ponúkajúca zaujímavé modely, ktorými prednosťami sú nielen úžasný pomer cena / kvalita. Kia Ceed druhej generácie sa na našom trhu stala akousi lacnejšou odrodou obľúbeného VW Golf. Väčšinu ľudí však pri nemeckej automobilke odradila jeho cena a zrejme aj preto siahli po značke Kia. Platí však rovnaký pomer aj pre novú generáciu?
Kia Ceed je stále porovnávaná s podstatne drahším VW Golf ale aj s Opel Astra. Nie jedného Ceed prekvapil, keď dokázal svojho priameho konkurenta (Astru) poraziť v najrôznejších testoch. V našej redakcii sa pred určitým časom objavil aj hatchback tohto bestselleru, no teraz nastal čas na otestovanie jeho portfóliového brata s predĺženým zadkom. Do rúk sa nám dostal Ceed SW s motorom 1.6 CRDi a výkonom 100 kW. Motor bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Dokáže stále ohúriť
Každého na prvý pohľad zaujme dizajn auta. Vozidlo bolo vytvárané vo Frankfurte, takže sa nečudujme silným európskym krivkám, ktoré toto auto má. Oficiálna továreň na výrobu tretej generácie Ceedu je ako inak, u nás, v Žiline.
Pokiaľ sa stále budeme orientovať na to, že Ceed chceme prirovnať ku Golfu, tak musíme hneď povedať podstatnú odlišnosť týchto dvoch áut. Zatiaľ čo Volkswagen mení svoje vozidlá len s ľahkosťou a menšími evolučnými zmenami, tak Ceed sa v každej novej generácií, prípadne aj medzigeneračne premenil celkom výrazne. Týka sa to aj nami testovaného kombíku, či hatchbacku.
Ak zoberieme do úvahy popularitu Ceedu, ktorý sa od roka k roku teší väčšiemu záujmu, tak je vidno, že pri samotnom vývoji vozidla sa veľkým spôsobom prihliadalo na zachovanie charakteru svojho predchodcu. Nová Kia Ceed si ponechala svoje rozmery. Rázvor ostal na hodnote 2 650 milimetrov, no pokiaľ sa jedná o predĺženú verziu, tak Kia Ceed SW narástla oproti predchodcovi skoro o desať centimetrov. Táto hodnota sa najlepšie ukáže v batožinovom priestore. Karoséria sa taktiež rozšírila na 1 800 milimetrov a auto išlo nižšie k zemi o 23 milimetrov.
Vpredu vozidla by ste predchodcu mohli nájsť vďaka pretiahnutým svetlometom. Pokiaľ sa však na auto pozriete už z boku, tak to je úplne iná liga. Áčkové stĺpiky sa posunuli o 68 milimetrov smerom dozadu, a zadný previs klesol o 20 milimetrov. Odlišnosť môžeme nájsť aj v tvarovaní bočného presklenia, ktoré je dynamickejšie. Vďaka väčším oknám Ceed dostáva viac svetla do interiéru, no na druhú stranu akoby stratil svoje čaro, či kúsok zo seba. Celková dĺžka vozidla sa natiahla na 4 600 milimetrov a zrejme aj vďaka tomuto sa dokázal dotiahnuť na konkurenciu.
Interiér ako vec vkusu
Zásadnou zmenou v rámci medzigeneračnej výmeny prešiel aj interiér. Zrejme by ste od nového Ceedu očakávali, že multimediálna obrazovka bude usadená v strede palubnej dosky alebo bude výsuvná. Mýlite sa. Kia prešla na trend vyššie posadenej samo stojacej obrazovky. Tento multimediálny systém má možnosť navigácie a uhlopriečku 8“. Automobil si stále zachoval tlačítka, pomocou ktorých sa dostanete do menu, za čo dávame oba palce nahor. Pokiaľ máte auto s LCD obrazovkou pred vami, určite je Vám príjemnejšie, ak stláčate klasické tlačítka, než bojovať s dotykovou obrazovkou, ktorá nie vždy správne reaguje. Ovládanie samotného multimediálneho systému je prehľadné, rýchle a s dobrou odozvou na dotyk. Umiestnenie tlačítok je prehľadné a hlavne logicky usporiadané!
Za pochvalu rozhodne stojí výber materiálov v interiéri ako imitácie kože na palubnej doske, či mäkčené plasty. Jedinou možnou nevýhodou je absencia zopár lesklých prvkov, ktoré by dokázali kabínu oživiť, ale to už je vec vkusu.
Čo sa týka priestrannosti, tak Kia Ceed SW je na tom dobre ako vpredu, tak aj na zadnej lavici. Tam však počítajte s o čosi kratšími sedačkami, ktoré nezoberú celú dĺžku vašich nôh. Pokiaľ obľubujete za volantom nízky posed, tak toto auto Vám určite sadne, keďže je z neho príjemný výhľad a šoféruje sa spoza volantu naozaj dobre.
Obrovským plusom Ceedu SW je objem batožinového priestoru, ktorý je 625 litrov a v rámci svojej triedy je SW rekordérom. Kia týmto modelom stavila hlavne na dĺžku. Po otvorení Vás čaká dvojité dno. Môžete tam teda uskladniť a zachytiť veci tak aby nebehali po šírke, alebo dĺžke celého kufrového priestoru. Samozrejme, nie každému môže toto riešenie vyhovovať. Niekomu môže vyhovovať klasický hlbší priestor. Po sklopení zadných sedadiel neočakávajte rovnú plochu, nakoľko hlavové opierky ostávajú trocha naklopené.
Nie úplne dokonalí asistenti
Začnime štandardnou výbavou. Automatické prepínanie medzi stretávačkami a diaľkovými svetlami – nie vždy sa diaľkové svetlá žiaľ zapli, musel som ich manuálne zapínať. Nevýhodou aj pri „prémiovejšej“ výbave bola absencia full-LED svetlometov. Zaujímavým bol systém pre jazdu v pruhoch.
Po „prešprtaní“ v nastaveniach sa dá nastaviť buď ako signalizačné varovanie alebo aj zásahom do riadenia. Dobrou vecou je aj to, že tento systém neprestane fungovať aj po tom, ako vodič na prvý príkaz nechytí volant do ruky. Za príplatok však môžete mať aj asistenta, ktorý Vás bude stále držať v strede jazdného pruhu.
Viac hlučnosti, než by sa mohlo zdať
Naftové agregáty sú dlhodobo známe svojím „krochkaním“. Inak to žiaľ nebolo ani pri Ceede, ktorému na tachometri svietil nájazd jemne cez 10 000 kilometrov. Pri naštartovaní Vás prebudí svojou jemnou hlučnosťou, počas jazdy ho už moc nepočuť, no stále ho v podvedomí vnímate. Je taktiež známe, že karosérie typu kombi sú o čosi ťažšie. Auto si však dokáže pekne zrýchliť aj pri vyšších rýchlostiach, keď potrebujete obehnúť, napríklad z 80 km/h. To sa naozaj pri dnešných šoféroch oplatí. Motor prešiel celou rekonštrukciou a Ceed sa tak znova dokázal dotiahnuť na konkurenciu.
Priznám sa, že s autom som jazdil prevažne v meste, cca tak 80% testovaných ciest bolo mestských, samozrejme, po robote, v rámci voľného času som auto otestoval na okreskách a aj na diaľnici. V meste som sa so spotrebou dostal na príjemných 5,4 litra / 100 km. Pri štandardnej diaľničnej rýchlosti, teda 130 km/h si Ceed SW zobral trošku viac, no nie nijak horibilne – 5,7 litra / 100 km. Pri odovzdávaní v aute svietila priemerná spotreba 5,5 litra / 100 km.
Záverom..
Pod kapotou sa teda nachádzal 1,6-litrový štvorvalec s maximálnym výkonom 100 kW / 136 koní. Na moje prekvapenie sa toto kombi s ťažším dieselovým agregátom dokázalo dobre držať pri svižnejšej jazde aj v zákrutách. Samozrejme, je to automobil s predným pohonom, takže jemná nedotáčavosť tam bude vždy.. Podvozkovo je tak toto auto na veľmi dobrej úrovni a takisto si zaslúži oba palce hore. Pokiaľ s autom prejde po nerovnostiach, tak nie je počuť žiadna výrazná spätná väzba od tlmičov.
Kiu Ceed SW môžem hodnotiť len pozitívne a oproti konkurencii má obrovskú výhodu nielen svojim rozmanitým kufrom ale aj (znovu a opäť) pomerom cena – kvalita.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Max. výkon | 100 kW/136 k |
Max. krútiaci moment | 280 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 600 mm |
Šírka | 1 800 mm |
Výška | 1 465 mm |
Rázvor náprav | 2 650 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 425 kg |
Rozmer pneumatík | 205/55 R16 |
Objem batožinového priestoru | 625 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 5,4 l/100 km |
Diaľnica | 5,7 l/100 km |
Okresky | 5,6 l/100 km |
Priemer | 5,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 15 590 € |
Cena testovanej verzie | 25 090 € |