Názov ostáva, karoséria sa mení aj v prípade modelu Kia Proceed GT. Kompaktnú trojdverovú karosériu vystriedalo spojenie športovej elegancie a priestoru.
Kto by to bol povedal pred niekoľkými rokmi, že práve kórejské automobilky budú nositeľmi trendov a jedinečných riešení. Mimoriadne obľúbený kompakt Kia Ceed, zožal tak neuveriteľný úspech na Európskom trhu že sa automobilka rozhodla výrazne experimentovať s jeho derivátmi. Okrem základnej verzie Ceed, kombi a crossoveru XCeed, prichádza na trh aj so športovou príponou GT a karosárskou verziou shooting brake.
Samotný dizajn však nie je všetko a tak je pre Proceed pripravená úzka paleta motorizácii a výbavy. Konkrétne máte na výber dva benzínové agregáty a jeden naftový. Stupne výbavy sú limitované na GT-Line a GT. Pričom najvýkonnejší agregát 1,6 TGDi s výkonom 150 KW je naviazaný výlučne na výbavu GT.
Prichádza koniec SUV?
Táto otázka sa čoraz častejšie objavuje na stránkach rôznych motoristických médií, ako to však vlastne je? Veľké a masívne SUV prestávajú dávať zmysel a sú veľkou záťažou nielen pre motor ale aj pre mesto a mestskú infraštruktúru, respektíve parkovacie miesta. Automobilky potrebujú znížiť flotilové emisie a práve veľké SUV nie sú zrovna šetrné. Proceed s karosériou praktického a štýlového shooting brake je presne šancou na zmenu.
Odvážny dizajn, ktorý prináša Proceed GT dokáže osloviť aj tých náročnejších z vás. Predná časť síce pôsobí o čosi agresívnejšie, extrémne zmeny tu nehľadajte. Maska chladiča dostala zaujímavé chrómové olemovanie a dvojfarebný vzhľad mriežky. Do spodnej časti pribudol spliter s červenou koncovkou a po bokoch horizontálne umiestnenie kanálikov.
Radikálne iný strih naznačuje až bočný pohľad, klesajúca línia strechy auto elegantne predlžuje. Úzke okná a zadné skupinové svetlá zasahujúce do boku karosérie podčiarkujú špecifický dizajn modelu. Zadné partie sa dizajnérom podarilo spracovať na jednotku. Proceed GT vôbec nepôsobí akoby bol len prekresleným Ceedom. Efektné prepojenie zadných skupinových svetiel, funkčnou svetelnou linkou dotvára jedinečný punc.
Športové ambície prezentuje aj trojuholníkové brzdové svetlo či zapracovaný spojler. Zabudnúť nesmieme ani na dve koncovky výfukovej sústavy ktoré produkujú celkom zaujímavý zvukový prejav. Vďaka aktívnej klapke máte možnosť zvoliť si či chcete aby o vás susedia vedeli alebo nie. Kamkoľvek so zapnutou klapkou dorazíte, ľudia sa za vami budú otáčať a nechápavo sa pozerať na zvuk bežného Ceedu.
Vo vnútri trochu opatrne
Interiér neprináša radikálne, ale skôr kozmetické zmeny. Zmenil sa volant, pribudli kovové obkladové materiály niektorých plôch, červené prešívanie a výplne dverí. V neposlednej rade aj športové sedadlá, ktoré ponúkajú dostatočný komfort, ale zároveň nadštandardné držanie tela. Všetko spečatila kvalita spracovania použitých materiálov.
Displej medzi budíkmi ponúka aj športové zobrazenie podstatných ukazovateľov. Tlačidlo Sport umiestnené vedľa automatickej prevodovky zmení naladenie podvozku, nastavenie pohonnej sústavy, odozvu riadenia a otvorí klapku výfukovej sústavy.
Na zadných miestach nájdete dostatok priestoru, avšak treba rátať s menším obmedzením pre hlavy vyšších pasažierov. Aj napriek jasnej orientácii na dizajn, Kia nezabudla ani na dôležitý objem batožinového priestoru. Ten ponúka len o niečo menšiu hodnotu ako v prípade verzie SW. Praktickej stránke však nič neostal dlžný, kedže disponuje množstvom praktických riešení. Konštruktéri sa skutočne vyhrali s variabilnou podlahou dvojitého dna, ktorá dostala množstvo separátnych odkladacích priečinkov.
Je to skutočné GT?
Od športovo strihnutého GT, v našom prípade shooting brake-u, očakávate dávku dynamiky ale aj pohodlia na dlhšie cesty. Kia Ceed má už v štandarde, ako jeden z posledných modelov svojej triedy, viacprvkovú zadnú nápravu. Práve vďaka nej ponúka vyšší komfort a stabilitu hlavne v zákrutách. Už konvenčný Ceed vie ponúknuť zábavu za volantom hlavne vďaka jeho naladeniu.
Proceed GT je o čosi tuhší ale výrazného diskomfortu sa netreba obávať ani na 18 palcových diskoch kolies. Riadenie poskytuje dostatočnú odozvu hlavne v športovom režime. Dynamika benzínového štvorvalca 1,6 TGDi je plne postačujúca. Najlepšie sa cíti práve vo vyšších otáčkach kedy je ťah najciteľnejší. Veľmi dobre musíme ohodnotiť hlavne pružné zrýchlenie, kedy je Proceed GT schopný veľmi rýchlo akcelerovať.
S prudkým stlačením akcelerátora má však problém prevodovka ktorá v prípade bežného režimu nespolupracuje najideálnejšie. Všetko však vyrieši prepnutie do režimu Sport.
Priemerná spotreba sa počas nášho testu ustálila na hodnote 7,9 litra. Podľa štýlu jazdy viete túto hodnotu jednoducho prekonať. Najlepšiu hodnotu na úrovni 7,5 litra sme dosiahli práve na okreskách. Naopak najväčším sklamaním bola práve diaľnica kde sme čakali o niečo nižšiu hodnotu ako 8,3 litra.
Osobne ma nový Proceed príjemne prekvapil. Spojenie atraktívneho dizajnu a praktickej karosérie by mohlo osloviť nových zákazníkov.
Technické údaje
Proceed GT 1,6 TGDi |
|
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1591 cm3 |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 265 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | automat, 7 stupňov |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 605 mm |
Šírka | 1 800 mm |
Výška | 1 422 mm |
Rázvor náprav | 2 650 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 465 kg |
Objem batožinového priestoru | 594 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Max. rýchlosť | 225 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná | 7,9 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 21 490 eur |
Základná cena testovanej verzie | 27 090 eur |