Crossover Mazda CX-30 ukazuje, že ísť s dobou a zároveň plávať proti prúdu možno nie je taká hlúposť, ako sa môže na prvý pohľad zdať
Mazda – a presnejšie testovaný crossover CX-30 – je nám skutočne sympatický hlavne z dvoch dôvodov. Dokazuje, že existuje naozaj rozumná a ekonomická alternatíva k nízkoobjemovým turbomotorom a že sa v aute možno absolútne komfortne zaobísť aj bez toho, aby ste museli každú chvíľu „ďobať“ prstom do displeja.
Mazda CX-30 je naozaj trochu zvláštne auto. Nemyslíme tým vzhľad, ten je z nášho pohľadu viac, než podarený. Väčšina konkurentov sa snaží na croosoveroch podčiarknuť ich univerzálnosť až prílišným zdôrazňovaním príbuznosti s SUV. To pri niektorých modeloch pôsobí až komicky. Mazda od toho upustila. CX 30 je crossover, na ktorom tú príbuznosť vidíte bez problému, zároveň si však zachováva ladnosť a eleganciu štýlových hatchbackov.
Kto z koho?
Skôr nám ide o iné – model CX-30 patrí svojimi rozmermi do priestoru medzi CX 3 a CX 5. Takže logicky by to vlastne mal byť model CX 4. Tento názov však už Mazda použila pre kompaktný crossover, pred pár rokmi uvedený výhradne na čínskom trhu.
Takže voľba logicky padla na označenie CX-30. To už samo osebe napovedá, že tento model je blízko Mazde CX-3. CX-3 však v čase písania tohto testu už v slovenskom cenníku nefiguruje, no v českom ešte áno. Dôvod je jednoduchý. CX-3 predstavuje z hľadiska motorov aj použitých technológií skôr minulosť značky, je na trhu už pomerne dlho, moderná CX-30 zas reprezentuje jej budúcnosť. Nad prvou z nich však netreba lámať palicu. Mala by sa k nám po facelifte opäť vrátiť a to už možno v priebehu tohto roku. Problémom sú hlavne emisie, CX-3 jednoducho potrebuje technologický upgrade a nové motory, inak by jej cena mohla kvôli pokutám za emisie vystreliť poriadne vysoko. A samozrejme, mierne modernizovať potrebuje aj v ďalších oblastiach.
Ak teda veľkostne porovnáme na facelift čakajúcu CX-3 a novú CX-30, tak zistíme, že novinka je o 120 mm dlhšia, z hľadiska výšky a šírky sú však medzi nimi minimálne rozdiely. Rázvor, definujúci vnútorný priestor v kabíne, má CX-30 väčší o 85 mm. A samozrejme, je tu rozdiel v technológiách, k tomu sa však ešte dostaneme. Predtým sa však pozrime ešte na jedno porovnanie – crossover CX-30 vychádza z novej Mazdy 3.
Interiér je jednoduchý, nie však lacný. Práve naopak, vnímaná kvalita je na vysokej úrovni, ergonómia je tiež veľmi dobrá. Takže našu predošlú vetu by sme asi opravili na: jeho silnou stránkou je elegantný minimalizmus. A toto auto vám ukáže aj to, že tak populárne dotykové displeje vôbec nepotrebujete. Mazda pri tomto modeli vsadila na ich kvalitu, dotykové ovládače nahradila ovládačom v stredovom tuneli. Ten je ľahko prístupný a celé menu je mimoriadne prehľadné, maximálne jednoduché a navrhnuté tak, že sa k všetkým dôležitým a často používaným funkciám dostanete dvomi, maximálne tromi preklikmi. A navyše máte k dispozícii aj dobre fungujúci head-up displej, premietajúci údaje priamo na čelné sklo.
Treba pracovať s otáčkami
Auto je však v prvom rade na to, aby jazdilo. A ako jazdí toto? V pvom rade treba povedať, že pod kapotou sme mali atmosférický dvojliter Skyactiv G122. Číslo označuje jeho výkon v koňoch, v metrickej sústave je to 90 kW. Je to hladký motor bez turba, takže v jeho prípade dynamiku možno očakávať až vo vyšších otáčkach, aj maximálny krútiaci moment 213 Nm je k dispozícii až pri 4-tisíc otáčkach.
Toto si treba uvedomiť najmä ak do tohto modelu presadáte z auta, vybaveného turbom. Jednoducho treba viac pracovať s radením a plynom, inak vám bude pripadať lenivé – a najmä pri pružnom zrýchľovaní, teda napríklad pri predbiehaní na diaľnici. Ale nie je, proste treba sa naučiť pracovať s trochu vyššími otáčkami a radiacou pákou, v prípade tohto auta manuál určite nie je zlá voľba, čím nechceme povedať, že automat pracuje zle. Je výborný vtedy, ak preferujete komfort a kľudnú jazdu, pokiaľ vám ide o dynamickejšiu jazdu, s manuálom máte auto viac pod kontrolou. Nie je to voľba, založená na kvalite prevodovky, ale na preferovanom jazdnom štýle.
A keď sme už pri ňom. Tento motor – presnejšie povedané každý atmosférický motor – má ohromnú výhodu v tom, že nie je tak citlivý na individuálny jazdný štýl vodiča a podmienky na ceste. Spotreba v ňom kolíše kvôli týmto faktorom neporovnateľne menej, než pri moderných downsizingových agregátoch. S týmto agregátom by nemal byť problém, aj vďaka možnosti deaktivácie valcov a prítomnosti mild hybridnej technológie, udržiavať dlhodobý priemer aj pri prevahe jázd v meste niekde okolo sedemlitrovej hranice. Takže rozhodne sa netreba báť toho, že je to benzínový motor s dvojlitrovým objemom – spotreba je veľmi príjemná, porovnateľná aj s mnohými downsizingovými litrovými, resp. 1,2-litrovými turbomotormi.
Čítajte viac:
Test Mazda CX-30 Skyactiv-X, prečo by ste si ju mali kúpiť?
Navyše jazda v tomto aute je veľmi príjemná, pretože kabína je dokonale odhlučnená. A pri sedení sa naozaj myslelo aj na ergonómiu a na fakt, že za volantom budú sedieť ľudia s rôznymi telesnými parametrami. To u japonských áut nie je vždy zvykom. K tomu sa pridáva výborne nastavený podvozok, umožňujúci aj dynamickejšiu jazdu a pritom veľmi dobre filtrujúci nerovnosti. Ak v rámci lojality k značke uvažujete o prechode zo staršej Mazdy CX-3 na CX-30, urobte to. Zmeny sú výrazné, nielen ich uvidíte, ale hneď pri testovacej jazde pocítite, je to skutočne úplne iné auto, aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať.
Technické údaje
Mazda CX-30 Sky G122
|
|
Usporiadanie a počet valcov | radový 4-valec |
Zdvihový objem | 1998 cm3 |
Max. výkon | 90 kW/122 k pri 6 000 ot. |
Max. krútiaci moment | 213 Nm pri 4000 ot. |
Palivo | Benzín |
Pohon | 2WD |
Prevodovka | MT6 |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 395 mm |
Šírka | 1 795 mm bez zrkadiel |
Výška | 1 540 mm |
Rázvor náprav | 2 655 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 335 – 1 409 kg |
Objem batožinového priestoru | 430 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Max. rýchlosť | 186 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná (NEDC) | 5,1 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 21 399 eur |
Základná cena testovanej verzie | 22 990 eur |