Malé, obratné a transformované do elektrickej formy. Spĺňa Citigo-e iV všetky aspekty vozidla určeného do mestskej džungle?
Dnes, keď sa stávajú hlavným lákadlom automobiliek kompaktné SUV, je vzácne naraziť na produkt ako Citigo-e, ktorý nepotrebuje na pokorenie obrubníkov grandiózne rozmery ani vysokú spotrebu.
Malé a mrštné vozítko je dlhé roky súčasťou pohonnej flotily nielen servisov a kuriérskych spoločností, ale aj obyčajných ľudí. Kombináciou lacnej prevádzky, dobrej ceny a obratného tela sa Citigo už pred rokmi stalo prirodzenou súčasťou miest, no teraz podľahlo transformácii na čistú elektrickú energiu. Aj keď v rámci koncernu už poznáme proporčne identický Volkswagen e-UP! či Seat Mii, Škodovka sa rozhodla do elektrizácie zapojiť aj svojho najmenšieho člena rodiny.
Čo vlastne očakáva človek mestský od svojho ideálneho presúvadla? Krátke a malé, aby sa dalo zaparkovať na každom rohu; praktické, takže nemôže ísť len o obal pred vodiča (to by si radšej kúpil kolobežku); ideálne aj šetrné k životnému prostrediu a hlavne 5-dverové, kedže nikto nechce neustále sedieť v aute sám a kolegovia určite ocenia, že ich raz za čas povozíte. Citigo-e iV má veľmi dobrý nábeh na to, aby svojimi vlastnosťami čo najviac očaril ľudí, ktorým jeho veľkosť vyhovuje.
V zásade je nové Citigo vozidlom, ktoré zákazníci očakávali už od prvej generácie e-UP!-u a Seatu Mii Electric. To znamená, že má nižšiu cenovku a vyššiu kapacitu batérie, ktorá vzrástla približne o 16 kW, takže si šofér môže vydýchnuť a vziať auto aj mimo mesta bez toho, aby vypočítaval trasu a zdržiaval sa nabíjaním niekde v okolí.
Ak ste ešte nesedeli v žiadnej generácii Citiga, treba podotknúť, že interiér je zameraný na jednoduchosť a tak sa tu nenachádzajú také veci ako intofaiment ako v Kodiaqu, ani kufor ako v Octavii. Základná a jediná verzia Style zo sebou prináša klimatizáciu, digitálne rádio a diaľkové centrálne zamykanie. Navyše dostanete 16-palcové kolesá, vyhrievané predné sedadlá, zadné parkovacie senzory a rýchle nabíjanie. A to všetko za menej ako 20 tisíc eur.
Zmenilo sa vôbec?
Vo výraznom limetkovo-zelenom prevedení sa určite na parkovisku ani v kolóne nestratí. A čo je ešte lepšie, ľuďom navôkol spôsobuje syndróm úsmevu od ucha k uchu, takže morálne je táto farba úplne v poriadku. Z vizuálneho hľadiska sa pomenilo len pár detailov, ktoré ho identifikujú ako nový elektromobil. Futuristický dizajn dostala predná maska, ktorá je nalakovaná do farby karosérie a na kufri sa nachádza symbol iV (innovative Vehicle), ktorý hovorí, že auto nevytvára žiadne emisie.
Namiesto chýbajúceho informačného systému sa dostal na palubnú dosku držiak smartfónu, ktorý dokáže zmeniť mobil na dotykovú obrazovku. Takže absencia výberu hudby, navigácie alebo iných vychytávok je doslova vo vašich rukách, respektíve ju nosíte vždy vo vrecku. Okrem toho sa namiesto otáčkomera budete pozerať na ukazovateľ využitia elektrickej energie. A keďže tohto zeleného kanárika naďalej nepoháňa benzínový trojvalec, klasickú šaltpáku nahradila páka elektrickej prevodovky. Klasikov poteší aj vystreľovačka, s ktorou sa štartuje auto tak ako predtým.
Kabína bola vylepšená aj digitálnymi ovládacími prvkami klimatizácie, no inak je to pôvodné Citigo. Oplastovaný interiér a odhalená karoséria na dverách sa stala charakteristikou všetkých mini vozidiel z koncernu. Zarazilo ma však, že zrkadlo si nastavíte iba na samotných speťákoch pomocou zastaraného pádielka. Keďže aj 20-ročné autá už elektrickým ovládaním disponujú, prečo ho nedať aj do nového Citiga? Pre niekoho možno nostalgické či zbytočné, no podľa mňa by mohlo auto vďaka tomu ešte o kúsok omladnúť. Napriek prechodu na novú šťavu sa priestor v kabíne a v kufri neovplyvnil a naďalej si zachováva 250 litrov úložného priestoru.
Navyše sa doňho zmestia aj štyria ľudia, takže by sme ho mohli zaradiť aj medzi rodinné vozy, ale len veľmi okrajovo a opatrne. Aj keď je to 5 dverák, oficiálne ide o štvormiestne vozidlo, takže na zadných sedadlách môžte nosiť deti. Ale dospelých radšej nie, alebo nie na dlhé trasy. Pred niekoľkými rokmi som absolvovala 800 kilometrovú cestu na zadných sedadlách a dodnes ľutujem, že som na tento šialený nápad pristúpila. Takže ak nechcete zistiť, aké to je byť seknutý od nôh až po uši, neriskujte.
Je stále také priebojné?
Kto už šoféroval Citigo vie, že aj napriek litrovému trojvalcu sa dalo vyžmýkať z auta dosť energie. Aktuálna verzia je ešte živšia, ako by ste čakali. Je to vďaka 61 kW elektrickej pohonnej jednotke s krútiacim momentom 212 Nm, ktorej akcelerácia vás bude zabávať donekonečna. Škoda umiestnila mozog celej operácie na spodok Citiga, aby priestor pre nohy a batožinu zostal zachovaný. Nižšie položené ťažisko dodáva autu mrštnosť aj v zákrutách, kde mu poskytuje dostačujúcu agilitu aj napriek relatívne ľahkej váhe.
Časová hodnota z 0-100 km/hod nie je príliš atraktívna (12,5 sekundy), ale do rýchlosti 50 km/hod sa budete cítiť takmer ako v RS (len nezatvárajte oči). Lítium-iontová batéria s kapacitou 36,8 kWh hovorí o dojazde 225 až 275 kilometrov podľa WLTP. Realita? V meste sa dá bez problémov jazdiť so spotrebou pohybujúcou sa medzi 12,9 – 14,9 kWh/100 km. Komplikácie nastanú po výjazde na diaľnicu, kde si Citigo-e pochutnáva na elektrine o čosi viac, takže dojazd sa rapídne zníži.
Trasa na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou mu dala ozaj zabrať a tak sa čísla spotreby vyšplhali až na 19,2 kWh/100 km. Preto si myslím, že je predurčené hlavne do mestkej džungle, kde sa v spleti malých uličiek, úzkych parkovacích miest a rozrastajúcej infraštruktúry nabíjacích staníc nestratí. Ono, ak ho budete využívať hlavne v meste na nákupy, presúvanie do práce, tak si hlavu s nabíjaním nemusíte lámať celý týždeň, možno aj dva. A o tomto mini autá sú, no nie? Reálny dojazd pri striedaní rýchlostných limitov sa vyšplhal na 200 kilometrov, čo je pre niekoho viac ako dosť. Doplnenie energie na rýchlonabíjačke na 80 % nezabije viac ako hodinu času.
Citigo-e iV je príjemným prekvapením. Jazdí plynulejšie aj pohodlnejšie, no pritom neprišlo o svoj identický vnútorný priestor a prvky Simply Clever od Škodovky. Navyše očarí živou povahou a elektrickou výdržou, ktorá je veľmi pôsobivá na auto malých rozmerov.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | synchrónny elektromotor |
Reálny dojazd | 250 km |
Max. výkon | 61 kW / 83 koní |
Max. krútiaci moment | 212 Nm |
Palivo | elektrina |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | jednostupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 3 597 mm |
Šírka | 1 645 mm |
Výška | 1 481 mm |
Rázvor náprav | 2 422 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 235 kg |
Rozmer pneumatík | 185/50 R16 |
Objem batožinového priestoru | 250 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,5 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 12,9 kWh/100 km |
Diaľnica | 19,2 kWh/100 km |
Okresky | 15,3 kWh/100 km |
Priemer | 14,9 kWh/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | cenník od 21 190 € |
Cena testovanej verzie | akcia 19 990 € |