Citroen sa snaží robiť veci inak. Postupne sa vracia k svojej starej špecializácii, vďaka čomu ho rozpoznáte od ostatných značiek. A ruka v ruke s touto ideou prišla aj nová C3.
C3 bola pre Citroen priekopnickým modelom. Do francúzskej rodiny priviezla mladších zákazníkov, úspešne zaviedla nový smer dizajnu a vďaka nej sú naše cesty farebnejšie ako predtým. Nie sú to iba plané slová, pravý dôkaz prišiel v podobe predajných čísel, keďže sa toto auto stalo najpredávanejším modelom značky.
Aby si udržala svoje dobré meno, Francúzka počas roka prešla menšou operačnou úpravou. Tento proces zmeny dizajnu bol pre tím Citroenu dosť chúlostivý, pretože toto auto stále vedie aj pred vlastnou krvou (SUV C3 Aircross a C5 Aircross). Možno boli dizajnéri až príliš opatrní.
Esteticky sa zadná ani bočná časť vozidla nezmenila, no o predku auta sa to povedať nedá. Tvar optiky sa vyvíjal a teraz sú dostupné LED svetlomety vo všetkých verziách výbavy. Nová maska chladiča mu zároveň dodáva agresívnejší vzhľad.
Citroen tiež rozšíril katalóg personalizácie, čo zákazníci náležite ocenia. Vďaka neuveriteľným 97 farebným kombináciám, ktorých bolo predtým “iba” 36, je veľmi malá šanca, že budete mať na chlp rovnaké auto ako sused. Tyrkysové sfarbenie karosérie testovaného modelu navyše dovoľuje divákom podrobnejšie oceniť prepracované krivky.
Pre tých, ktorí sa radi vyvážajú
Starostlivosť o pohodlie nie je u Francúzov ničím výnimočným, no pritom ma zakaždým príjemne prekvapí. C3 v tomto zmysle dostala nové sedadlá Advanced Comfort, ktoré v segmente mestských automobilov nemajú obdobu. Mäkké a pohodlné sedáky si vás s chuťou usadia, či už v jazdnej polohe alebo na zadnej “lavici”, čo sa o predošlej verzii bohužiaľ nedalo povedať.
Začínajúca tretia generácia síce ponúkla skutočne široký priestor pre cestujúcich vzadu, no tieto miesta mali tendenciu takzvaného šmykľavkového efektu. Osadenstvo sedačiek sa na nich prosto nevedelo dobre udržať, pretože boli príliš tvrdé, čo ste častokrát pocítili pri prejazde zákrutami.
Buďte si istý, že Citroen spomínané sedadlá nevyhodil, ale vylepšil! V podstate bola pena vo vnútri zahustená, a to z 2 na ideálnych 15 mm. Takto reprezentatívne uspôsobené veľké sedadlá získali na pohodlí a podpore – skrátka to najlepšie z oboch svetov.
Určené pre zástancov analógu
C3 nie je tým pravým orechovým pre fanúšikov najmodernejších technológií, ktorí si chcú spraviť z auta druhý smartphone. Nenájdete tu digitálne prístrojové vybavenie, ale analógové merače. Tie sú dokonale čitateľné a obsahujú všetky informácie potrebné k vedeniu vozidla. 7-palcová obrazovka sa v dnešnej dobe môže javiť ako stratená, no na každodenný život je viac než dostačujúca.
Je umiestnená dostatočne vysoko a v súčasnosti je v ponuke s lesklým povrchom, ktorý je na dotyk kvalitnejší a jemnejší. Jedná sa síce o malé zmeny, ale stále znateľné. V útrobách nájdete rovnakú palubnú dosku, ktorej dominuje tvrdý plast, ozvláštnený farebným prevedením, ktoré súhlasí so zovňajškom. Celkovo pôsobí interiér príjemným dojmom, no niektoré prvky začínajú starnúť. Toto zrejme obráti naruby až štvrtá generácia.
Detail, ktorý sa milovníkom sociálnych sietí určite bude páčiť, je ConnectedCam. Toto je šošovka zabudovaná do vnútorného spätného zrkadla. Umožňuje vám fotografovať a nahrávať videá v dĺžke až 20 sekúnd a potom ich zdieľať so svojimi priateľmi. Je to užitočné aj v prípade nehody, pretože sníma 30 sekúnd pred zrážkou a minútu po nej. Bude stačiť, ak budete mať v mobile nainštalovanú konkrétnu aplikáciu.
Čo sa týka objemu nákladu, C3 naďalej ponúka viac ako dosť. Vďaka minimálnej kapacite 300 litrov sa radí medzi najlepších vo svojej kategórii. Jeho maximálna kapacita je 922 litrov, zvýšený objem sa dosahuje sklopením druhého radu sedadiel v pomere 60:40. Jedinou nevýhodou je, že zem nie je nikdy úplne rovná a že nakladacia plošina je zdvihnutá, čo sťažuje nakladanie a vykladanie veľkých a ťažkých predmetov.
Jediné, čo mi výraznejšie vadilo, bolo nelogické umiestnenie tlačidla na nastavenie spätných zrkadiel – ten sa totiž nachádza po volantom, čomu tak celkom nerozumiem. Ak má niekto 190 cm a dlhé ruky, dokáže sa s touto výzvou popasovať, ale pre mňa absolútne nemožné. Aby ste si nastavili výhľad podľa seba, musíte sa nakloniť dopredu, poprepínať, zasa sa usadiť a zistiť, čo ste to vlastne spravili. Ďalšou chybičkou krásy bola absencia ukazovateľov mŕtveho uhla a adaptívneho tempomatu. Podľa mňa je dvojica týchto asistentov vo vozidle z roku 2020 príjemnou nutnosťou alebo takzvaným must-have doplnkom.
Tu vládne pohodlie a mäkkosť
Od malých dláždených ulíc v meste po diaľničné úseky a poľné cesty sa Citroen C3 ukázal rovnako agilný a všestranný ako jeho predchodca. Harmonická súhra volantu a manévrov v drobných uličkách a reakcia pri zošliapnutí pedálu nenechávajú priestor na pochybnosti. Mesto je pre C3 skutočne preferovaným terénom.
Ak hľadáte dynamiku a agresiu, hľadajte ďalej. Tu vládne pohodlie a mäkkosť. Je vyrobená tak, aby vynikala v meste, no na diaľnici vás tiež rada povozí. Jej správanie aj pri rýchlosti 130 km/hod zostáva lineárne a bezpečné. Táto jednoduchosť zrejme neohromí fanúšikov športovej jazdy, ale treba si uvedomiť, že tu je skutočným kapitánom proste komfort.
Pokiaľ ide o motorizáciu modelu C3, prišla s minimálnymi variáciami. Ponuku tvoria dva benzínové agregáty a nafta. Všetky benzínové verzie majú namontovaný 1,2-litrový trojvalec, testované auto malo motor so 110 koňmi. Tento agregát bol spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou EAT6, ktorá spočiatku vystraší, ale časom si na ňu zvyknete. Motor prirodzene reaguje na zošliapnutie plynového pedálu, takže sa ani pri predbiehaní na vedľajších cestách alebo pri pripájaní na diaľnicu nedostane do úzkych.
Podľa trojvalca už určite viete, že tu bude najdôležitejším faktorom spotreba. Keďže som dostala auto ešte v zábehu a šetriť na diaľnici sa mi ho nechcelo, dotiahli sme priemerné čísla na 6,2 l/100 km. Ak k tomu pripočítame automatickú prevodovku, tak priemerka by mala byť na úrovni šiestich litrov. Pokiaľ sa vám zdajú tieto čísla príliš vysoké, treba siahnuť po jedinej dieselovej jednotke BlueHDI, ktorá spapá iba 4,5 l/100 km.
Resumé
S tromi generáciami za sebou je C3 takpovediac veteránom v jednom z najmladších segmentov na trhu. Túto kvalitatívnu a hlavne estetickú premenu môžeme nazvať úspešnou a mala by stačiť na pokračovanie šťastného príbehu modelu C3. Ak najväčšie kvality (komfort, cena, konfigurácie) zmiešame s exteriérom, ktorý má veľkú osobnosť, model má stále dostatok argumentov na to, aby ešte potrápil rastúcu konkurenciu.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Max. výkon | 81 kW/110 k |
Max. krútiaci moment | 205 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 3 996 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 749 mm |
Výška | 1 474 mm |
Rázvor náprav | 2 539 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 210 kg |
Objem batožinového priestoru | 300/922 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,0 s |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto Diaľnica Okresky Dlhodobo |
6,1 l/100km 6,8 l/100km 5,5 l/100km 6,2 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 15 590 eur |
Základná cena testovanej verzie | 17 190 eur |