S trojvalcami sa tento rok akoby vrece roztrhlo. Máme ich takmer v každom menšom hatchbacku či liftbackoch nižšej strednej triedy. Mnohí túto motorizáciu, a celkovo downsizing zatracujú, no nelámte palicu nad týmito motormi, pokiaľ ste ich všetky neskúsili. Poďme ale pekne od začiatku.
Nami testovaná Kia Ceed nepatrí medzi úplne tradičné autá. Totižto, väčšina novinárskych kúskov má síce obyčajne základnú motorizáciu, no inak ide o výbavovo ukážkové varianty. Tentoraz sme však do ruky dostali takzvanú ľudovú verziu. Litrový motor, povedzme, že stredná výbava a cenovka (+/- 18 tisíc eur), ktorá nevystraší potenciálneho zákazníka. Takúto Kiu budeme zrejme stretávať na slovenských cestách najčastejšie.
Holé, bosé? Ale kdeže…
Ak ste si predstavovali, že hatchback s relatívne príjemnou cenovkou bude vo vnútri automaticky vyzerať ako auto, ktoré narýchlo postavali vo fabrike a zabudli dovybaviť, ste na omyle. Vo výbave Gold nájdete takmer všetko, čo budete potrebovať na každý deň. Zadné LED svetlá, vyhrievaný volant a vyhrievané predne sedadlá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, tempomat s obmedzovačom rýchlosti či zadnú parkovaciu kameru, Bluetooth či infotainment s 8” displejom. Jedinou výtkou si azda len projektorové svetlá, za ne skutočne odporúčame priplatiť.
Vo výbave snáď chýbajú iba tradičné asistenčné systémy, ktoré chránia pred kolíziou, chodcov či pomáhajú udržať vozidlo v jazdnom pruhu. Mimo toho ponúka Ceed vo výbave Gold všetko, čo si môžete želať.
100 koní stačí čí nestačí?
Oturbený litrový trojvalec je naladený na 100 koní (73 kW) čo postačí na bežnú jazdu v meste či na okreskách. S malou kubatúrou sa dá, samozrejme, jazdiť aj po diaľniciach, no dynamikou príliš neohúri. Ak budete jazdiť prevažne prázdny, malý motor postačí na každodenné využitie. S plným autom sa však jazdí o trocha horšie, predbiehanie si treba dobre vypočítať.
Výhodou tohto agregátu je bezpochyby jeho spotreba, ktorá lietala medzi piatimi až šiestimi litrami na sto kilometrov v závislosti od zvolenej trasy a rýchlosti. V meste si, prirodzene, vypýtal tesne nad šesť litrov, na pokojnejších okreskách si vystačil aj s piatimi litrami. Okrem toho je nesporným benefitom malých motorov ich hmotnosť, ktorú tak necítiť na prednej náprave. S litrovou Ceedkou sa preto jazdí ľahko a veľmi príjemne sa posiela do zákrut. Pretekár to však nie je, na to pozor.
Celkovo Kia Ceed s litrovou motorizáciou a výbavou Gold pôsobí veľmi príjemne. Ak vezmeme do úvahy, že auto odvezie pohodlne štyroch dospelých ľudí k tomu 395 litrov batožiny a pritom “nezožerie” veľa benzínu, dovolíme si tvrdiť, že ide o slušného kandidáta na ľudový hatchback roka 2020. Škoda len, že sa nedá nakonfigurovať s automatickou prevodovkou. Tú totiž volí čoraz viac šoférov, ktorí sa pohybujú primárne v meste. A práve pre tých Kia Ceed 1.0 T-GDi vo výbave Gold je.
Ceed 1,0 T-GDi |
|
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 998 cm3 |
Max. výkon | 74 kW/100 k |
Max. krútiaci moment | 172 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | manuálna 5 stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 310 mm |
Šírka | 1 800 mm |
Výška | 1 447 mm |
Rázvor náprav | 2 650 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 352 kg |
Objem batožinového priestoru | 395 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Max. rýchlosť | 183 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná | 6,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 13 990 eur |
Základná cena testovanej verzie | 16 780 eur |