Nissan X-trail je pre mnohých zhmotnením podstaty SUV, aktuálna generácia prináša motorizácie ktoré odrážajú aliančné portfólio. Kam až môžeme zájsť a postačuje objem 1,3 litra?
V súčasnosti máte k dispozícií len dve motorizácie, naftovú 1,7 alebo benzínovú 1,3. Jedná sa o štvorvalcové agregáty, pričom ak chcete pohon všetkých štyroch kolies, jedinou voľbou je nafta. X-trail prišiel o pôvodné portfólio svojich motorizácií a nastúpila doba aliančných jednotiek. V konečnom dôsledku môžeme byť radi že Nissan ostal v Európe.
Samotná aliancia sa totiž otriasala v základoch, Renault takmer skrachoval a zachraňovať ho musela Francúzska vláda a osud Nissanu a Mitsubishi bol veľmi nejasný. Tieto dve japonské automobilky si mali rozdeliť pole pôsobnosti v jednotlivých regiónoch sveta, tak aby si navzájom nekonkurovali. Výsledkom je že Mitsubishi neplánuje uvádzať nové modely v Európe. Nič však ešte nie je uzavreté, pretože stanoviská sa menia každý mesiac a Mitsubishi prinesie do Európy aj nový plug-in hybridný Eclipse Cross.
Na pokraji dôchodku
Nie je žiadnym tajomstvom že súčasná generácia Nissanu X-trail už vlastne tak súčasná nie je. V lete 2020 automobilka predstavila jeho nástupcu, zatiaľ však len pre americký trh, pod názvom Rogue. V Európe by si mal zachovať názov X-trail a čo sa týka dizajnu, od toho amerického sa príliš líšiť nebude. Treba uznať že nový X-trail je veľmi podarený, no chvíľu si naň budeme musieť počkať, do tej doby sa pozrime na jedinú benzínovú verziu v ponuke.
Súčasný facelift druhej generácie dorazil v roku 2016 respektíve 2017, kedy sme ho aj preverili v redakčnom teste. Vtedajší kúsok mal poctivý dvojlitrový diesel a pohon oboch náprav. Súčasná verzia ktorú sme preverili je jasne orientovaná na menej náročného zákazníka, ktorý preferuje úsporu a účel prevažne v mestskom prostredí. Benzínový štvorvalec poskytuje výkon 117 kW je tak vlastne najvýkonnejšom verziou v ponuke. Naftový agregát má síce 340 Nm čo je oproti benzínu o 70 Nm viac, výkone je ale o 7 kW menší. Výkon je tak v realite porovnateľný, dokonca môžeme prehlásiť že nafta pocitovo vyhráva.
Na zhruba 1600 kilogramov vážiace auto to nie je zlé, ale trhač asfaltu rozhodne nikdy nebude. Relatívne nízka hmotnosť tak otvorila konštruktérom dvere k integrácií motora, ktorý nájdeme od Dacie Duster, cez Mercedes triedy A ale aj GLB až po Renault Clio, Megane či Kadjar. V meste je tento motor ako doma, rýchle štarty a časté zastavovanie ho neunaví a aj v chladnejších podmienkach sa dokáže relatívne rýchlo zohriať. Studená sprcha nastane pri pohľade na spotrebu, tá sa v meste ustálila na hodnote 8,5 litra. Spotreba výrazne neklesne ani na diaľnici či okreskách, v závislosti od vášho štýlu jazdy sa viete dostať na minimum 7,5 litra. Tieto hodnoty sú sú bežné a objemovo malý motor tak nepriniesol prekvapenie v podobe úspory.
Menší deficit výkonu pocítite pri predbiehaní vo vyššej rýchlosti, pokiaľ však jazdíte pozvoľna konštantným tempom, bude vám stačiť. Otáznou ostáva dynamika pri plnej obsadenosti prípadne v sedem-miestnej verzií.
Priestorovo veľkorysý
Najväčšou výhodou X-trailu je jeho praktická stránka, vďaka svojim vnútorným rozmerom poskytuje dostatok priestoru pre všetkých pasažierov. Na zadné miesta si sadne aj vysoký človek nad 190 centimetrov a medzi kolenami a sedadlom mu ostane dostatočná rezerva. Po sklopení zadných sedadiel vznikne takmer rovná ložná plocha. V batožinovom priestore nechýba ani praktické dvojité dno, ktoré je možné rozdeliť a polohovať nie len horizontálne ale aj vertikálne. Výška nakladacej hrany je vzhľadom k stavbe karosérie ideálna.
Náš konkrétny kúsok bol doplnený zaujímavým oranžovo-hnedým koženým čalúnením. Auto vďaka nemu pôsobilo luxusne, ku komfortným prvkom výbavy patrilo aj vyhrievanie sedadiel pre všetkých pasažierov. Len škoda že vzadu ho nie je možné ovládať individuálne a spustí sa tak vyhrievanie celej lavice. Vlastne to nie je ani lavica, sedadlá sú delene v pomere 40:60 a sú posuvné ale aj polohovateľné. V strede je veľký výrez ktorý sa dá sklopiť a slúži tak ako lakťová opierka či držiak na nápoje.
Pochváliť treba aj dostatok odkladacích priestorov, ktoré pojmú aj veľké predmety. Milým detailom je výduch ventilácie na nápoje, dokáže ich udržať teplé alebo naopak studené. Jednoduchým otočením plastového krytu, viete túto vychytávku ,,vypnúť,,.
Pomaly do finále
Ako menšie negatívum by sme mohli označiť chýbajúcu funkciu auto-hold či starší systém infotainmentu. O to jednoduchšie sa ale X-trail ovláda. Ponuka asistenčných systémov je dostatočne pestrá aj keď nezahŕňa najnovšie vychytávky. O bezpečnosť sa starajú aj predné Full-LED svetlá, ktoré poskytujú dostatočný dosvit a rozhodne neodporúčame na nich šetriť.
X-trail s motorom 1,3 DIG-T 160 rozhodne stojí za zváženie, najmä pri pohľade do cenníka. Za zhruba 30 000€ dostávate auto v takmer plnej výbave so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Pre menej náročných je určená výbava Acenta kedy X-Trail, stále s automatom stojí 25 690€.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 332 cm3 |
Max. výkon | 117 kW / 160 k |
Max. krútiaci moment | 270 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | Predná náprava |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 690 mm |
Šírka | 1 820 mm |
Výška | 1 710 mm |
Rázvor náprav | 2 705 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 581 kg |
Objem batožinového priestoru | 565 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,5 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 8,5 l/100 km |
Diaľnica | 8,0 l/100 km |
Okresky | 7,6 l/100 km |
Priemer | 8,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu FR | od 22 990 € |
Cena testovanej verzie | 32 490 € |