Dopyt po mestských crossoveroch je stále väčší. Svedčí o tom aj ponuka jednotlivých automobiliek, ktoré už nevsádzajú na klasické sedany či hatche, ale skôr na vyššie posadené hatchbacky, teda crossovery. Už takmer stálym členom tohto segmentu je aj Seat Arona, ktorý sme vyskúšali s 1,5-litrovým motorom a automatickou prevodovkou.
Tento jeden a pól litrový štvorvalec nejde s dobou a našťastie sa mu vyhla éra downsizingu. Teda aspoň pri niektorých výbavách. Aktuálna Arona je na trhu od roku 2018 a ostala verná svojmu menu, navyše sa vyrába v španielskom Martorelli. K nám do redakcie sa Arona so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou dostala ako piaty model z ponúkanej palety portfólia.
Najskôr sme mali možnosť vyskúšať FR verziu s manuálnou prevodovkou, neskôr do redakcie zavítal jednolitrový trojvalec so 7-stupňovou DSG prevodovkou. Začiatkom roku 2020 sme mali takisto možnosť vyskúšať CNG verziu tohto crossoveru a začiatkom leta aj verziu Black Edition. Aktuálne sa k nám dostala verzia 1,5 EVO FR s automatickou DSG prevodovkou.
Netradičné tvary dokážu zaujať (aj keď..?)
Aj s odstupom času môžeme tvrdiť, že konzervatívny vzhľad Arony je stále „in“, aj keď mu možno chýba trošku emócií. Arona disponuje jednoduchými ostrými hranami, hladkými líniami a tak ostáva v rodinnom portfóliu španielskej automobilky. Z môjho uhľa pohľadu je to možno aj škoda, lebo práve mestské crossovery by mali byť tie, ktoré by sa mali odlišovať od ostatných.
Pod označením FR nečakajte, že budete mať zrazu 250 koní. Ide skôr o športovejší vzhľad, ktorý však moc rozdielov neprinesie. Odlišná je predná maska, vzadu je dvojica plastových imitácií koncoviek výfukov, vyzerajú dobre, športovejšie, no funkcia..?
Dvojfarebné prevedenie farby karosérie je aktuálne veľmi vyhľadávané, čo si môžeme všimnúť aj na farebnosti vozidiel, ktoré sa aktuálne premávajú po našich cestách. Arona by tak v tomto dvojfarebnom prevedení mohla byť veľmi atraktívnym konkurentom pre ostatných. Ako iste viete, Arona je veľmi podobná s Ibizou. Rozdielnym faktorom je iba svetlá výška, ktorá je v prípade Arony o 1900 mm väčšia.
Interiér neurazí
Interiér je veľmi dobre známy už z iných modelov. Výbava FR tak dodala športovejší nádych. Červeno-čierne kontrastné prešitie, volant potiahnutý kožou a iné prvky dodávajú tú správnu atmosféru. Volant je síce tvrdší, no v rukách sedí veľmi dobre. Veľkou škodou sú niektoré tvrdené plasty, ktoré by tam nemuseli byť. Veľkou nevýhodou (teda aspoň pre mňa) je absencia bez-kľúčového odomykania, či štartovania. Predsa len, keď kupujete auto v tomto segmente nad 20.000 €, tak keyless odomykanie už naozaj očakávate. Koncern však ovplyvniť nedokážeme.
Arona dokáže potešiť aj priestorom pre pasažierov na zadných sedadlách. Ako to už býva zvykom pri kompaktných crossoveroch, priestor pre sediacich vzadu sa odvíja od toho, ako sa uvelebíte vy vpredu. Batožinový priestor má v základe 400 litrov. Po sklopení zadných sedadiel dosiahnete objem až 1 280 litrov. Veľké plus si zaslúži infotainment, ktorý však disponuje iba zadnou parkovacou kamerou, čo je škoda, nakoľko jeho konkurenti majú možnosť aj panoramatického kamerového systému.
Ostrieľaný žrebec pod kapotou
Benzínová „jednapäťka“ v celom koncerne nahrádza agregát 1.4 TSI. Pohonné ústrojenstvo tak zvýšilo svoj objem. Za priaznivých podmienok (preňho) dokáže aj vypnúť dva valce a doslova plachtiť s ďalšími dvoma. Testovaná pohonná jednotka produkuje 110 kW / 150 koní a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Tak ako v Ibize, aj v Arone je tento agregát dostupný iba pre výbavu FR. Možno nevýhodou je absencia prenosu výkonu na všetky štyri kolesá, no podľa mňa mu to nechýba. Predsa ide o auto, ktoré má slúžiť viac do mesta, než do hôr.
Motor je tichý a razantný. Dopomáha mu takisto aj sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG. Pri malom zaťažení vozidla, či v meste alebo na okreskách, aj pri dobrzďovaní z diaľnice. Zväčša to vodič ani nespozoruje, informuje o tom iba nápis „eco“ na displeji medzi otáčkomerom a tachometrom.
Crossoveru nerobí problém ani diaľničné tempo. Automatická prevodovka so siedmimi stupňami aj pri 140 km/h dokáže prekvapiť. Otáčky okolo 3.300 ot./min., priemerná spotreba okolo 6,8 litra. Auto má v sebe naozaj potenciálny funfactor, takže šetriť sme ho nešetrili. Pri šetrnej jazde s týmto motorom dokážete jazdiť aj pod hranicou 6,0 litra. Čo treba ešte dodať, tak vozidlo bolo vybavené LED svetlometmi, ktoré v tme svietia naozaj fantasticky. Ak teda nad Aronou uvažujete, stojí za to si priplatiť 565 eur za tieto LED-ky.
Čo na záver?
Suma sumárum, Seat Arona s 1,5-litrovým štvorvalcom je malé svižné auto, ktoré svojimi športovými doplnkami dokáže naozaj zaujať. V porovnaní so svojim konkurentmi si však trošku priplatíte za koncernové auto. Cena testovaného modelu bola 21.800 €. Ide o najvyššiu výbavu, v rámci ktorej máte v štandarde dvojfarebné prevedenie karosérie. Samozrejme, v danom segmente sme testovali aj podstatne drahšie autá, prípadne autá na rovnakej úrovni, s prijateľnejšou cenovkou, no s menším motorom.
Na druhú stranu si myslím, že výkon 150 koní je do tohto vozidla niekedy až príliš, nakoľko sa jedná skôr o mestské autíčko. Primárnym konkurentom pre Aronu je stále Ibiza. Rozdiely nájdete či už v interiéri, takisto aj v exteriéri. Nie je ich veľa. Ale nájdete ich.