Dlho preberané masívne ľadvinky, pohon všetkých štyroch kolies, pôžitok z jazdy. Ako sa jazdí s vrcholnou dieselovou štvorkou? Predstavujeme vám BMW 430d xDrive Coupé!
Kontroverzné BMW radu 4 sa nám začalo ukazovať už začiatkom leta roku 2020. Odvtedy prešlo veľa času, no kontroverzie toto vozidlo stále má. Prvý krát sme Vám nové BMW radu 4 predstavili na jeseň minulého roku s označením M440i. Vtedy sa jednalo o najvýkonnejšiu štvorku, ktorá bola vtedy v ponuke. Aktuálne už je k dispozícií aj vrcholová verzia od divízie M, s označením M4. Nám sa však do rúk dostal vrcholový dieselový šesťvalec, ktorý hrdo nesie označenie 430d xDrive.
Začnime interiérom
Po interiérovej stránke niet čo vyčítať. Samozrejme, je to všetko vecou vkusu, niekto chce mať dotykové displeje na ovládanie klimatizácie ako v Audi, iný by chcel prepracovanejší (no o niečo viac chaotickejší) interiér aký sa nachádza v Mercedese. Každopádne, usporiadanie celej prístrojovej dosky, môžeme tvrdiť, sa nezmenilo od generácie E60/E90 (rada 5 a 3). Táto hierarchia sa tak určité desaťročie v BMW nachádza.
Sedadlá s brúsenou kožou sú jemné, pohodlné a nič na nich neprekáža. Aj keď je stredová opierka relatívne veľká, stále je tam dostatok miesta. Volant si rozhodne zaslúži jedno veľké ÁNO. BMW týmto volantom ide proti prúdu, keďže väčšina automobiliek svoje volanty prevažne zmenšuje, BMW stále necháva rovnakú koncepciu s veľkým vencom a hrubým okruhom. Volant tak perfektne padne do ruky nejednému človeku. Azda jedinou nevýhodou volantu bola absencia vyhrievania na zimu, keď máte premrznuté ruky, ale samozrejme všetko je to iba vecou výbavy.
Multimediálny systém iDrive aktuálnej generácie podporuje ako bezdrôtové Apple CarPlay, tak bezdrôtový AndroidAuto. Pokiaľ máte vytvorený vlastný BMW profil, auto sa vám prispôsobí, pokiaľ sa pripájate prvý krát, je to veľmi jednoduché a intuitívne. Naozaj sa stačí pripojiť cez Bluetooth raz a akonáhle prídete druhý krát do vozidla, ste automaticky pripojení a môžete využívať zrkadlenie svojho telefónu na dotykovej obrazovke.
Dizajn je subjektívna vec
Nová generácia G22 je určite vozidlom, ktoré na prvý dojem zaujme nejedného človeka. Nalejme si čistého vína. Toto auto je doslova pútač očí všade, kde sa zjavíte. Už prvý pohľad pri preberaní vozidla vykúzlil iskričky v očiach. Dokonalé línie hodné verzie coupé, doplnky od divízie M začínajúce predným nárazníkom až po ten zadný, cez zatmavené predné laserové svetlomety zakončené veľkými eM-kovými brzdovými strmeňmi.
Tmavosivý lak, pôsobil dvojitým dojmom – na slnku perleťová šedá, v noci takmer čierna. Farba je z dielne Individual s menom Dravit Grey. Ak by ste sa pre túto špecifickú farbu rozhodli, pripravte si 2.067 €. Vozidlo bolo obuté na mohutných 19“ kolesách, takisto od divízie M.
Za M Sport packet si priplatíte 4.200 €, no úprimne povedané, zrejme by ste si radu 4 nekúpili bez toho. S M-packetom to auto vyzerá agresívnejšie, dravšie, aerodynamickejšie a so Shadow line packetom je to o niečom inom. Čierne predné ľadvinky, čierne lišty dverí a zatmavené zadné sklá z tohto coupé robia dravca na cestách.
Technológie na prvom mieste
Digitálny prístrojový štít si viete navoliť podľa seba. Jednoducho v menu si vyberiete v akom jazdnom režime sa chcete pohybovať, jediné, čo môže prekážať je otáčkomer – tu idú otáčky rovnako ako rýchlosť zdola smerom hore. Šablóna je jedna, reálne sa mení iba vzhľad digitálnej prístrojovej dosky.
Po bezpečnostnej stránke sa v aute nachádza všetko, čo človek očakáva za nie malú čiastku vozidla. Hlavnou výsadou sú laserové svetlomety. Musíme uznať, tie fungujú priam geniálne. Dokážu prisvetlovať do zákrut, takisto dokážu vyrezať oproti idúce vozidlo a neoslepia šoféra v ňom. Chýbať nemôže adaptívny tempomat so zasahovaním do riadenia (našťastie je zasahovanie vypínateľné), taktiež nechýba asistent pre bočnú kolíziu a automatický systém núdzového brzdenia. Úprimne povedané, stala sa nám jedna taká vec, keď sme išli po Galvaniho ulici v Bratislave a z bočnej uličky sa vyrútilo auto. BMW hneď rozpoznalo možnosť kolízie a zareagovalo zošlapením brzdového pedálu. Môžeme tak tvrdiť, že tento systém naozaj funguje.
Podvozok je adaptívny, dokáže čítať možné nerovnosti na ceste a vďaka pohonu všetkých kolies xDrive drží na ceste ako pribité. Riadenie je presné, tak ako sme tomu u BMW zvyknutí a 430d dokáže rezať zákruty tak, ako keď idete narezať tortu na jemné kúsky. Drží stopu ako vy predpokladáte, že pôjdete. V komfortnom režime je možno o niečo tuhší ako by sme chceli, no nerovnosti vyfiltruje dokonalo. Možno jednou výtkou je to, že na vozidle nedokážete celkom vypnúť kontrolu trakcie a nepustí vás do driftu.
Koniec vypínaniu systému Štart/Stop
Pod kapotou sa nachádza 3,0-litrový šesťvalec o výkone 210 kW / 296 koní. Ako je tomu pri nových vozidlách zvykom, tak dieselová jednotka je spriahnutá s mild-hybridnou technológiou. Motor je spriahnutý s dobre známou 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF. Aktuálne vyrábané nové autá majú možnosť vypnúť systém štart/stop. Toto je prvé BMW, ktoré má stále zapnutý systém štart/stop. Pokiaľ však prepnete do režimu Sport, tak tento systém je vypnutý.
Reakcia na plynový pedál je rýchla a to hlavne vďaka 48V štartér-generátoru. Aj vďaka mild-hybridnej kombinácii dokáže nová štvorka plachtiť po ulici relatívne za malú spotrebu. Keď ide človek v ECO režime a užíva si okolie v meste, tak do určitej rýchlosti dokáže jazdiť aj pod 3 litre! To je na takmer dvoj tonové vozidlo veľmi slušná spotreba. Testovací týždeň sme zakončili s priemernou spotrebou 7,5 litra.
Výstrednosť dotvára celok
BMW 430d xDrive je určite jedno z tých áut, ktoré sa vám vryjú do pamäte. Od dokonalých svetiel, ktoré v noci nemajú problém, cez dokonalé jazdné vlastnosti coupé až po zábavno-informačný infotainment iDrive. Vozenie v tomto type vozidla nejedného určite baví, nakoľko ako sme spomínali je táto novinka stále terčom kritiky a nepochopiteľných urážok. Odhlučnenie pri vyšších rýchlostiach je dotvorené do dokonalého stavu, naozaj sa cítite ako v koncertnej sále aj vďaka prémiovému ozvučeniu Harman/Kardon.
Výkon necelých 300 koní zatlačí do sedačky a jazdu v takomto aute si naozaj dokážete vychutnať. Škodou je možno najviac kritizovaný štart/stop systém, ktorý neviete v Comfort režime vypnúť a ostáva vypnutý iba v režime Sport. V tomto režime sa však permanentne jazdiť jednoducho nedá. Taktiež je škodou, že neviete vypnúť systém stabilizácie vozidla a utrhnúť mu tak „zadok“. Tento prvok k BMW jednoducho patrí. To auto si naozaj pýta aby ste ho poslali do kontrolovaného šmyku, no elektronika je proti.
Všeobecne je 430d xDrive skvelým autom aj navzdory kritike. Inšpirácia prednej masky je čerpaná z histórie, kde už BMW E9 malo pretiahnuté ľadvinky smerom nadol. Áno, neboli až tak mohutné, ale treba sa jednoducho zmieriť s tým, že dizajn dotvoril dokonalý celok. BMW bolo vždy o pôžitku z jazdy a ten v aktuálne najnovšom coupé určite dostanete.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Max. výkon | 210 kW / 286 koní |
Max. krútiaci moment | 650 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | automatická, 8-stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 768 mm |
Šírka | 1 852 mm |
Výška | 1 390 mm |
Rázvor náprav | 2 851 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 855 kg |
Rozmer kolies | R19 Runflat |
Objem batožinového priestoru | 440 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,1 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 4,2 l |
Diaľnica | 8,0 l |
Okresky | 6,5 l |
Priemer | 7,5 l |
CENA | |
Základná cena modelu | od 45 750 € |
Cena testovanej verzie | 82 440 € |