Úlohou Cupry v rámci koncernu je prinášať radosť napríklad aj modelom Leon. Cupre nevadí byť čiernou ovcou rodiny pri všetkých uhladených Volkswagenoch a rodinných Škodách. Cupra si jednoducho ide svojou cestou a prináša zážitok pre vodiča ale aj posádku v svojom modeli Leon.
Toto auto je o radosti a verte mi, ak domov jedného dňa prinesiete Cupru Leon ST, žena vás s ňou nevyhodí. Pretože auto má presne to, čo rodina potrebuje – dostatok priestoru, ale prináša riadnu porciu zábavy a radosti za volantom. Poďme sa spoločne pozrieť, čo sme za týždeň s Cuprou Leon prežili.
Začnime zovňajškom, kde Cupra s modelom Leon vsadila na jednoduchosť. Pred pár týždňami sme testovali aj najpredávanejšiu variantu modelu Seat Leon ST. Až na pár detailov sa zovňajšok týchto dvoch sesterských modelov nelíši. Samozrejme, Cupra je agresívnejšia s viac naštvaným výrazom. Tomu dopomáhajú medené prvky už chrakteristické pre túto značku. Cupra má v predu výraznú masku chladiča s medeným Cupra logom. Predný nárazník je dynamicky navrhnutý tak, aby nie len pôsobil športovo ale mal aj užitočnú funkciu v prípade aerodynamiky. Tento kombík má rozhodne športové ambície, no inak sa to s 310 koňmi pod kapotou ani nedá. Predné Full LED svetlá majú charakterisktický svetelný podpis a ich svietivosť za tmy je veľmi kvalitná.
Bočný profil vozidla sa nijak nevymyká štandardu. O tom, že kolesá robia auto sa presvedčíte aj v prípade Cupry. Pneumatiky Bridgestone v rozmere 235/35 R19 vás podržia v každej zákrute. S krásnymi diskami sfarbenými do medenej farby budete s Cuprou hviezdou každého parkoviska. Keďže toto auto je o detailoch, je treba ich aj oceniť.
Biela farba karosérie je dizajnovo doplnená aj čiernymi doplnkami. Malý splitter na prednom nárazníku, kryty spätných zrkadiel ale aj lišty na streche boli odeté do čiernej farby. Zadná časť má pre mňa dva signifikatné body. Zadné svetlá sa tiahnu z ľavej strany na pravú pozdĺž celého veka batožinového priestoru. No a koncovky výfukov (sú pravé). Tie nie len dotvárajú dizajn Cupry, ale majú aj svoju audio funkciu. Tú budete počuť hneď po naštartovaní.
Motor sa s tým nepára
Cupra je pomerne mladou značkou na trhu. No za ten čas si vybudovala svoje renomé športovo ladenej značky. Cupra sa netají tým, že chce robiť autá s emóciami. Aj keď je vybavená koncernovými technológiami, dokáže priniesť tú svoju pridanú hodnotu. Pod kapotou Cupry Leon ST nájdete rôzne motory. My sme mali možnosť tentokrát testovať Cupru s dvojlitrovým TSi pod kapotou. No nejde len o bežný dvojliter. Je to motor, ktorý je naladený na výkon 228 kW, teda 310 koní a krútiaci moment 400 Nm.
Motor má skvelý záťah už od nižších otáčok a nebojí sa potiahnuť až po obmedzovač. Je veľmi pružný a jeho silu je cítiť už od nízkych otáčok. Ide jednoznačne o skvost zo zoznamu koncernových motorov. Pri diaľničnom tempe motor točí pri 130 km/h zhruba 2400 otáčok. Prepojenie so 7-stupňovou DSG prevodovkou je pomerne dobré, aj keď niekedy prevodovka radí trošku oneskorene. Pri manuálnom radení zasa zasiahne a tesne pred obmedzovačom samovoľne zaradí na vyšší prevodový stupeň. Práve to sa dá chápať ako ochrana motora a prevodovky, no je evidentné, že prevodovka aj napriek manuálnemu režimu zasiahne do riadenia vodičovi.
Výkon je prenášaný na obe nápravy. Ide o jedinú verziu, ktorá sa dá momentálne objednať so štvorkolkou. Leon využíva na zadnom diferenciáli klasický Haldex rovnako ako aj model Formentor. V porovnaní s koncernovým súrodencom ako je VW Golf R – ten dostal aktívny diferenciál s dvomi samostatnými spojkami. Možno sa ho dočká Cupra v ďalších verziách svojich štvorkoliek.
Pohodlie bližšie k vozovke
Podvozok Cupry Leon je špeciálne nastavený práve pre tento model. Tu teda porovnávanie so Seatom Leon končí. Cupra dostala adaptívne tlmiče a športovo ladené pružiny. Dôkazom toho je aj nižší posed Cupry v porovnaní so Seatom. Svetlá výška sa tak znížila o 25 mm vpredu a 20 mm vzadu. Auto aj vďaka upravenej geometrii má skvelú stabilitu v zákrutách a je schopné zvládať aj kľukaté cesty s noblesou. Dostať toto auto do driftu je pomerne náročnou úlohou. Limitom počas nášho testu boli už značne zodraté pneumatiky a tak sa nedalo dostať s Cuprou až na úplnú hranu. Aj napriek tomu však presvedčila o svojich skvelých jazdných vlastnostiach. Auto je o niečo tvrdšie aj vďaka spomínanému športovo ladenému podvozku. No čo sa týka filtrovania nerovností je pomerne na slušnej úrovni. Veľkú rolu však v tomto hrá, samozrejme, aj obutie.
Pragmatickosť v pohybe
Rovnako ako aj exteriér, tak aj interiér Cupry sa nesie v nádychu športovosti, ale aj napriek športovosti si zachováva svoju funkcionalitu a jednoduchosť. Na prvý pohľad vás zaujme jednoliatosť prístrojovej dosky. Jediným čo z nej takpovediac vytŕča je obrazovka infotainmentu s veľkosťou 10 palcov. Pred šoférom je taktiež virtuálny prístrojový štít v konfigurovateľnom móde. Viete sledovať parametre jazdy. Zaujímavosťou je aj ukazateľ hodnoty preťaženia G.
Športovo ladený multifunkčný volant, dolu skosený prináša taktiež radu možností. Vecou, na ktorou by som si vedel veľmi rýchlo zvyknúť je štartovanie priamo na volante a hneď oproti na ľavej strane volantu je volič jazdných režimov. Tam si vodič môže vybrať z celkovo štyroch – Comfort, Sport, Cupra a Individual. Odporúčam však plne konfigurovateľný mód Individual. Pýtate sa prečo ? Odpoveď je jednoduchá. V režime Cupra dostanete do reproduktorov umelo vytvorený zvuk motoru V8.
Sedadlá v prednej časti vozidla sú taktiež veľmi športovo ladené. Jednoliate sedadlá pripomínajúce závodné “škrupiny” majú veľmi dobré bočné vedenie. Celkovo vás objímajú a pôsobia aj veľmi pohodlne a sú esteticky potiahnuté syntetickou čiernou kožou s prešívaním. Priestor na zadných sedadlách je zrovnateľný s tým v Seate Leon a o priestor jednoducho núdzu mať nebudete a rovnako tak tomu bude aj v batožinovom priestore.
Výkon si vypýta svoje
Cupra Leon ST so svojimi 310 koňmi pod kapotou je skvelé šoférske náčinie. Popreháňať ju po okreskách a kľukatých cestách je zážitkom. Auto si vyslovene vychutnáva každú zákrutu a je zahryznuté do asfaltu. Dostanete pocit že sedíte v pretekárskom voze, ktoré sa nebojí ísť za volantom presne podľa vašich pokynov. Pri šliapnutí na plyn sa vozidlo vypína a šprintuje vpred. No a takýto výkon si vyžiada aj svoju daň práve v prípade spotreby paliva.
Práve na našom diaľničnom teste dosiahla pri maximálnej povolenej rýchlosti spotrebu zhruba 7,5 litra na 100 kilometrov. Mimo mesta na okreskách sme v prípade kľudnej jazdy dosiahli spotrebu 6,5 litra, čo vôbec nie je zlé, ale akonáhle s Cuprou vôjdete do mesta, tak sa spotreba zvýši. A zvýši sa o dosť, napríklad my sme sa počas nášho testu nižšie ako pod 10 litrov ani nedostali. To je daň za 310 koní pod kapotou a pohon všetkých kolies.
Určite vás bude zaujímať aj cena tohto modelu a môžem vám povedať, že ani v tomto prípade by sme asi nemali porovnávať Cupru Leon a Seat Leon, pretože cena štandardnej Cupry Leon ST s týmto motorom a štvorkolkou začína na 42 080 €. Nami testovaný model s príplatkovou výbavou ako napríklad elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, bezdrôtového nabíjania zariadení, zásuvkou na 230 V v batožinovom priestore a mnohých iných dosiahol hodnotu 45 396 €. Či je táto cena prijateľná alebo nie si netrúfnem povedať. Ale to, čo vám Cupra prinesie aj na bežne jazdenie je naozaj pridanou hodnotou. Nás Cupra baví a preto dávame palec hore !
Zhrnutie
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Motor | R4 |
Typ a kapacita akumulátora | 1984 cm3 |
Max. výkon | 228 kW / 310 k |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Dojazd | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat DSG |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 657 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 799 mm |
Výška | 1 437 mm |
Rázvor náprav | 2 679 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 755 kg |
Rozmer pneumatík | 235/35 R19 |
Benzínový motor | |
Mesto | 10,6 l/100 km |
Diaľnica | 7,5 l/100 km |
Okresky | 6,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena testovanej verzie | 45 396 eur |