Mercedes EQA zdá sa ponúka všetko, čo by ste od luxusného malého SUV chceli. Prináša očakávaný vzduch kvality a kultivovanosti, interiér prvej triedy a inovatívne informačno-zábavné a technologické systémy, ktoré kupujúci požadujú. Tento model je veľmi podobný modelu GLA, no aj jeho elektrický “brat” sa dokáže oproti svojmu spaľovaciemu súrodencovi pochlapiť.
Elektrická revolúcia teraz rýchlo naberá tempo a smeruje k tomu dátumu, kedy už výrobcovia nebudú môcť predávať nové spaľovacie autá. Po predstavení svojho úplne elektrického SUV EQC v roku 2019 sa Mercedes jasne rozhodol. Momentálne sa naplno venuje svojim modelom s označením EQ. Sem patria aj nami testovaný model EQA a ďalšie SUV EQB, prémiové MPV EQV a luxusná limuzína EQS.
Jazdite s jedným pedálom
Plne elektrický EQA, založený na modeli GLA so spaľovacím motorom, má podobný štýl ako najmenšie SUV značky Mercedes. Najvýraznejšou známkou toho, že sa pozeráte na auto poháňané batériami, je zaslepená predná maska. Zdá sa, že Mercedes uprednostnil pohodlie a kultivovanosť elektromobilu pred snahou dodať príliš veľa v oblasti športových schopností. Funkcia rekuperatívneho brzdenia umožnila, že môžete jazdiť väčšinou s jedným pedálom, čo tiež trochu uľahčuje najmä jazdu po meste.
Jazda v EQA je veľmi jednoduchá a pôsobí bezpečne. Problém vidím možno v trochu slabšej odozve riadenia. Netvrdím, že je zlé. Znamená to, že vášniví vodiči si čas za volantom obzvlášť neužijú. Ide o to, že EQA má priniesť vodičovi a aj posádke pocit komfortu a nie športovosti. Odozva na akcerelátor závisí od zvolených režimov. V režíme ECO bola veľmi utlmená, v režime SPORT zasa príliš prudká. Ideálny bol preto režim COMFORT.
Pohodlie má svoju cenu
Všetky modely EQA sú vybavené odpružením Mercedes Comfort, aj keď zákazník má možnosť upgradovať na Premium Plus. To je vybavené adaptívnymi tlmičmi, ktoré vám pomôžu zaistiť temperamentnejšiu jazdu. Táto technológia má iba malý vplyv na jazdnú dynamiku EQA a spravidla by mohla menej pozornému oku aj uniknúť. Každý, kto jazdí na čisto elektrickom vozidle, pravdepodobne ocení okamžitý zásah krútiaceho momentu a rýchlu akceleráciu zo stojaceho štartu. EQA v tomto ohľade nesklame. Nečakajte šprinty súperiace so superšportmi, ale zrýchlenie vás veľmi rýchlo oprie do sedačky. Pre tých, ktorí hľadajú trochu väčšiu istotu na ceste, budú verzie EQA 4MATIC s pohonom všetkých kolies. Auto s pohonom predných kolies je ale ľahšou variantou, a to približne o 65 kg.
Mercedes tvrdí, že EQA má maximálny dojazd zhruba 420 kilometrov na jedno nabitie. Skutočný dojazd čisto elektrických automobilov môže závisieť od mnohých rôznych faktorov. Patria sem výkyvy počasia, štýl jazdy ale aj zaťaženie vozidla a dokonca aj počiatočné nabitia batérie. V celkom premenlivom počasí počas nášho testu sme prišli na isté fakty. Palubný počítač je v prípade spotreby pomerne presný. Nám sa podarilo na jedno nabitie prejsť zhruba 350 kilometrov. To, že palubný počítač je pomerne presný bude ideálne pre ľudí s obavami o reálnom dojazde. Nabíjacia kapacita až 100 kW je dostačujúca. Nabitie batérie EQA z 10-80% pomocou rýchlonabíjačky by trvalo zhruba 30 minút.
Spotreba je vecou nálady a použitých jazdných režimov. Nám sa v rámci jazdy po okreskách podarilo jazdiť priemerne za 12,6 kWh na 100 km. Keď sme zavítali na diaľnicu, tam sa spotreba hýbala okolo 20 kWh na 100 km. No a v meste, v priestore, kde sa toto auto cíti ako doma sme dosiahli spotrebu na úrovni zhruba 14,1 kWh na 100 km.
Jednoducho elektromobil
Namiesto navrhovania a budovania platformy na mieru pre plne elektrickú EQA sa Mercedes rozhodol prispôsobiť existujúcu architektúru svojmu malému SUV GLA. Pod podlahou vozidla bol vytvorený priestor pre uloženie elektromotora a akumulátora. Platforma bola posilnená, aby vydržala toto dodatočné zaťaženie. S pohotovostnou hmotnosťou viac ako 2 000 kg je EQA pomerne ťažké auto. Váži o celých 500 kg viac ako blízko príbuzný model GLA.
EQA má mäkšie línie v porovnaní so zvyškom rodiny triedy A, spolu s prekrytou prednou maskou. Cieľom je vytvoriť hladký exteriér, ktorý pomôže znížiť nežiaduce trenie vzduchu. Ide o to dosiahnuť čistejší pohyb vzduchom. Prednú aj zadnú časť charakterizujú prepojené svetlomety naprieč celou šírkou vozidla. O tom, že sedíte v elektromobile vás upozornia aj plaketky na boku s označením EQA. Čo sa týka rozmerov, EQA rozhodne nie je žiadny drobec. Veľkosť modelu EQA sa rovná 4 463 mm a je to o 53 mm viac ako v prípade modelu GLA. O priestore vo vnútri si povieme viac neskôr. No už teraz máme jeden údaj, ktorý o ňom napovie viac. Rázvor kolies pri modeli EQA sa dostal na hodnotu 2 729 mm.
O dizajne exteriéru sa môže viesť diskusia. Niekomu sa páči a niekomu zase menej. Náš model mal veľmi zaujímavú farbu. Horská sivá “designo magno” síce stojí 1 850 € no práve ona dodá autu šmrnc. Spolu s doplnkami v čiernej farbe to auto rozhodne pristane.
Kvalita sa pozná
Vo vnútri zostáva vnímaná kvalita vysoká s množstvom materiálov príjemných na dotyk na bežných dotykových bodoch. Štandardná výbava je dosť veľkorysá zatiaľ čo obľúbená výbava AMG-Line pôsobí agresívnejšie aj navonok aj dnu. V interiéri nechýbajú športové sedadlá, športový volant s plochým dnom potiahnuté kožou Nappa a množstvom hliníkových lemov. Ďalší prechod na balíky Premium a Premium Plus prináša luxusné položky, ako napríklad posuvné panoramatické sklenené strešné okno, bezdrôtovú nabíjaciu podložku pre smartphone, head-up displej a elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťovou funkciou.
EQA má taktiež dva 10,25-palcové displeje, ktoré v hornej časti palubnej dosky vytvárajú širokouhlý vzhľad. Intuitívny systém infotainmentu je vynikajúci, má ostrú grafiku a dotykový displej, ktorý rýchlo reaguje na akékoľvek vstupy.
Máte možnosť aktualizovať satelitnú navigáciu na funkciu „rozšírenej reality“. Tá vám pomôže s orientáciou tým, že šípky sa budú premietať priamo na cesty pred vami. Android Auto a Apple CarPlay sú štandardom v celom rade EQA spolu s audio systémom s deviatimi reproduktormi. Balíček Premium dodáva do mixu ďalší reproduktor, zatiaľ čo verzie Premium Plus získavajú špičkový priestorový zvukový systém Burmester s 12 reproduktormi a celkovým výkonom 590 wattov.
O priestor sa nemusíte báť
Plne elektrický Mercedes EQA je pohodlné a kultivované prémiové malé SUV. Na cestu vstupuje do interiéru veľmi malý hluk. Sedadlá ponúkajú vysokú úroveň komfortu a pohodlia. Extra prvky, ako napríklad elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, cúvacia kamera a vyhrievané sedadlá, sú súčasťou nami testovanej výbavy a dotvárajú prémiový dojem z modelu EQA.
Vnútorný priestor je na tom veľmi dobre. Posádka na predných sedadlách nebude mať núdzu o priestor. Interiér celkovo pôsobí exkluzívne a vidno, že si sadáte do prémiovej triedy vozidla. EQA ponúka slušný vnútorný priestor s dostatkom priestoru aj vzadu. Aj vyšší pasažieri cestujúci na zadných sedadlách budú mať pomerne dostatok priestoru na nohy a aj nad hlavou. Samozrejme, nemôžeme porovnávať tento priestor s limuzínami alebo väčšími modelmi SUV. No na svoju triedu je vnútorný priestor v skutku dostačujúci.
Poďme si to zhrnúť
Ak naozaj chcete, aby ste sa pozerali na trojcípu hviezdu pred vami, potom je EQA zaujímavou voľbou, ale uistite sa, že funguje tak, ako vyhovuje vašim potrebám. Dajte si určite pozor, že s niektorými kompromismi dokážete žiť, než si EQA kúpite. Cena modelu EQA v štandardnej výbave začína na hranici 51 708 €. Nami testovaný model s poriadne tučnou porciou príplatkovej výbavy vytiahol cenovku na hranicu 64 350 € vrátane DPH.
Či chceme alebo nie, doba elektromobilov začala a my sa musíme pozerať aj touto cestou a ak ste fanúšikmi značky Mercedes, tak viete, že v Mercedese sa latka nepodlieza. Aj model EQA vám ponúka plnohodnotný komfort a to, čo proste k trojcípej hviezde patrí. EQA určite nie je model pre každého. Niektorých odradí možno dizajn, niektorých cenovka. Ale jedno je isté, Mercedes v modeli EQA priniesol na trh zaujímavú variantu malého SUV s dávkou komfortu a nemeckej kvality.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | asynchrónny elektromotor |
Typ a kapacita akumulátora | 66,5 kWh |
Max. výkon | 140 kW |
Max. krútiaci moment | 375 Nm |
Dojazd WLTP | 424 km |
Pohon | predný |
Prevodovka | 1-stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 463 mm |
Šírka | 1 834 mm |
Výška | 1 620 mm |
Rázvor náprav | 2 729 mm |
Celkový dojazd (WLTP) | 424 km |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Objem batožinového priestoru | 340 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
SPOTREBA (elektromotor) | |
Mesto | 14,1 kWh |
Diaľnica | 19,9 kWh |
Okresky | 12,6 kWh |
Priemer | 15,5 kWh |
CENA | |
Základná cena modelu | od 51 708 € |
Cena testovanej verzie | 64 350 € |