Sedany strednej triedy to majú v Európe spočítané, Passat pravdepodobne nedostane nástupcu, Mondeo skončilo už dávnejšie, rovnako ako aj C5-ka. Iba žeby… prišla malá revolúcia?
Dámy a páni, privítajte Citroen C5X. Je to sedan? Je to SUV? Popravde, je to liftback! No s poriadne maskulentným vzhľadom a proporciami ašpirujúcimi ku crossoverom. Zdá sa, že Citroen opäť raz priniesol atraktívny mix ingrediencií. Napriek tomu, že dizajn je subjektívny, neubránime sa konštatovaniu, že tento model sa nesmierne podaril.
Citroen nepriniesol revolúciu, ale skôr evolúciu svojich legendárnych predchodcov DS, CX a XM. Podobnou cestou sa vydal aj samotný Ford v prípade novej generácie Mondea, no bohužiaľ len pre Čínu. Francúzi však s predstavením C5X na domácom kontenente neotáľali a tak majú jedinečnú príležitosť opäť sa presadiť v strednej triede.
Technicky využíva najmodernejšie prvky platformy pre koncernové modely DS4 a 308, je však plnohodnotným liftbackom s množstvom vnútorného priestoru. Posed za volantom je príjemný, aj keď niekomu môže prekážať vysoké umiestnenie palubnej dosky a celkový nízky profil okien. Zaujimavosťou je aj relatívne vysoký nástupný prah, ktorý však plynule prechádza do vykrojenia. Zabudnúť potom nemôžeme ani na dokonalé zakrytovanie dverí, resp. podbehov. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú aj vysokí pasažieri, s miestom nad hlavou prekvapivo nie je problém.
Priestor a technológie
Rovnako je na tom aj batožinový priestor, ktorý aj v našej plug-in hybridnej verzii nestráca zbytočné litre navyše. Vďaka masívnemu veku batožinového priestoru naložíte bez problémov čokoľvek, vrátane kočíka. Rozhodne však odporúčame priplatiť si za elektrické veko.
Úprimne, dizajn interiéru sa mi osobne nepáči, príde mi až príliš prekombinovaný rôznymi tvarmi. Naopak materiálové vyhotovenie je na veľmi vysokej úrovni a okrem mäkčených plastov tu nájdeme aj rôzne textilné a kožené plochy. A to dokonca aj v prípade výplne zadných dverí, čo v tejto kategórii nebýva štandardom.
Na palube potom nechýba ani množstvo všemožných asistenčných systémov a dokonca aj obrovský HUD (head up displej), ktorý zobrazuje okrem iného aj mapu navigácie. Nový systém infotainmentu pracuje podstatne rýchlejšie ako jeho predchodca, no menu by mohlo byť o niečo prehľadnejšie.
Ako jedno z najzásadnejších negatív vnímame absenciu maticových alebo projektorových LED svetlometov. Citroen C5X totiž dostal len obyčajné parabolické LED-ky, napriek tomu, že v koncerne sú k dispozícii pokročilé Matrix-LED svetlomety. Napriek tomu je dosvit týchto svetlometov výborný, no konkurencia má navrch.
Magický podvozok s chybičkami krásy
Doménou Citroenu je podvozok a komfort jazdy, od C5X sme preto mali vysoké očakávania. Hydropneumatický podvozok v dnešnej dobe nečakajte, je príliš drahý na to, aby bol v strednej triede. Citroen miesto toho vyvinul unikátne tlmiče s hydrauhlickými dorazmi.
V skratke sa jedná o systém, ktorý je schopný žehliť nerovnosti s obdobnou gráciou ako vzduchový podvozok. Zaujímavosťou je, že tento systém pracuje najlepšie pri vyššej rýchlosti. V praxi to znamená, že pokiaľ idete po rozbitej poľnej ceste 80-kou, cítite len jemnú prácu tlmičov, pričom auto si zachováva horizontálnu rovinu.
Tento podvozok však nie je dokonalý a prílišná uvoľnenosť spôsobuje pocit nestability pri ostrejších prejazdoch zákrutami v kombinácii s priečnymi nerovnosťami. Tento neduh však dokážete minimalizovať športovým režimom.
Nami testovaná plug-in hybridná verzia prekvapila nielen skvelou dynamikou, ale aj nabíjacím výkonom. Na rozdiel od konkurencie v danom segmente ponúka Citroen možnosť priplatiť si za výkonnejšiu 7,4 kW palubnú nabíjačku. Auto tak dokážete nabiť dvakrát rýchlejšie. Bohužiaľ počas nášho testu sa nám nepodarilo prekonať hranicu 40 kilometrov dojazdu na čistú elektrinu. A to aj pri ideálnych teplotných podmienkach.
Záver
C5X je nesmierne atraktívnym autom, ktoré ponúka množstvo vnútorného priestoru, praktickú karosériu v štýle zdvihnutého liftbacku a nevídaný cestovný komfort. Podrobnejšie sme sa testu nového Citroenu C5X venovali v našej videorecenzii.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1598 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 132 kW / 181 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 805 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 865 mm |
Výška | 1 485 mm |
Rázvor náprav | 2 785 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 826 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Objem bat. priestoru | 485 l |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Kombinovaná: | 26,7 kWh / 100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 8,9 l/100 km |
Diaľnica | 7,2 l/100 km |
Okresky | 4,5 l/100 km |
Kapacita akumulátora | 12,4 kWh |
Dojazd na elektrickú energiu | 35 km |
Maximálny nabíjací výkon | 7,4 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 120 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 90 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 29 990 € |
Cena testovanej verzie | 45 990 € |