SUV či crossover má dnes už každá automobilka. Alfa Romeo si však s príchodom malého zástupcu tohto typu dala načas. Výsledok z talianskej stajne je o to podarenejší, aj keď o radikálnych športových vlohách reč byť nemôže. Prečo?
Stelvio a Giulia znamenali pre túto automobilku začiatok novej éry. Éry renesancie, ktorá priniesla zástupy fanúšikov. Srdcia motoristov si Alfa získala nielen svojim nadčasovým a emotívnym dizajnom, ale predovšetkým jazdnými vlastnosťami. Oba zmienené modely však stoja na extrémne drahej podvozkovej platforme, ktorá by v prípade malého Tonale nedávala zmysel. Automobilka preto siahla po zdieľanom základe spolu s Jeepom Renegade. Tonale tak nemá nič spoločné s koncernovými súrodencami Mokkou, 2008 či DS3.
Nadpriemerne obdarený
Dizajn, ktorý prináša Tonale, nadväzuje na predchádzajúce modely značky. Predným partiám dominuje klasická trojuholníková maska a úzke svetlomety s trojicou LED modulov. Zadná časť nenápadne kopíruje predok, no zadné skupinové svetlá sú efektne prepojené svetelnou linkou. Spoza masívnych retro 20-palcových diskov nenápadne vykúkajú štvorpiestikové brzdové strmene.
Dravý dojem vo vás umocní aj interiér, sedačky sú skôr komfortné, no ich bočné vedenie je dostatočné. Bez problémov sa za volantom usadí aj 188 centimetrov vysoký šofér. Palubná doska napriek kombinácii tvarov pôsobí veľmi vyvážene, logika rozloženia ovládacích prvkov je výborná. Panel klimatizácie má jasné prehľadné tlačidlá a klávesové skratky. Displej infotainmentu a jeho grafika sa môže rovnať so zástupcami prémie. V rovnakom duchu sa nesie aj veľký digitálny prístrojový štít pred vodičom.
Volant pôsobí športovo, dobre sa drží a nechýba ani tlačidlo na štartovanie. Voľbu jazdných režimov nájdete na otočnom ovládači v stredovom tuneli. Azda najokázalejšie pôsobia obrovské pádla pod volantom. Bohužiaľ, vzbudzujú vo vás falošnú nádej na dych berúcu dynamiku superšportov. Kvalita použitých materiálov je na vysokej úrovni. Čerešničkou na torte je efektné spracovanie ambientného osvetlenia priamo na palubnej doske.
Vysoký výkon neočakávajte. Zatiaľ!
Pod kapotou sa totiž ukrýva preplňovaný 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 130 koní, ktorému pomáha mild-hybridný systém. Ten je na hranici plnohodnotného hybridu, vďaka relatívne veľkej batérii, no napriek tomu nie je schopný čisto elektrickej jazdy pri iných ako parkovacích manévroch. Vo všeobecnosti ponúka naša konfigurácia dostatok výkonu a dynamický jazdný zážitok sa dostaví najmä pod tlakom v zákrutách. Pri takýchto podmienkach je cítiť, že Tonale je konštrukčne stavané na podstatne vyšší výkon, o čom svedčí nielen naladenie podvozku a riadenia, ale najmä bŕzd. Riadenie v strednej polohe pôsobí trochu preposilovane a bez odozvy, no vo zvyšnom spektre sa tento dojem stráca. Nezúfajte, dorazí aj vrcholná verzia s výkonom 206 kW a pohonom oboch náprav, bude to však plug-in hybrid.
Najlepší crossover
V porovnaní s konkurenčnou Audi Q3 je Tonale zhruba rovnako veľké, no ponúka kvalitnejšie spracovaný interiér a dávku talianskej grácie, ktorá nemecky sterilnému Audi chýba. Je pravda, že Audi ponúka aj vrcholnú verziu RS Q3, no to už je úplne iná liga a najmä cena. Tonale dokáže zaujať aj vnútorným priestorom, ktorý je rovnako veľkorysý pre pasažierov vpredu, ako aj v druhom rade sedadiel. Poteší aj veľký batožinový priestor s hlbokým dvojitým dnom. Vo výbave potom nechýba množstvo asistenčných systémov vrátane udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu. K bezpečnostným prvkom výbavy patria nové matrixové svetlomety. Spoľahlivo vyrezávajú okolité autá a ich dosvit je výborný. Podrobnejšie sme sa testu nového Tonale venovali v našej videorecenzii.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1 469 cm3 |
Max. výkon | 96 kW/130 k |
Max. krútiaci moment | 240 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 7 st. AT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 528 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 841 mm |
Výška | 1 601 mm |
Rázvor | 2 636 mm |
Objem batožinového priestoru | 500 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 6,7 l/100 km |
Diaľnica | 8,5 l/100 km |
Okresky | 6,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 35 500 € |
Cena testovanej verzie | 45 190 € |