Mazda a jej sen o vstupe do prémiového segmentu sa stáva realitou. CX-60 totiž nie je nástupcom CX-5, ale úplne novým modelom v podstatne vyššej kategórii. Podobne, ako keď Alfa priniesla Stelvio.
Svoje vysoké ambície Japonci neskrývajú, už príchod novej generácie 3-ky naznačil prémiové smerovanie automobilky. Keď neskôr Mazda potvrdila nasadenie novej platformy s pohonom primárne zadnej nápravy a osadením šesťvalcov, nik neveril, že sa ich dočkáme aj v Európe. A predsa! Aj keď musíme začať postupne, plug-in hybridnou verziou.
Tá najvýkonnejšia
Na test šesťvalcových verzií si ešte pár mesiacov počkáme, no Mazda nám zatiaľ naservírovala to najvýkonnejšie z ponuky. Dva a pol litrový štvorvalec v kombinácii s elektromotorom a batériou, ktorej využiteľná kapacita atakuje 15 kWh, ponúka zaujímavé technické parametre. Sústava totiž disponuje výkonom viac ako 320 koní a krútiacim momentom rovných 500 Nm, pričom je kombinovaná s novou planetovou 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Tú dokonca využíva aj elektromotor a pri jazde na čistú elektriku je počuť a cítiť radenie.
Ak ste sa doposiaľ vyhýbali Mazde pre jej nedostatočný výkon, vedzte, že CX-60 s plug-in hybridom zmení váš pohľad. My len dúfame, že obdobný scenár sa zopakuje aj v prípade čisto spaľovacích verzií. Späť k nami testovanému plug-in hybridu. Počas nášho zimného testu predstavoval reálny maximálny dojazd 55 kilometrov. Nabíjací výkon 7,2 kW je na dnešnú dobu štandardom, no ocenili by sme možnosť priplatiť si aj za výkonnejšie nabíjanie.
Aj po vybití akumulátora máte stále k dispozícii dostatok energie, aby bol majestátny výkon zachovaný. Vy si tak užijete radosť z jazdy za akýchkoľvek podmienok. Nemilým prekvapením bola spotreba, tá sa počas nášho testu dokázala vyšplhať až k hranici 10 litrov v prípade diaľnice. Trochu zvláštnym spôsobom pôsobila aj spolupráca plug-in hybridného systému, ktorý o sebe dával vedieť najmä pri prepínaní jednotlivých pohonných jednotiek o niečo viac ako konkurencia.
Podvozok ocení len znalec
Nová podvozková platforma so sebou priniesla zaujímavé konštrukčné riešenia, vrátane lichobežníkového predného zavesenia. To svedčí o skutočnom dôraze na prvotriedne jazdné vlastnosti, vysokej torznej tuhosti a snahu vstúpiť do prémiových vôd. Bohužiaľ tento podvozok dokážete oceniť len ako vodič, prípadne pri dynamickej jazde v zákrutách alebo na kvalitnom asfalte. Inými slovami, toto auto jazdí úplne inak v Nemecku ako na Slovensku.
Problémom sú priečne nerovnosti, ktoré sa výrazným spôsobom prenášajú do karosérie, pocítite ich najmä na zadných sedadlách. Auto je nesmierne tuhé, ba priam až tvrdé. Pomôcť by mohla implementácia elektronicky nastaviteľných tlmičov alebo rovno vzduchového podvozku. Čo by však CX-60 výrazným spôsobom predražilo.
Spracovanie a výbava na vysokej úrovni
Interiér sa už tradične nesie v duchu minimalizmu a funkčnosti, z toho dôvodu tu nenájdete ani jeden dotykový displej. Ten stredový sa ovláda výlučne otočným ovládačom, podobne ako pri niekdajších modeloch BMW. Rovnako klimatizácia má konvenčnú podobu. Pred vodičom nájdeme už len displej s veľmi peknou grafikou a sympatickým spracovaním.
Dôraz sa kládol predovšetkým na spracovanie a použité materiály, tie najlepšie vyniknú vo verzii s krémovou kožou a dreveným obkladom. Vo výbave nechýba ani HUD (head up displej), množstvo komfortných prvkov výbavy, ale najmä asistenčných a bezpečnostných systémov. Príjemne nás prekvapil aj elektricky nastaviteľný volant.
Rozmerovo je CX-60 o 20 cm dlhšia v porovnaní s CX-5, pričom gro išlo do rázvoru osí kolies, na vnútornom priestore pre zadných pasažierov sa to však neprejavilo. Podobný úkaz je možné pozorovať aj pri iných modeloch prémiových značiek. V porovnaní s konkurenciou, ako napríklad Volvo CX-60, je mazda o kúsok väčšia, ale najmä lacnejšia, pokojne aj o viac ako 30 000 €. Podrobnejšie sme sa testu novej Mazdy CX-60 venovali v našom videu na YouTube.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 2 488 cm3 + elektromotor |
Max. systémový výkon | 241 kW / 327 k |
Max. krútiaci moment | 500 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | 4WD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 740 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 876 mm |
Výška | 1 686 mm |
Rázvor náprav | 2 870 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 060 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Objem bat. priestoru | 570 l |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Kombinovaná: | 26,7 kWh / 100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 9,2 l/100 km |
Diaľnica | 9,9 l/100 km |
Okresky | 7,8 l/100 km |
Kapacita akumulátora brutto | 17,8 kWh |
Dojazd na elektrickú energiu | 55 km |
Maximálny nabíjací výkon | 7,2 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 130 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 70 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 44 390 € |
Cena testovanej verzie | 61 960 € |
[…] TEST Mazda CX-60 plug-in hybrid, vitajte v prémiovej triede […]