Už dávno neplatí, že luxus a kvalitu musíte loviť vo vodách vlajkových lodí jednotlivých značiek. Aj kompakty dokážu splniť vyššie spomínané atribúty a ponúknuť dynamické zvezenie s rozumnými prevádzkovými nákladmi. Dokazuje to aj Audi Q3 45 TFSI-e s balíkom S line.
Audi Q3 nie je žiadnym nováčikom na slovenskom trhu. Jeho súčasná druhá generácia sa predáva už od roku 2018. Aj keď priama konkurencia Q3 ponúka novšie modely, drobnými faceliftami Audi udržiava toto kompaktné SUV stále aktuálne. Zároveň dokáže osloviť vodičov, ktorí majú radšej osvedčenú klasiku. Veď k tomu sa ešte dostaneme.
Hneď niekoľko prvkov v prípade tejto Q3 môžeme označiť za retro. Či je to konštatovanie v pozitívnom alebo negatívnom zmysle slova, ponecháme na vás. Tak napríklad Audi v prípade Q3 stále preferuje typický “vyskakovací” kľúč. Prakticky rovnaký som mal na svojom Sportbacku z roku 2007, aj keď v prípade Q3 ho na otváranie/zatváranie dverí a štartovanie stačí mať vo vrecku. Konkurencia sa taktiež snaží inovovať volič automatickej prevodovky. V automobiloch tak nachádzame rôzne otočné spínače, cuplíky či tlačidlá, ale v Q3 nájdete poctivú páku. S jej ovládaním nebol žiadny problém, ale vizuálne ide o trochu zastaralé riešenie.
S line
Ak siahnete po niektorom z modelov značky Audi, pravdepodobne budete preferovať balíček S line, ktorý autu dodá potrebný šmrnc. Rovnako to platí aj v prípade nášho testovaného automobilu. Okrem štítkov S line na karosérii tento balíček vizuálne spoznáte podľa čiernych doplnkov a lakovaných ochranných prvkov karosérie. Auto tak vyzerá hodnotnejšie a robí lepší prvý dojem, čo sa vždy ráta.
Na test sa k nám dostala verzia, ktorá je v zahraničí populárna. U nás si plug-in hybridy ešte stále len hľadajú tú správnu cestu k zákazníkom. Na príklade Q3 je však zreteľne vidieť, aký pokrok urobilo Audi vo vývoji plug-in hybridného pohonu. Ak si spomínate na Michalov test A3 Sportback, bol z neho nadšený a podobné pocity vyvoláva nabíjateľný hybrid v Q3 aj u mňa.
Pohon
Aby bolo jasno – pod kapotou spolupracuje preplňovaná benzínová jedna-štvorka TSI s výkonom 150 koní a 250 Nm s elektromotorom s výkonom 115 koní a 330 Nm integrovaným do 6-stupňovej automatickej prevodovky DSG s mokrými spojkami. Táto pohonná sústava poskytuje systémový výkon 245 koní a 400 Nm. Rovnakú skupinu techniky nájdete napríklad aj pod povrchom modelov Škoda Octavia RS iV, VW Passat či Formentora. V Audi nesie označenie 45 TSI-e a v cenníku sa nachádza od roku 2021.
Vzhľadom na systémový výkon 245 koní sa priam žiada porovnanie s čisto benzínovým motorom 2,0 TSI s rovnakým výkonom. Ale nechá sa niekto, kto chce iba spaľovací motor, prehovoriť na hybrid a naopak? Asi nie, ale základné rozdiely musíme spomenúť. Tak v prvom rade, hybridná Q3 prišla o pohon všetkých kolies quattro. Na prvý pohľad sa to môže zdať nepochopiteľné, na ten druhý to dáva zmysel. Hybrid je zameraný na úspornú ekonomiku prevádzky a to by vo verzii s pohonom všetkých kolies nebolo úplne kompatibilné. Hybrid je síce drahší, avšak jeho priemerná spotreba je nižšia o 30 – 50 % a navyše ponúka benefit čisto elektrickej jazdy.
Jazda
O kvalitu jazdných vlastností sa netreba vôbec báť. Audi Q3 je postavené na platforme, na ktorej stojí napríklad aj VW Tiguan. Z hľadiska komfortu a vizuálnej príťažlivosti sa ako ideálnym kompromisom javia práve 19-palcové disky kolies, ktorými bolo vybavené aj naše testovacie vozidlo. Komfort jazdy je veľmi dobrý, nerovnosti filtruje Q3 plynulo a povrchom cesty posádku prakticky neobťažuje. Akustický komfort jazdy mohol byť ešte o zlomok lepší, ale vozidlo malo obuté pneumatiky Continental Sport Contact 6, čo sú gumy orientované skôr na dynamickú jazdu. Priľnavosť týchto gúm je obrovská a veľmi dobre pasujú aj na multižánrové vlastnosti podvozka Q3. Takže nie je to len imidžové SUV pre dámy do obchoďákov, ale vyspelé auto, ktoré dokáže potešiť aj zanietenejšieho vodiča.
Je tomu tak aj vďaka vyladenému rozloženiu hmotnosti. Batérie a palivová nádrž majú totiž vymenené pozície ako je zvyčajne bežné. Stačí nazrieť pod podlahu kufra a hneď vám bude jasné, o čo tu ide. Kompaktné plug-in hybridy zvyknú mať palivové nádrže s objemami 35 až 40 litrov. Pozitívom Q3 je, že tu má nádrž litrov až 45. Keďže v meste dokáže bez problémov v hybridnom režime jazdiť za 5 litrov, dojazd je oproti konkurencii dlhší o nezanedbateľných 100 kilometrov. Treba však počítať s tým, že tu už nezostalo miesto na dojazdovú rezervu.
Kufor a vnútorný priestor
Batožinový priestor má pravidelný tvar a základný objem 380 litrov. Priestoru na posuvných zadných sedadlách je tak akurát. Miesta na nohy tu možno nie je až tak veľa, ale je to zapríčinené dlhšími sedákmi zadných sedadiel. Preto aj vyšším osobám sa tu bude cestovať príjemnejšie, lebo budú mať lepšiu oporu stehien. To platí aj pre pasažierov vpredu, ktorí majú okrem dĺžky navyše k dispozícii aj ovládanie sklonu sedáku. Mnohé športovo tvarované sedačky sú dosť nekompromisné k iným typom postáv ako k tým štíhlejším. V prípade Q3 to neplatí, pohodlne sa tu usadia aj ťažšie váhové kategórie. Stred sedadiel je látkový, čo isto oceníte v horúcich letných dňoch.
Audi ukazuje, že dobrý volant nemusí mať vyslovené hrubý veniec. Volant v Q3 sa bude dobre držať aj dámam. Nájdete na ňom klasické hardvérové ovládače a pod ním samostatnú páčku na ovládanie adaptívneho tempomatu. Pádla pod volantom tu nominované neboli.
Nabíjanie, dojazd na elektrinu a dynamika
Palubná nabíjačka má výkon iba 3,7 kW. Auto pri nabíjaní teda vždy strávi niekoľko hodín. Využiteľná kapacita batérie je 10,4 kWh. Patrí teda medzi tie menšie a v mestskej premávke to vystačí na dojazd približne 40-45 km. Na diaľnici dokáže cestovať na elektrinu rýchlosťou až 140 km/h, to potom ale počítajte len s dojazdom do 20 km. Počas jazdy s Q3 si určite všimnete jednu zvláštnosť. Aj v elektrickom režime prevodovka radí. Je to dané jej konštrukciou, ktorá má v podstate až 3 spojky. Aby sa celý systémový krútiaci moment preniesol na kolesá, je potrebné stlačiť kickdown. Vtedy auto pekne potiahne a v prudkom zrýchlení nepoľaví ani vo vyšších diaľničných rýchlostiach. Kvôli nižšej hmotnosti je však čisto benzínová verzia papierovo rýchlejšia. Kým ona z 0 na 100 km/h potrebuje 5,8 sekundy, plug-in hybridu to trvá 7,3 sekundy. Pre potreby bezpečného predbiehania na diaľnici alebo okreske to však úplne stačí.
Záver
Variant 45 TFSI-e je jediným plug-in hybridom v portfóliu Q3, v ktorom zatiaľ dominujú čisto benzínové a naftové motory. Ak máte možnosť pravidelne nabíjať batériu a dokážete tak naplno využiť potenciál hybridného pohonu, Q3 je dobrou voľbou. Môžete sa spoľahnúť na rokmi osvedčenú techniku, perfektnú ergonómiu, vysoký imidž a veľmi dobré jazdné vlastnosti. Auto je úsporné v meste, dynamické mimo neho a len veľmi ťažko sa na ňom hľadajú nejaké negatíva. Samozrejme, za takúto kvalitu je potrebné si aj riadne zaplatiť a konečný účet závisí od toho, ako rozšafný budete v kolónkach príplatkovej výbavy.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Audi Q3 45 TFSI-e |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1395 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 180 kW / 245 k |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 484 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 849 mm |
Výška | 1 616 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 815 kg |
Objem batožinového priestoru | 380 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Rozmer pneumatík | 255/45 R19 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Hybrid | |
Mesto | 5,1 l/100 km |
Diaľnica | 6,7 l/100 km |
Okresky | 6,0 l/100 km |
Dojazd na elektrinu | 45 km |
Maximálny nabíjací výkon | 3,7 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 180 min |
Objem palivovej nádrže | 45 l |
CENA | k 14.06.2023 |
Základná cena modelu | 34 900 € |
Cena testovanej verzie | od 52 890 € |