Priemerná spotreba 0,6 litra benzínu na 100 km jazdy? V špecifických podmienkach to pre toto auto nepredstavuje nič, čo by bolo nedosiahnuteľné.
Pri testoch plug-in hybridných vozidiel neraz kritizujeme reálnu spotrebu energie a paliva, ktoré s oficiálnymi udávanými tabuľkovými hodnotami častokrát nemajú nič spoločné. V oficiálnych dokumentoch a mnohokrát aj v marketingových materiáloch jednotlivých značiek nájdete skutočne rozprávkové hodnoty. Veď kto by nechcel jazdiť za 1,5 litra benzínu na 100 km? Samozrejme, tieto hodnoty sú podmienené tým, že naplno využijete kapacitu akumulátora, ktorým sú tieto vozidlá vybavené. Pri teste DS4 sme však zvolili iný prístup.
Elektromobily s predĺženým dojazdom
Plug-in hybridy vzišli zo štatistík správania európskych vodičov, z ktorých sa zistilo, že priemerný Európan nenajazdí viac ako takých 45-50 km denne. Väčšina súčasných plug-in hybridných áut má takú kapacitu batérie, ktorá dokáže pokryť takúto vzdialenosť a teda myšlienka plug-in hybridov tkvie v tom, že počas pracovného týždňa jazdíte s nulovými emisiami, keďže batériu si vždy počas noci dokážete nabiť lacnou elektrinou s nočnou tarifou cez domáci wallbox a potom cez víkend, keď chcete voľný čas stráviť niekde aktívne v prírode, na dlhšiu vzdialenosť využijete aj spaľovací motor. Po vybití batérie pritom pohonná sústava funguje čo najefektívnejšie, aby aj v hybridnom režime spotrebovala čo najmenej paliva. Problémom hybridného jazdenia plug-in hybridov je však v tom, že kvôli väčšiemu akumulátoru nikdy nedosiahnu takú efektivitu jazdy, ako klasické hybridy, ktoré sa nedajú nabíjať z externej elektrickej siete.
Počas mnohých testov plug-in hybridných áut sme sa k spotrebe udávanej podľa WLTP nikdy poriadne nepriblížili. V skutočnej premávke s mnohými zastaveniami a rozbiehaním jednoducho ani plug-in hybridy nedokážu jazdiť tak efektívne, aby stlačili spotrebu pod 2 l/100 km. Samozrejme, veľa závisí od veľkosti akumulátora.
Čo je to WLTP norma?
Počas testu plug-in hybridnej DS4 sme sa rozhodli, že vyskúšame, aké podmienky na ceste musia nastať, aby auto dokázalo jazdiť tak úsporne, ako to hovoria oficiálne čísla.
Odpovediam na otázky, prečo sa spotreby a dojazdy elektrifikovaných vozidiel líšia od oficiálne udávaných údajov, ktoré sú výsledkom normovaného cyklu, sme sa venovali v našom staršom článku. Takže len stručne: WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) je súbor testovacích procedúr, ktoré sa využívajú na homologovanie vozidla. Skladá sa z laboratórneho cyklu WLTC (Worldwide harmonised Light-duty vehicle Test Cycles) a z praktickej jazdnej skúšky RDE. WLTC test trvá 30 minút, v ktorých priebehu auto na valcoch prejde celkovo 23 kilometrov, a to priemernou rýchlosťou 47 km/h.
Cyklus má štyri fázy s intenzitou od najnižšej po najvyššiu. Auto pri ňom prekročí rýchlosť 130 km/h a všetko prebieha pri teplote 14 °C. Počíta sa aj spotreba stojaceho vozidla, pričom auto strávi v pokoji 13 % času testu, teda takmer 4 minúty. WLTP navyše počíta s dodatočnou výbavou auta, pre ktorú musí automobilka spotrebu a dojazd buď otestovať alebo kvalifikovane prepočítať. Test podľa metodiky WLTP prebieha s vypnutou klimatizáciou.
Ako minimalizovať spotrebu?
Kľúčovým faktorom k tomu, aby auto jazdilo s minimálnou spotrebou, je prostredie. Počas týždňa sme preto uvažovali nad rôznymi alternatívami, ale naše potreby nakoniec splnila iba jedna. Potrebovali sme nájsť trasu, na ktorej by sme sa mohli počas celých 100 km pohybovať čo najdlhšie konštantnou rýchlosťou a bez toho, aby nás obmedzovali semafory alebo chodci na prechodoch. Voľba nakoniec padla na cestu medzi Dunajskou Lužnou a Karlovou Vsou cez Gagarinovu, Mlynské Nivy a nábrežie Dunaja (test sme robili ešte pred začatím rekonštrukčných prác na nábreží) po 22. hodine. Po tomto čase bola väčšina semaforov vypnutá, na tie, ktoré fungovali, bol dostatočne dlhý výhľad na prispôsobenie rýchlosti a po ceste sa pohybovala minimum áut i chodcov.
Batériu sme nabili na 100 % v petržalskom Auparku na stojane ZSE a vydali sa na testovaciu trasu. Lítium-iónová batéria v DS 4 E-Tense má kapacitu 12,4 kWh. Vďaka palubnej nabíjačke s výkonom 7,4 kW sa dokáže nabiť za menej ako 2 hodiny. Výrobca udáva oficiálne dojazd na elektrický pohon na úrovni 62 km. V bežnej bratislavskej premávke počas dňa sa tento dojazd pohybuje na úrovni 45 až 50 km. V našich zvolených podmienkach však bolo auto oveľa úspornejšie. Batériu sme vyšťavili až po prejdení 85 km. Jazdili sme s vypnutou klímou, vetrali sme občasným pootvorením okien.
Po vybití batérie sa pohonný systém prepne do hybridného režimu, kedy pohon obstaráva spaľovací motor, ktorý zároveň dobíja aj batériu. Vďaka tomu dokáže vozidlo aj v hybridnom režime prejsť relatívne dlhé vzdialenosti (2-3 km) výlučne na elektrinu. Batéria sa, samozrejme, dobíja aj pri brzdení.
Výsledná spotreba 0,6 litra benzínu na 100 km jazdy je tak o vyše 50 % nižšia, ako udáva DS podľa WLTP (1,4 l/100 km). Konštatujeme teda, že aj v bežnej premávke dokážete nájsť také podmienky, za ktorých viete cestovať naozaj za drobné.
Francúzska avantgarda
DS 4 E-Tense podľa nášho názoru momentálne najlepšie zosobňuje hodnoty značky a ide o skutočne zaujímavú alternatívu voči klasickej nemeckej prémiovej konkurencii. Avantgardné tvary sa prenášajú aj do interiéru, ktorý pôsobí hodnotne a poskytuje adekvátny luxus. Vzhľadom na cenu k vozidlu treba pristupovať aj s vysokými nárokmi. Cena plug-in hybridnej verzie, ktorá je v ponuke iba jedna, začína na sume 48.990 €. Naše vozidlo však obsahovalo mnohé príplatkové prvky, kvôli ktorým sa cena vyšplhala až na 59.890 eur.
Kombinovaný výkon pohonnej sústavy DS4 E-Tense je 225 koní a 320 Nm. To sú hodnoty, ktoré boli kedysi výsadou športových hatchbackov. Tu však výkon nejde ruka v ruke športovému naladeniu podvozka. Ten sa totiž orientuje na komfort, ktorý chce posádke dopriať za každých okolností. Za týmto účelom senzory “čítajú” cestu pred vozidlom a vopred prispôsobujú tlmenie očakávaným nerovnostiam. Žiadne iné auto tejto kategórie podobný systém neponúka. Podobne celkom unikátny v tejto triede je aj systém nočného videnia. Podstatnou mierou zvyšuje bezpečnosť počas jazdy v tme v meste aj na okreskách. V prípade, ak systém zaznamená chodca alebo cyklistu v blízkosti vozovky, upozorní vás varovným signálom ešte pred tým, ako ho máte šancu spoza volantu uvidieť.
Výborné kamery
Vyzdvihnúť musíme parkovacie kamery. Tie aj v šere či tme poskytujú jasný obraz ako takmer za denného svetla. Nepochybne ide o jedny z najlepších kamier v tejto triede. Čo špičku triedy nedosahuje, je kvalita audiosystému. Laikom určite bude stačiť, rozmaznanejším uškám však nebude veľmi pochuti. Ovládanie multimediálnych funkcií je vyriešené šalamúnsky. Kvitujeme použitie malého touchpadu, ktorý najviac využijete pri zadávaní adresy do navigačného systému. Vďaka tomu, že naň môžete rukou písať písmená, viete zadať adresu bez výraznejších problémov aj počas jazdy. Aj ovládanie klimatizácie je kombinované ťukaním do fyzických tlačidiel a príslušnými možnosťami na centrálnom dotykovom displeji. Spoza volantu DS4 vám určite padne zrak na prispôsobiteľný virtuálny kokpit a head-up displej.
Luxusný interiér
V prípade výbavy Opera dýcha kabína naozajstným luxusom. V DS nešetrili rozmanitými materiálmi, rôznymi ozdobnými prvkami či nápaditými dizajnovými riešeniami. Sedadlá, výplne dverí i časti palubnej dosky boli čalúnené mäkkou kožou Nappa. Po remeselnej stránke ide o dokonalejšiu kabínu ako nájdete napríklad v menších Mercedesoch. Príslušnosť ku koncernu Stellantis DS4 prezradí azda len voličom prevodovky v podobe malej páčky. Inak sa v DS snažili dodať vozidlu vlastný, osobitný charakter. Predné sedadlá majú už tradičné rôzne masážne režimy a môžu byť aj vyhrievané. Sú ovládané komplet elektronicky a nechýba im ani pamäťová funkcia.
Z hľadiska ergonómie pravdepodobne chvíľu potrvá, kým si zvyknete na umiestnenie ovládačov na otváranie okien a ovládača elektronickej parkovacej brzdy, ktorá nenašiel miesto na stredovom tuneli ako býva zvykom, ale priamo na palubnej doske. Pri dlhšom používaní vozidla vám nebude vadiť ani odraz slnka od tlačidiel pod centrálnym displejom. Keďže majú lesklú dekoráciu, slnečné lúče mnohokrát znemožňujú identifikovať ich piktogramy. Čo sa týka konektivity, DS4 podporuje Apple CarPlay aj Android Auto. Externé zariadenia si k vozidlu môže pripojiť každý člen posádky (dva USB-C vstupy vpredu a taktiež dva vzadu, všetky sú osvetlené).
Záver
DS4 je imidžové vozidlo vhodné skôr pre jednotlivca alebo partnerskú dvojicu bez detí. Batožinový priestor je z tých menších (390 litrov) a na zadných sedadlách je miesta tak akurát. Kamaráti to cestou do kina či fitka zvládnu, ale na celodenný výlet to môže byť horšie. Ani manipulácia s dieťaťom v detskej sedačke nie je úplne jednoduchá, pretože zadné dvere sa otvárajú do malého uhla. V zadnej lavici sa aspoň nachádza výrez na prepravu dlhších predmetov.
Vizuálne pôsobí DS4 zvonku aj zvnútra hodnotne. Vzhľad zušľachťujú početné chrómové prvky a nočný podpis v tvare netypicky tvarovaných LED svetiel je skutočne osobitný. Z profilu zaujme dynamicky strihnutý tvar strechy v štýle kupé, zapustené kľučky dverí, vyššia svetlá výška podvozka alebo krásne 19-palcové disky kolies. Ak sa teda chcete na ceste odlíšiť a špecifický dizajnový prístup DS4 vám učaroval, toto vozidlo v konečnom dôsledku uspokojí všetky vaše zmysly.
TECHNICKÉ ÚDAJE | DS4 E-TENSE |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 166 kW / 225 k |
Max. krútiaci moment | 360 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 400 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 886 mm |
Výška | 1 470 mm |
Rázvor náprav | 2 675 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 728 kg |
Objem batožinového priestoru | 390 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Rozmer pneumatík | 205/55 R19 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Hybrid | |
Mesto | 4,8 l/100 km |
Diaľnica | 6,3 l/100 km |
Okresky | 5,6 l/100 km |
Dojazd na elektrinu | 50 km |
Maximálny nabíjací výkon | 7,4 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 105 min |
Objem palivovej nádrže | 40 l |
CENA | k 11.09.2023 |
Základná cena modelu | 35.490 € |
Cena testovanej verzie | 59.890 € |