Predaj tohto vozidla vzrástol v Nemecku medziročne viac než trojnásobne a momentálne je v krajine najpredávanejším elektromobilom – Škoda Enyaq.
Škoda Enyaq je na trhu už nejaký čas, no medzitým prešiel tento model niekoľkými vylepšeniami, hlavne po technickej stránke. My sme ho stihli otestovať ešte pred výraznou modernizáciou, ale netreba sa báť, tieto kúsky sú stále na sklade.
Sekne mu to
Poviete si, že robiť kupé z nielen elektrického, ale akéhokoľvek SUV je nezmysel? Minimálne z marketingového hľadiska to tak nie je, stačí si pozrieť čísla predajov. Aj taká v podstate zbytočnosť ako zrezaná zadná časť strechy dokáže zamávať s emóciami zákazníkov. Tento dizajnový prístup má bonus v tom, že pridáva autu na celkovej príťažlivosti. Verzia Coupé sa od bežnej verzie odlišuje nielen siluetou, ale aj prahmi vo farbe karosérie a výraznými nárazníkmi. Nemenej pôsobivé su full-LED svetlomety, ale hlavne podsvietená maska Crystal Face so strieborným rámom. Spoza volantu si to neuvedomíte, ale vozidlo tak vyzerá na ceste mimoriadne dobre a pôsobivo.
Vo vnútri vyšší štandard
Sedadlá pokryté syntetickou kožou, ktorá sa nachádza dokonca aj na prístrojovej doske. Aj takto môže vyzerať Škoda a to ani nejde o verziu L&K, ktorá príde v najbližších dňoch v rámci modernizácie. Tak ako sme zvyknutí aj z iných modelov Škody, priestor na zadných sedadlách je mimoriadne veľkorysý a netreba sa báť ani zníženej strechy. Aj v tejto oblasti je priestor nad hlavami stále dostatočne veľký. Batožinový priestor utrpel len zmenšením o 10 litrov. Je tu dvojité dno, to hlbšie poslúži na odloženie nabíjacích káblov. Štandardom pre všetky verzie Enyaq Coupé je panoramatická strecha. Tá je naozaj veľká, ale chýba jej akákoľvek roletka, čo môže byť nepríjemné hlavne v lete. Aj keď Škoda deklaruje, že dokáže pohltiť väčšinu slnečného žiarenia.
Zaujímavá verzia pohonu
Pod kapotou, resp. skôr pod podlahou, sme mali väčšiu batériu s kapacitou 80 kWh, pohon zadných kolies a elektromotor so slabším výkonom 150 kW. Čo to v praxi znamená? Že kombinácia nižšieho výkonu a väčšej batérie ponúka teoreticky najvyšší dojazd. V zime je to okolo 350 kilometrov, v teplejších mesiacoch o 100 kilometrov viac. Nabíjacie maximum je 125 kW, čo konkurencia zvládne lepšie. Ale netreba sa plašiť, stále strávite na nabíjacích staniciach pomerne málo času a väčšinou to bude do polhodiny. A to aj pri dlhších presunoch.
Enyaq nie je pre každého
Ak teda nie ste odporca elektromobility, viete plánovať a premýšlate dopredu, nebude vás akákoľvek jazda s Enyaqom takmer vôbec obmedzovať. Ako negatívum berieme skôr vysokú cenu, ktorá sa vo výbave Longue vyšplhala až na takmer astronomických 68 920 eur. To už je naozaj cena nadpriemerná a pritom sme nemali ani výkonnú verziu. Dostali sme však výkonné auto s naozaj mamutím vnútorným priestorom. Ak chcete radšej vyššiu kapacitu batérie, výkonnejší elektromotor a niekoľko ďalších zlepšení, počkajte a siahnite po vylepšenej verzii.
Veľký úspech
V novembri sa Škoda Enyaq prvýkrát dostala do Top 10 najpredávanejších automobilov na nemeckom trhu, keď jej patrilo celková ôsma priečka. Jej predaj výrazne prekonal aj Teslu Model Y, ktorá síce je za rok 2023 najpredávanejším automobilom na svete, ale na nemeckom trhu si drží iba 22. pozíciu a predajné čísla majú klesajúcu tendenciu. Škoda v roku 2023 v celkovom meradle výrazne zvýšila svoje dodávky zákazníkom. Celkovo bolo dodaných 866 800 vozidiel, čo zodpovedá medziročnému nárastu o 18,5 percenta. Najväčším trhom zostáva so 157 800 vozidlami Nemecko, ale Škoda zaznamenala solídny výsledok aj na českom trhu (87 800 ks). Rapídne sa zvýšili dodávky práve modelu Enyaq 81 700 ks, + 52,1 %), čo je absolútny rekord od uvedenia tohto modelu na trh. Tento rok Škoda plánuje predstaviť menší elektromobil s názvom Elroq.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Škoda Enyaq |
Motor | synchrónny elektromotor s permanentným magnetom na zadnej náprave |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 82 kWh |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 310 Nm |
Dojazd | 450 km |
Pohon | RWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 653 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 879 mm |
Výška | 1 621 mm |
Rázvor náprav | 2 770 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 200 kg |
Objem batožinového priestoru | 574 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Rozmer pneumatík | 255/40 R21 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 17 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 26 kWh / 100 km |
Okresky: | 21 kWh / 100 km |
Dojazd | 450 km |
Maximálny nabíjací výkon | 125 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 45 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
CENA | |
Základná cena | 46 630 eur |
Cena testovaného modelu | 68 920 eur |