Cieľom je motivovať vodiča k bezpečnej jazde. ISA využíva aj inak praktické rozpoznávanie dopravných značiek. Keď počítač v aute rozpozná, že aktuálny rýchlostný limit je 50 km/h a vy jazdíte rýchlosťou 60 km/h, bude vás na tento priestupok upozorňovať. Otravne a vytrvalo, až kým túto funkciu vypnete. Lenže, ako káže zákon, funkcia sa pri nasledujúcom naštartovaní zapne opäť. Otvorene sa pritom hovorí o tom, že toto upozornenie bude časom nevypínateľné
Úvahy prirodzene smerujú a ďalej. Budú nás naše vlastné automobily udávať na políciu za porušovanie dopravných predpisov? Toto je zatiaľ sci-fi, hoci nie veľmi divoké.
Prečo je ISA problémový systém?
Najväčší problém, ktorý vyvstáva do popredia pri systéme ISA, je jeho nespoľahlivosť v reálnej premávke. Európska legislatíva pripúšťa, aby systém čerpal údaje o dopravných obmedzeniach nielen z kamery na vozidle, ale aj z ďalších zdrojov – napríklad z mapových podkladov.
V praxi sa však vyskytujú chyby, napriek tomu by sa mal vodič týmto systémom riadiť.
Keď GPS nesprávne určí polohu vozidla na ceste hneď vedľa diaľnice, bude avizovať rýchlostný limit 130 km/h. Pritom na danej ceste je rýchlosť obmedzená na 50 km/h a 70 km/h. Skúsenosť s nepresným uvedením rýchlosti mávame na ulici Einsteinova v Bratislave, ktorá začína aj vyúsťuje na diaľnici. Na niektorých miestach nám palubný počítač v automobiloch avizuje dovolenú rýchlosť až o 80 km/h vyššiu, než je skutočne povolená.
Podobnú skúsenosť s tým, že ISA určí vyššiu ako maximálnu dovolenú rýchlosť, zvykneme mať v zónach s obmedzenou rýchlosťou či v rámci obytných alebo školských zón.
Medzi notoricky známe nedostatky systému rozpoznávania značiek patrí aj jeho zraniteľnosť. Napríklad, keď kamera na aute vidí na zadnej časti kamióna príznačný červeno-biely kruh s číslom 80, prevezme si tento obraz ako pokyn upozorniť vodiča na rýchlostné obmedzenie. Vodič je takto uvedený do omylu.
Uvažujme nad dôsledkami
Aktuálna technologická úroveň rozpoznávania dopravných značiek je nepochybne mimoriadna, lenže stále nie je dokonalá. Ak platí, že sa má vodič týmto systémom riadiť, ten musí byť zaručene spoľahlivý.
V prípade spáchania dopravného priestupku vinou nesprávneho avizovaného údaju z ISA je dnes sankcionovaný vodič, nie vývojár softvéru či automobilka. Zákonodarcovia aj automobilky preto teraz stoja pred veľkou výzvou, ktorá je dôležitým predpokladom pre rozvoj celého priemyslu s autonómnou mobilitou.