Rezort dopravy informuje o tom, že úsek diaľnice D1 Turany – Hubová bude historicky najväčšou investíciou Národnej diaľničnej spoločnosti. Za každý kilometer diaľnice zaplatíme minimálne 105 miliónov eur.
Motoristom a tiež miestnym sa skvalitní život, tvrdí minister dopravy Jozef Ráž. Urýchlenie procesov vedúcich k verejnému obstarávaniu na zhotoviteľa diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová má byť pre realizáciu celej záležitosti zlomový.
Verejnosť by to ale nemala s očakávaniami preháňať, pretože realizácia projektu bude obnášať celé roky.
„Víťazný uchádzač zabezpečí kompletnú výstavbu úsekov vrátane oboch tunelov, 11 mostných objektov, dvoch križovatiek a nového strediska správy a údržby diaľnic, ktoré bude príslušný úsek D1 udržiavať,“ informuje Ministerstvo dopravy v tlačovej správe.
Súčasťou 13,5-kilometrového úseku spájajúceho Turiec s Liptovom majú byť tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov).
Ministerstvo dopravy: Odštartoval tender na posledný nerozostavaný úsek diaľnice do Košíc
Národná diaľničná spoločnosť podľa vlastných slov v uplynulých mesiacoch zásadne urýchlila prípravné práce na úseku D1 Turany – Hubová.
Vďaka tomu bolo možné vyhlásenie tendra na tento očakávaný úsek.
Na stavbu je vydané osvedčenie o strategickej investícii a diaľničiari koncom minulého týždňa odoslali oznámenie do vestníka verejného obstarávania.
Práve tým sa oficiálne začal proces verejného obstarávania. Podľa kritických ohlasov sa týmto celý proces iba začína, pretože nasledovať bude samotné verejné obstarávanie a následná realizácia. Tá obyčajne obnáša nielen časové zdržania, ale aj vynútené zvyšovanie finálnej ceny za vyhotovenie ciest.
Spoločnosť, ktorá v budúcnosti obstarávanie vyhrá, bude mať pred sebou neľahkú úlohu. Na úseku dlhom takmer 14 kilometrov musí vybudovať až 11 mostných objektov, dve križovatky, dva nové tunely a nové stredisko správy a údržby ciest.
Diaľničnú známku už nepotrebujete. Od dnes je u nás zadarmo až 200 km z nich
Bude stáť aspoň 1,5 miliardy eur
Predpokladaná hodnota zákazky dnes predstavuje 1,473 miliardy eur bez DPH. Táto cena bude podľa všetkého v priebehu nasledujúcich rokoch rásť.
Za týchto okolností Slovensko zaplatí za každý kilometer diaľnic viac ako 105 miliónov eur. Tento prepočet je však iba informatívny.
Pozornosť vzbudzujú najmä náklady na tunely Korbeľka a Havran. Po prepočítaní vyjde jeden kilometer na 144 miliónov eur, čo je dvojnásobne viac ako pri existujúcich tuneloch na D1 či R4. Širšou rúrou sa dá vysvetliť len asi 14 percent z cenového nárastu, poznamenali analytici z Útvaru hodnoty za peniaze v najnovšej štúdii.
Analytici odporúčali ďalej optimalizovať náklady. Tie podľa štúdie realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dosahujú predbežne 1,9 miliardy eur vrátane dane z pridanej hodnoty, z toho stavebné náklady sa odhadujú na 1,6 miliardy eur.