Domov SPRÁVY Doprava Dopravný analytik o nových vodičákoch na výkonné autá: Nehody spôsobujú mladí, online...

Dopravný analytik o nových vodičákoch na výkonné autá: Nehody spôsobujú mladí, online autoškola je nezmysel

Vozidlo autoškoly, ilustračné foto (zdroj: redakcia StartStop.sk)
Vozidlo autoškoly, ilustračné foto (zdroj: redakcia StartStop.sk)

Potreba absolvovania kurzu pre oprávnenie šoférovať výkonné automobily sa zatiaľ Slovenska netýka. Zmysluplnosť takejto povinnosti je však témou odbornej diskusie už roky.

Viaceré vozidlá, ktoré ste mohli šoférovať s bežným vodičským oprávnením na bežné cestné automobily skupiny B, budú od decembra patriť pod novú skupinu U. Zatiaľ vodičák na skupinu U nie témou na Slovensku, ale v Južnej Austrálii áno už od decembra 2024.

Téme vodičák na skupinu U sme sa venovali v samostatnom príspevku. Zhrnuté, vodiči v Južnej Austrálii budú musieť absolvovať online kurz so záverečnou skúškou, ktorá ich má teoreticky pripraviť na jazdu s nadštandardne výkonným automobilom.

Táto povinnosť sa bude týkať aj Slovákov, ktorí vycestujú do Južnej Austrálie a budú si chcieť prenajať takéto vysoko výkonné vozidlo a jazdiť s ním po verejných komunikáciách.

ssangyong-torres-evx

Dnes sa pozrieme na súvislosť so Slovenskom a Európskou úniou.

Zadná strana vodičského preukazu
Zadná strana vodičského preukazu

Skupiny vozidiel v EÚ a u nás

Na Slovensku a tiež v priestore Európskej únie platí rozdeľovanie vozidiel do skupín v zmysle nariadenia č. 2006/126/EC.

Skupiny vozidiel potom definuje aj európsky Eur-Lex, pričom na Slovensku uplatňujeme prakticky totožný paragraf 76 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009.

Ferrari aj Tico na rovnaký vodičák

Najnovšie správy, ktoré sa dostali aj do slovenských médií, skloňujú tému vodičák skupiny U. Takáto skupina sa však ani v európskej, ani v našej legislatíve nezmieňuje. Zatiaľ.

Môžeme ale skoro s istotou počítať s tým, že v dohľadnej dobe sa témou začnú zaoberať kompetentné inštitúcie aj v EÚ.

Dôvodom sú čoraz výkonnejšie automobily, zvlášť tie s elektrickým pohonom. Napriek tomu, alebo snáď práve pre snahu európskych krajín o environmentálne bezpečnejšie pohony, sa automobily stávajú výkonnejšími. Elektrické motory, ktoré podporujú tie spaľovacie, prípadne sa starajú o pohon automobilu výhradne, umožňujú automobilom presahovať maximálny výkon aj 400 kW.

Napríklad Hyundai Ioniq 5N dosahuje najvyšší výkon závratných 478 kW (650 koní). To je extrémna hodnota, hoci počas bežnej prevádzky iba sotva dosiahnuteľná.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Hyundai)

Pre zaujímavosť, Ferrari F50 z roku 1995 dosahovalo max. výkon 382 kW, zatiaľ čo LaFerrari z roku 2013 už 708 kW (900 koní). Aj takéto automobily môžete šoférovať s vodičákom skupiny B. Rovnako, ako Daewoo Tico či Trabant s výkonom s pôvodným do 35 kW.

Vodičák na skupinu U na Slovensku

Môžeme predpokladať, že v priebehu nasledujúcich rokov budeme aj my svedkami zavedenia novej skupiny vozidiel v Európe. Odborná obec sa zhoduje na tom, že vyhradený doškoľovací kurz na výkonné automobily by mal zmysel, a to ako teoretický, no najmä praktický. Táto praktická časť však v Austrálii chýba.

Pýtali sme sa bývalého kriminalistu a dopravného analytika Jána Bazovského, či by zavedenie novej skupiny vozidiel malo na Slovensku zmysel a ak áno, prečo.

U nás ani na klasické béčko nie sú vodiči dosť pripravení, nie ešte na silné autá,“ konštatuje. „Považoval by som to za veľmi dobrý krok, ktorý by pomohol k bezpečnosti na cestách.“

Mladí vodiči sú problém, toto sa ale týka aj skúsených

To, že mladí vodiči spôsobujú veľa nehôd, je na Slovensku fakt. Odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru zverejňuje štatistiky dopravnej nehodovosti pravidelne. V roku 2023 polícia eviduje 7 516 vinníkov dopravných nehôd. Z nich1 432 vinníkov boli mladí ľudia vo veku od 15 do 24 rokov.

Pozrite sa na problémy s dopravnými priestupkami a nehodami. Výkonné autá sa dostávajú do rúk neskúseným vodičom, pričom majú úplne iné jazdné vlastnosti,“ hovorí Bazovský pre StartStop.sk.

Ak neskúsení vodiči jazdia na autách s veľkým výkonom, tak neskúsenosť sa násobí. Keď máte problém vojsť do zákruty štyridsiatkou, päťdesiatkou, tak na trojlitrovom aute pôjdete stovkou. Samozrejme s následkami.“

Problémom novinky z Južnej Austrálie je však to, že vodiči výkonných vozidiel si doškoľovací kurz robia doma prostredníctvom internetu. Kurz aj skúška sú teda iba teoretické.

Tak to je potom úplný alibizmus, to ani nemusia zavádzať, keď to takto riešia. To vyzerá, že sa chcú vopred ospravedlniť, že my sme opatrenie urobili. Toto nemá zmysel, pokiaľ to neprebehne na pretekárskych dráhach a bez ustanovenia metodiky.“

Je pravda, že keď si chce vodič na Slovensku aj v rámci EÚ už dnes rozšíriť vodičské oprávnenie, aby mal vo vodičskom preukaze zapísané nové skupiny vozidiel, musí absolvovať autoškolu. Tie spravidla pozostávajú z praktickej i teoretickej časti.

Je to tak, ako keď chce niekto jazdiť na kamióne. Musí absolvovať zodpovedajúce kurzy a splniť ďalšie povinnosti. Ak máš takéto silné auto a môžeš s ním vystrájať kadečo, tak tvoje vedomosti a šoférske zručnosti by mali byť na takej úrovni, aby si to vozidlo zvládol. Na Slovensku by išlo o veľmi žiadaný krok.“

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVykradli mu auto, Slovák zlodeja vystopoval cez inteligentné slúchadlá
Nasledujúci článokPrívalové dažde a záplavy: pozor na autá, ktoré skončili pod vodou