Za najväčšie problémy v jazdených automobiloch zvyčajne spôsobujú používané príliš opotrebované diely. V prípade elektromobilov je to, prekvapujúco, presne naopak.
Tak, ako si ľudia často kupujú jazdené autá namiesto celkom nových, platí to aj pri elektromobiloch. Jazdený elektromobil je podstatne lacnejší ako nový, pričom spravidla ponúka batériu v dobrej kondícii.
Oplatí sa kúpiť jazdený elektromobil?
Kúpa jazdeného elektromobilu so sebou nesie rovnaké riziká, ako kúpa jazdenky na naftu či benzín. Automobily môžu mať nepriznanú servisnú históriu, zmanipulované odometre, utajené nehody, vytopenia, plesne, čokoľvek.
V prípade elektrických automobilov sa do popredia dostáva predovšetkým záujem kupujúcich o stav batérie. Všetci vieme, že časom a používaním aj moderné trakčné akumulátory degradujú. Batérie v jazdených elektromobiloch nie sú schopné nabiť sa do takej miery, ako keď boli nové, prípadne pri nabíjaní môžu spotrebovať výrazne viac energie, než koľko sa nich reálne uskladní.
Tieto poklesy v efektivite vznikajú predovšetkým z dôvodu tepelných strát, ale podieľa sa na nich celý rad ďalších príčin. Obyčajne ale táto degradácia batérie nie je po rokoch tak významná, aby bola dôvodom na odmietnutie kúpy.
Mnohí výrobcovia garantujú zachovanie 70 až 80 percent pôvodnej kapacity batérie až na osem rokov. Niektorým výrobcom však táto záruka zaniká hneď, ako sa auto ponúkne na trhu ojazdených áut, prípadne o ňu zákazník príde pri častom rýchlom nabíjaní. Napríklad automobilka Mercedes-Benz nedáva zákazníkovi podmienku prevažne pomalého nabíjania, lenže ona je skôr výnimkou.
Čo je to SoH batérie a ako ho preveriť?
Zdravotný stav (SoH) je ukazovateľom stavu batérie elektromobilu v porovnaní s jeho ideálnymi podmienkami. SoH sa udáva v percentách, pričom hodnota 100 percent zodpovedá ideálnemu nominálnemu stavu. V priebehu času a používania sa SoH vplyvom rôznych vplyvov (najmä jazdného správania, spôsobu nabíjania a klimatických podmienok) znižuje.
Existujú rôzne spôsoby, ako určiť takzvaný „zdravotný stav“ (SoH) batérie. Okrem odčítania údajov z palubného počítača sú k dispozícii aj nezávislé kontroly batérií s certifikátom. Tie ponúkajú autokluby a testovacie spoločnosti a odporúčajú sa pri kúpe ojazdeného elektromobilu, konštatuje nemecký motoristický magazín.
Brzdia motorom príliš často
Napriek tomu, že najčastejšie sa hovorí o degradácii zdravia trakčného akumulátora, jazdené elektromobily trápi skôr iný problém. Našťastie, relatívne lacný a triviálny. Sú ním brzdy.
Nielen elektromobil, ale aj plug-in hybrid, dokáže vo väčšine spomaľovacích manévrov brzdiť elektrickým motorom, prípadne viacerými elektrickými motormi, ak sú v automobile inštalované.
Elektrický motor, ak je na tento účel stavaný, sa pri pohone zvonka stáva generátorom elektrickej energie. Prirodzenou vlastnosťou týchto motorov je ich fyzický odpor, ktorý sa prejavuje brzdením vozidla. Takto vyrábaná elektrická energia sa následne ukladá v trakčnom akumulátore a následne využíva na pohon. Tomuto princípu nabíjania batérie počas jazdy hovoríme rekuperácia.
Nemecký autoklub ADAC tento rok zverejnil rozsiahly test rekuperácie elektromobilov. Zistenia odhalili nespochybniteľný vzťah medzi hmotnosťou vozidla a schopnosťou rekuperovať, ale aj medzi hmotnosťou vozidla a energiou potrebnou na jeho pohon. Platí, že čím je vozidlo ťažšie, tým viac energie rekuperuje.
Jazdený elektromobil, pozor na brzdy
Problémom je, že niektoré elektrické automobily brzdia motorom tak často, že iba v minimálnej miere využívajú klasické mechanické brzdy – teda tie bubnové alebo kotúčové na kolesách. Tie majú pri menej častom používaní tendenciu podliehať povrchovej korózii a oveľa skôr dávajú pocítiť nelichotivé prejavy, zvukové i vibračné.
Dobrou správou je, že častokrát ide o povrchovú hrdzu, ktorá nemá potenciál ohrozovať správny chod bŕzd. Má sa ale za to, že ak sa tieto brzdy prejavujú nápadnejšie, je najlepšie ich jednoducho vymeniť. Dodajme, že výmena bŕzd patrí k najbežnejším servisným úkonom a na brzdy sa nevzťahuje ani továrenská záruka na vozidlo.