Švédska automobilka Volvo oznámila zrušenie zámeru stať sa čisto elektrickou automobilkou už v roku 2030. Cieľa byť výhradne e-značkou sa však nevzdáva.
Švédsky automobilový výrobca Volvo už dávnejšie oznámil ambiciózny zámer stať sa výhradne elektrickou automobilkou už do roku 2030. Pripojil sa tak k verejným záväzkom ďalších európskych automobiliek, ktoré neskôr, rovnako ako teraz Volvo, od pôvodných plánov ústupilo.
Volvo sa teraz bude usilovať, aby 90 až 100 percent svojho celosvetového predaja v roku 2030 tvorili buď čisto elektrické, alebo plug-in hybridné vozidlá.
Elektromobily sú stále príliš drahé, dotácie sa rušia
Odklon od pôvodného zámeru byť čisto elektrickou značkou už v roku 2030 nachádza oporu v aktuálnom vývoji zákazníckeho dopytu po elektromobiloch v Európe. Absenciou dotácií na nákup elektrických automobilov v európskych krajinách automobilky trpia, pretože elektrické vozidlá v plnej cene nie sú pre zákazníkov natoľko atraktívne.
Po zrušení dotácií v Nemecku, Švédsku a Taliansku klesol dopyt po elektromobiloch až o 30 percent, pričom na trhu sa počas tohto roka každý mesiac hovorí o poklese asi o desatinu.
Ceny rovnakých modelov vozidiel s elektrickým a spaľovacím pohonom je totiž stále nápadne rozdielna v neprospech elektromobilov. Rozdiely sa stierajú v prémiovom segmente, kde môžeme dnes hovoriť o vyrovnaní cien elektrických a spaľovacích verzií – príklad značky Mercedes-Benz a jej modelov EQ.
Napriek tomu sa Volvo ambície byť plne elektrickou automobilkou nevzdalo.
„Sme pevne presvedčení, že naša budúcnosť je elektrická,“ uviedol generálny riaditeľ Jim Rowan vo vyhlásení zo 4. septembra. „Je však jasné, že prechod na elektrifikáciu nebude lineárny a zákazníci a trhy sa pohybujú inak. rýchlosť adopcie,“ dodal.
Svoje zámery prehodnocujú viaceré značky
Volvo nie je jedinou automobilkou, ktorá svoje zámery prehodnocuje. Po tom, čo dotácie na nákup elektromobilov absentuje aj na veľkých trhoch, od pôvodných plánov ustupuje aj Volkswagen a Mercedes-Benz. Volkswagen navyše v reakcii na odhadovaný vývoj zvažuje bezprecedentné zatváranie tovární v Nemecku, aby znížili náklady. Počet pracovných miest znižuje aj Volvo doma vo Švédsku, aby znížilo svoje prevádzkové réžie.
Situácia s elektromobilmi sa teda nevyvíja najlepšie. Automobilky sú tlačené do toho, aby vyrábali elektrické automobilky, čo je priamy dôsledok dramaticky sa zvyšujúcich regulačných nárokov na európsky autopriemysel a dopravu. Na druhej strane po týchto nových vozidlách nie je dosť silný dopyt. Ako informovala Pravda ešte v apríli, pokles záujmu o elektromobily v Európe začína strašiť výrobcov aj pre vysoké náklady spojené s ich výrobou.
Čína, USA a Európa
Spoločnosť Volvo Car vlastní čínsky koncern Geely. A ten sa ocitá v krížovej paľbe obchodného konfliktu s Pekingom pre jeho finančnú podporu značiek pôsobiacich v EÚ. Spoločnosť vyrába elektrické modely v Číne a tie sú zaťažené dovoznými clami v USA – a najnovšie aj v Európskej únii. Volvo preto ešte v júli mierne znížilo svoju prognózu predaja áut na tento rok – práve kvôli clám EÚ.
Naviac, Volvo odložilo americké dodávky svojho SUV EX30 na budúci rok po tom, čo Washington uvalil viac ako 100-percentné clo na čínsky dovoz elektrických vozidiel.
Na elektrinu ešte nechcú jazdiť všetci. Volvo predstavuje spaľovacie SUV XC90