To, čo sa práve deje v Španielsku, sa považuje za realistický predobraz budúceho vývoja predajov automobilov aj vo zvyšku Európy. Pravdepodobne aj vrátane Slovenska.
Čínska automobilka Chery zažíva v Španielsku nečakaný úspech. Jej model Omoda, ktorý sa na španielskom trhu predstavil len začiatkom tohto roka, výrazne prekonal očakávania a v auguste zaznamenal impozantný 8167-percentný nárast predajov v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka. S 744 predanými vozidlami dokonca prekonala etablované značky ako Tesla, Jeep a Fiat.
Zdá sa, že zákazníkov láka najmä model Omoda 5, SUV so spaľovacím motorom začínajúce na cene 28 000 eur. Pod prednou kapotou pracuje benzínový motor 1,5 TCI s max. výkonom do 115 kW (156 k) najvyšším krútiacim momentom solídnych 230 Nm. Vozidlo je konfigurované výhradne s variátorovou prevodovkou CVT.
Technické údaje ďalej uvádzajú, že Omoda 5 je vybavená prednou nápravou typu MacPherson, zadnou tuhou nápravou. SUV má dĺžku 4400 mm, šírku 1830 mm, výšku 1588 mm a rázvor dlhý 2630 mm.
Chery Omoda 5 stojaci na podvozkovej platforme T1X teda nie je typickým predstaviteľom toho, čím sú u nás dnes čínske značky – teda výrobcovia lacnejších elektromobilov.
Pre porovnanie, VW Tiguan aktuálnej generácie je dlhý 4539 mm a stojí na rázvore s dĺžkou 2676 mm, pričom jeho slovenská cena aktuálne začína na 31 990 eur.
Jeho dizajn, výbava a pomer ceny a výkonu evidentne rezonujú medzi európskymi zákazníkmi. Čínska automobilka pritom neplánuje spočívať na vavrínoch. V blízkej budúcnosti chce začať výrobu elektrických verzií modelu Omoda v bývalej továrni Nissanu neďaleko Barcelony, čím sa vyhne novým clám EÚ na dovoz elektromobilov z Číny.
Expanduje do Európy napriek výzvam
Úspech Chery v Španielsku je súčasťou širšej stratégie čínskych automobiliek, ktoré sa snažia dobyť európsky trh. Okrem Chery sa v Európe aktívne angažujú aj značky ako BYD a Geely. Ich príchod však nie je bez výziev.
Európsky trh sa totiž potýka s výrazným spomalením dopytu po elektromobiloch, čo čiastočne súvisí s novými clami. O aktuálnom dianí na trhu s elektromobilmi sme priniesli samostatný príspevok tento týždeň.
Ďalšia automobilka zmenila názor na elektromobily, cieľ byť do 6 rokov iba e-značkou je minulosť
Napriek tomu sa zdá, že čínske automobilky sú odhodlané uspieť. Chery využíva Španielsko ako svoju európsku základňu a plánuje ďalej expandovať do ďalších krajín regiónu. Zaujímavé bude sledovať, ako sa jej podarí udržať si tempo rastu a či sa jej podarí dlhodobo etablovať na náročnom európskom trhu.
Výsledky predaja za august totiž mnohých skoro šokovali. Chery v Španielsku bilancovalo august s 8167-percentným nárastom oproti deviatim autám zaregistrovaným v auguste minulého roka.
Tesla, Jeep aj Fiat zaostávajú
Zatiaľ čo Chery zaznamenáva výrazný rast, tradičné značky ako Tesla, Jeep a Fiat v Španielsku mierne zaostávajú. Tesla, ktorá sa zameriava výlučne na elektromobily, predala v auguste 549 vozidiel. Jeep a Fiat zaznamenali ešte nižšie čísla – 532 a 305 predaných vozidiel.
Úspech Chery poukazuje na novú realitu, že európski zákazníci sú čoraz otvorenejší voči čínskym značkám a že sú ochotní dať šancu aj novým hráčom na trhu.