Paríž opäť šliape motoristom po hlavách. Rýchlostný limit na mestskom diaľničnom obchvate možno klesne na 50 km/h, avizuje nemecký autoklub ADAC.
Paríž, známy svojimi inovatívnymi, hoci niekedy kontroverznými dopravnými opatreniami, opäť prekvapuje. Tentoraz sa metropola Francúzska zamerala na svoj ikonický okruh, Périphérique, jednu z najrušnejších ciest v Európe. Na diaľnici budú musieť motoristi spomaľovať.
Od októbra by sa na tejto 35-kilometrovej magistrále, ktorou denne prejde viac ako jeden milión vozidiel, mal znížiť rýchlostný limit z aktuálnych 70 na 50 kilometrov za hodinu.
TIP: Motoristi si poriadne priplatia. Ako ich vládne opatrenia ovplyvnia?
Už teraz musia autá jazdiť pomaly
Tento krok presadzuje starostka Anne Hidalgová s cieľom zlepšiť životné podmienky zhruba pol milióna obyvateľov žijúcich v okolí okruhu. Podľa jej slov by nižšia rýchlosť mala znížiť hluk a emisie a prispieť tak k zlepšeniu kvality ovzdušia.
Jej opozícia však namieta, že zníženie rýchlosti iba zbytočne zhorší dopravnú situáciu, najmä v čase mimo špičky.
Naviac, odporcovia zmeny upozorňujú na potenciálne problémy spojené s vymáhaním nového limitu. Francúzsko uplatňuje naštandardne vysoké pokuty za prekročenie dovolenej rýchlosti už od 20 km/h. To by mohlo viesť k častejšiemu postihovaniu vodičov, najmä turistov, ktorí nie sú s miestnymi dopravnými predpismi oboznámení. Byrokratická a administratívna záťaž by sa mohla stať ťažko únosnou.
Kritici tiež poukazujú na to, že počas rannej a popoludňajšej špičky sa na Périphérique už teraz tvoria dlhé kolóny. Priemerná rýchlosť v praxi je tak výrazne nižšia ako povolených 70 km/h. Zníženie limitu by teda v týchto obdobiach nemalo mať výraznejší vplyv na plynulosť prevádzky.
V takom prípade však kritika zo strany opozície prakticky stráca na zmysluplnosti.
Zákonodarcovia to musia odobriť
Zavedenie nového rýchlostného limitu ešte nie je konečné. Opatrenie vyvolalo v Paríži rozsiahlu debatu a stretlo sa s rôznymi reakciami.
Ako konštatuje spravodajstvo nemeckého autoklubu ADAC, zatiaľ nevieme, či sa starostke Hidalgovia podarí presadiť svoj zámer. Reálnosť avizovaných benefitov dnes nevedia odhadnúť ani samotní Parížania.
Budúcnosť Périphérique tak zostáva neistá. Je otázkou, či sa Parížu podarí nájsť optimálne riešenie, ktoré uspokojí ako zástancov ekológie a bezpečnosti, tak aj vodičov, ktorí preferujú rýchlejšiu a plynulejšiu dopravu.
Všeobecný trend znižovania rýchlosti je evidentný najmä vo veľkých mestách. Napokon, aj v centre slovenských miest, napríklad v Starom meste v Bratislave, samospráva zaviedla celoplošný rýchlostný limit 30 km/h – a málokto ho dodržiava.
Majú tam riadnych zdegenerovaných kreténov
Takto to vyzerá keď sa k moci dostanú hlupáci.. treba ísť ďalej že je sliepka ktorá sa hrá na starostku a bude zákon že ľudia na tom úseku budú vystupovať závod a budú ich tlačiť
Panebože
Tak to je, keď nejaký somár napíše článok bez základnej znalosti problematiky. Paríž má 6 okruhov, z toho dva vnútorné a 4 vonkajšie, ktorě sa často prelínajú a spájajú. Ak sa ta 50 týka len vnútorných okruhov, tak aj tak je to viac ako sa tam jazdí v špičkách.