Lobistická skupina ACEA tvrdí, že výrobcovia automobilov čelia obrovským problémom. Nie je to len o čínskej konkurencii, ale aj pre prísne emisné ciele EÚ v roku 2025.
Európske automobilky čelia dokonalej búrke, tvrdí ACEA vo svojom najnovšom stanovisku. Európske združenie výrobcov automobilov upozorňuje, že aktuálne legislatívne nastavenie v Európskej únii bude pre automobilových výrobcov zámienkou na ukladanie miliardových pokút.
Oprávnené dôvody na obavy
Európski výrobcovia automobilov čelia prehlbujúcim sa výzvam, keďže dopyt po elektrických vozidlách je sklamaním a náklady rastú. Združenie autovýrobcov tak varuje pred prísnejšou novou reguláciou Európskej únie na zníženie emisií CO2.
Automobilovému priemyslu v EÚ stále „chýbajú viac ako 2 milióny vozidiel na trhu a v továrňach“ v porovnaní s úrovňami pred pandémiou, povedala Sigrid de Vries, generálna riaditeľka ACEA pre Bloomberg. „Vytvára to veľa napätia, niekedy to nazývame takmer dokonalá búrka,“ dodala.
Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) so sídlom v Bruseli preto minulý týždeň vyzvala na „naliehavú akciu“ pred prísnejšími emisnými cieľmi EÚ. Tie nadobudnú účinnosť už v roku 2025. Ich zavedenie má automobilky stáť miliardy eur na pokutách.
Emisné ciele sú totiž natoľko prísne, že v praxi je takmer nerealistické dosahovať ich. Má sa za to, že zatiaľ to zvládnu napríklad BMW a Stellantis. A za nedodržiavanie emisných limitov hrozia automobilkám pokuty za každé jedno predané vozidlo s nadlimitnými emisiami.
„Momentálne vedieme veľa rozhovorov,“ povedala. „Informujeme politikov o tom, aký je problém, aké sú obavy, aké je pozadie týchto obáv.“
TIP: Prečítajte si viac o tom, ako Ford odhalil pozadie problému s čínskymi automobilkami
Automobilky nie sú proti elektromobilite. Zatiaľ čo výrobcovia automobilov v EÚ sú naďalej odhodlaní presadzovať transformáciu autopriemyslu na elektrické pohony, regulačné orgány musia byť „flexibilnejšie“ a nájsť spôsoby, ako lepšie podporiť priemysel, tvrdí de Vries. Pravdou je však aj to, že viaceré značky ustúpili od pôvodných zámerov kompletne elektrifikovať svoje portfólio.
Zdá sa, že najväčšie problémy s novými emisnými cieľmi má koncern Volkswagen, pod ktorý patrí viacero automobilových značiek. Odhad je taký, že práve VW bude od budúceho roka čeliť najvyšším pokutám. Objavujú sa dokonca divoké špekulácie o potenciálnom bankrote spoločnosti.
Čo je spoločným problémom všetkých automobiliek, je nedostatočný záujem spotrebiteľov o čisto elektrické vozidlá. Ten je spôsobený aj nedostatočnou podporou zo strany európskych krajín a tiež údajne sa zvyšujúcimi výrobnými nákladmi.