Domov SPRÁVY Z Bruselu prišiel naliehavý tón: Automobilky čaká dokonalá búrka, miliardové pokuty sú...

Z Bruselu prišiel naliehavý tón: Automobilky čaká dokonalá búrka, miliardové pokuty sú len začiatok

Výroba automobilov v závode VW Slovakia na Slovensku (ilustračné reprofoto: sk.volkswagen.sk)
Výroba automobilov v závode VW Slovakia na Slovensku (ilustračné reprofoto: sk.volkswagen.sk)

Lobistická skupina ACEA tvrdí, že výrobcovia automobilov čelia obrovským problémom. Nie je to len o čínskej konkurencii, ale aj pre prísne emisné ciele EÚ v roku 2025.

Európske automobilky čelia dokonalej búrke, tvrdí ACEA vo svojom najnovšom stanovisku. Európske združenie výrobcov automobilov upozorňuje, že aktuálne legislatívne nastavenie v Európskej únii bude pre automobilových výrobcov zámienkou na ukladanie miliardových pokút.

Oprávnené dôvody na obavy

Európski výrobcovia automobilov čelia prehlbujúcim sa výzvam, keďže dopyt po elektrických vozidlách je sklamaním a náklady rastú. Združenie autovýrobcov tak varuje pred prísnejšou novou reguláciou Európskej únie na zníženie emisií CO2.

Automobilovému priemyslu v EÚ stále „chýbajú viac ako 2 milióny vozidiel na trhu a v továrňach“ v porovnaní s úrovňami pred pandémiou, povedala Sigrid de Vries, generálna riaditeľka ACEA pre Bloomberg. „Vytvára to veľa napätia, niekedy to nazývame takmer dokonalá búrka,“ dodala.

Sigrid de Vries je generálnou riaditeľkou Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), do funkcie nastúpila v septembri 2022 (foto: ACEA.auto)
Sigrid de Vries je generálnou riaditeľkou Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), do funkcie nastúpila v septembri 2022 (foto: ACEA.auto)

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) so sídlom v Bruseli preto minulý týždeň vyzvala na „naliehavú akciu“ pred prísnejšími emisnými cieľmi EÚ. Tie nadobudnú účinnosť už v roku 2025. Ich zavedenie má automobilky stáť miliardy eur na pokutách.

Emisné ciele sú totiž natoľko prísne, že v praxi je takmer nerealistické dosahovať ich. Má sa za to, že zatiaľ to zvládnu napríklad BMW a Stellantis. A za nedodržiavanie emisných limitov hrozia automobilkám pokuty za každé jedno predané vozidlo s nadlimitnými emisiami.

Momentálne vedieme veľa rozhovorov,“ povedala. „Informujeme politikov o tom, aký je problém, aké sú obavy, aké je pozadie týchto obáv.“

TIP: Prečítajte si viac o tom, ako Ford odhalil pozadie problému s čínskymi automobilkami

Automobilky nie sú proti elektromobilite. Zatiaľ čo výrobcovia automobilov v EÚ sú naďalej odhodlaní presadzovať transformáciu autopriemyslu na elektrické pohony, regulačné orgány musia byť „flexibilnejšie“ a nájsť spôsoby, ako lepšie podporiť priemysel, tvrdí de Vries. Pravdou je však aj to, že viaceré značky ustúpili od pôvodných zámerov kompletne elektrifikovať svoje portfólio.

Zdá sa, že najväčšie problémy s novými emisnými cieľmi má koncern Volkswagen, pod ktorý patrí viacero automobilových značiek. Odhad je taký, že práve VW bude od budúceho roka čeliť najvyšším pokutám. Objavujú sa dokonca divoké špekulácie o potenciálnom bankrote spoločnosti.

Čo je spoločným problémom všetkých automobiliek, je nedostatočný záujem spotrebiteľov o čisto elektrické vozidlá. Ten je spôsobený aj nedostatočnou podporou zo strany európskych krajín a tiež údajne sa zvyšujúcimi výrobnými nákladmi.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSlovenské mesto spustí novú parkovaciu politiku, niektorí zaplatia aj 400 €
Nasledujúci článokNemci doň dali všetko. Ideálne kombi za nenormálne peniaze. Veľký test BMW i5 M60 xDrive Touring