Mesiace náročných vyjednávaní sú u konca. Po intenzívnych rokovaniach medzi Volkswagen AG, IG Metall a podnikovou radou bola uzavretá spoločná dohoda s názvom „Zukunft Volkswagen“.
Nová dohoda vytvára podmienky na zníženie nákladov práce o 1,5 miliardy eur ročne na kolektívne dohodnutej úrovni s dohodou o vysporiadaní miezd v spoločnosti do roku 2030. Dohodnuté štrukturálne opatrenia prostredníctvom znižovania kapacít resp. zníženia nákladov na vývoj povedie v strednodobom horizonte k ušetreniu viac ako 4 miliárd eur ročne. Okrem toho sa v nemeckých závodoch plánuje zníženie kapacity o 734 000 jednotiek. Všetky tieto opatrenia umožnia spoločnosti položiť základy pre dôležité investície do budúcich produktov až do roku 2030.
V dohode sa Volkswagen AG a zástupcovia zamestnancov dohodli na vízii spoločnosti, ktorá spája istotu zamestnania, finančnú stabilitu a vedúcu technologickú pozíciu v oblasti udržateľnej mobility. Spoločne deklarovaným cieľom je, aby sa značka Volkswagen Osobné automobily, jadro Volkswagen AG, stala do roku 2030 technologicky popredným celosvetovým výrobcom. Dohoda zabezpečuje aj komerčne udržateľnú výrobu v nemeckých závodoch. Za týmto účelom sa spoločnosť a podniková rada dohodli na spoločensky zodpovednom znížení pracovnej sily o viac ako 35 000 v nemeckých závodoch Volkswagenu do roku 2030, spolu so štrukturálnymi výrobnými opatreniami.
Reorganizácia výrobných závodov
Volkswagen a zástupcovia zamestnancov sa dohodli na preorientovaní výrobných kapacít nemeckých závodov s novými štruktúrami a technológiami, aby sa zabezpečila konkurencieschopnosť. Za týmto účelom sa výrobná kapacita v Nemecku zníži o približne 734 000 kusov. Spoločnosť tak reaguje na klesajúci automobilový trh v Európe a čoraz tvrdšiu konkurenciu. Znamená to viaceré rošády vo výrobe jednotlivých modelov. Azda najpodstatnejšou zmenou je presunutie výroby modelu Golf a Golf Variant z Wolfsburgu do Puebla v Mexiku od roku 2027. Naopak, vo Wolfsburgu sa budú vyrábať modely ID.3 a Cupra Born. Zo súčasných štyroch výrobných liniek sa výroba sústredí len na dve. Neskôr sa na tomto mieste bude vyrábať aj elektrický Golf a zatiaľ bližšie nešpecifikovaný model založený na podvozkovej platforme SSP.
Závod v Emdene bude pokračovať vo výrobe elektromobilov ID.7 , ID.7 Tourer a ID.4. Produkcia závodu v Osnabrücku, kde vzniká model T-Roc Cabrio, bude zabezpečená do polovice roka 2027. Ďalšie využitie tohto závodu je zatiaľ predmetom skúmania. Zwickau zostane výrobným závodom pre Audi Q4 e-tron a Audi Q4 e-tron Sportback. V dôsledku toho sa výroba vozidiel od roku 2027 presunie jedinú linku. Výroba vozidiel v Drážďanoch bude ukončená na konci roka 2025. Budúcnosť tohto závodu zatiaľ nie je jasná. Hlavný závod Volkswagen Úžitkové vozidlá v Hannoveri zostane domovom pre ID.Buzz a Multivan. Stalo sa tak za cenu konkrétnych opatrení na udržateľné zníženie výrobných nákladov, ktoré však Volkswagen zatiaľ nešpecifikoval.
Závody Volkswagen Group Components v Kasseli, Braunschweigu, Salzgitteri, Hannoveri, Wolfsburgu a Chemnitzi zostanú zachované a ich výrobné náklady sa budú priebežne prehodnocovať. Zavedú sa nové modely pracovného času, aby boli výrobné kapacity flexibilnejšie.