Domov SPRÁVY News Havária za milióny alebo ako senzor za pár centov zmaril sen Koenigseggu

Havária za milióny alebo ako senzor za pár centov zmaril sen Koenigseggu

Koenigsegg One:1 bol označovaný ako prvý hypercar na svete, ktorý predstavoval vrchol technológií a výkonu.

Koenigsegg One:1 využíval 5,0-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom, ktorý produkoval 1 359 koní pri hmotnosti presne 1 360 kg, čím dosiahol jedinečný pomer 1:1 medzi výkonom a hmotnosťou. Maximálna rýchlosť presahujúca 440 km/h a akcelerácia z 0 na 300 km/h za menej ako 12 sekúnd robili z One:1 fenomén na cestách aj pretekárskych okruhoch. Napriek týmto úžasným číslam mal však tento model svoje osudové momenty. Jeden z nich sa odohral na legendárnom Nürburgringu.

Osudný deň na Nordschleife

V júli 2016 sa Koenigsegg One:1 pokúšal o dosiahnutie rekordu na slávnom Nordschleife, známom svojou náročnosťou. Testovanie prebiehalo pod dohľadom samotného tímu Koenigsegg, ktorý mal v pláne prekonať rekord trate. Situácia sa však dramaticky zmenila, keď vozidlo v rýchlej zákrute Flugplatz stratilo stabilitu.

Foto: Koenigsegg

Flugplatz je známy svojimi horizontmi a zmenami nadmorskej výšky, ktoré preverujú aj najlepšie karosérie. Počas testovacích jázd bol výkon auta znížený na 900 koní, aby sa zabezpečila väčšia kontrola. Napriek tomu došlo k zlyhaniu ABS senzora, čo spôsobilo, že vodič stratil kontrolu nad vozidlom. One:1 vyletel z trate a skončil v bezpečnostných bariérach. Náraz bol taký silný, že karbónová karoséria auta utrpela rozsiahle poškodenie, pričom vážne poškodila aj subrám a vonkajšie panely. Bezpečnostné systémy však zabránili zraneniam vodiča.

KOENIGSEGG ONE:1 CRASH

Príčina nehody sa neskôr ukázala ako pomerne banálna – nefunkčný ABS senzor, ktorý stojí len niekoľko eur. Tento komponent, hoci malý, hrá kľúčovú úlohu pri stabilizácii vozidla počas brzdenia. Incident poukázal na to, že aj najpokročilejšie hyperšporty sú závislé od spoľahlivosti malých, no zásadných súčiastok.

Christian von Koenigsegg neskôr naznačil, že za ideálnych podmienok by One:1 dokázal zvládnuť kolo na Nürburgringu za 6 minút a 40 sekúnd, čo by znamenalo prelomový rekord. Havária však ukončila honbu za slávou na Nürburgringu, keďže poškodené vozidlo bolo prevezené späť do sídla spoločnosti v Ängelholme vo Švédsku.

Čo nasledovalo po havárii?

Havária okamžite vyvolala otázky o spoľahlivosti hyperšportov pri extrémnom zaťažení. Koenigsegg však ukázal, že ani takýto incident nezníži ich odhodlanie. Vozidlo bolo prevezené späť do Švédska, kde prešlo kompletnou rekonštrukciou, ktorá trvala približne rok. Počas tejto doby tím pracoval na oprave karbónových dielov, subrámu a celkovej štruktúry auta.

oprava havarovaného vozidla Koenigsegg
Foto: Koenigsegg

Po rekonštrukcii sa havarovaný One:1 opäť ukázal na verejnosti počas podujatia vo Švajčiarsku, a to približne dva roky po nehode. Tento moment symbolizoval odhodlanie značky Koenigsegg zvládnuť výzvy a posúvať hranice inžinierstva. Auto však už nikdy nebolo testované na Nürburgringu.

Koenigsegg One:1
Foto: Koenigsegg

Najdrahšia škoda na okruhu?

Havária Koenigseggu One:1 bola často označovaná za jednu z najdrahších škôd na tomto okruhu. Odhaduje sa, že oprava stála niekoľko miliónov eur, pričom samotné vozidlo malo hodnotu viac než 5 miliónov. Táto udalosť nielenže zanechala stopu v histórii Nordschleife, ale aj v automobilovom priemysle, kde sa stala symbolom extrémnych rizík spojených s testovaním limitov.

Záver

Havária Koenigseggu One:1 na Nürburgringu bola pripomienkou, že aj technologické majstrovské diela môžu mať slabé miesta. Tento incident však tiež ukázal, ako dôležitá je schopnosť poučiť sa z neúspechov a zlepšovať sa. Koenigsegg sa nevzdal, ale namiesto toho posunul svoje štandardy ešte vyššie, čo z neho robí jedného z lídrov vo svete hyperšportov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTrpké priznanie šéfa AMG: Kvôli TOMUTO sme stratili zákazníkov
Nasledujúci článokĎalšia automobilka podvádzala s emisiami, dostala astronomickú pokutu