Domov SPRÁVY Doprava Pretláčajú nové ekopalivo. V testoch vybuchlo, no spaľováky chcú zrušiť

Pretláčajú nové ekopalivo. V testoch vybuchlo, no spaľováky chcú zrušiť

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Syntetika ako nové ekopalivo budúcnosti? Dlho diskutovaná téma má konečne rozuzlenie – teda presnejšie povedané, minimálne sa oň pokúsila nová štúdia. Tá hovorí jasnou rečou: syntetické palivá ešte dlho nebudú reálnou alternatívou voči elektromobilom ako náhrada dnešných spaľovákov. Prečo je tomu tak?

V európskej politike sa často diskutuje o zákaze spaľovacích motorov a možnostiach ich ekologizácie pomocou syntetických palív. E-palivá, známe ako potenciálne nové ekopalivo budúcnosti, však môžu byť slepou uličkou.

Čerstvo publikovaná štúdia ukazuje, že tieto pohonné hmoty sú údajne neefektívne, drahé a dostupné v príliš málom množstve na to, aby predstavovali reálnu alternatívu k elektromobilite.

Čo sú e-palivá?

Ide o syntetické palivá vyrábané z vodíka a oxidu uhličitého (CO2) za použitia obnoviteľných zdrojov energie. Tieto palivá môžu nahradiť tradičný benzín a naftu bez potreby úpravy motorov.

Napriek tomu však podľa najnovšej štúdie e-palivá nepredstavujú udržateľné riešenie pre osobnú dopravu.

Išlo o odborný výskum z “dielne” nemeckého inštitútu Forum Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft (FÖS) na objednávku organizácie Klimatická aliancia Nemecka (Klima-Allianz Deutschland).

emisie
Klasická nafta a benzín, elektromobilita alebo radšej syntetické palivá?

Syntetické palivá a ich problémy

Podľa štúdie sú syntetické palivá neefektívne a príliš drahé na masové využitie. Pre ilustráciu, na pohon 37 500 spaľovacích vozidiel na e-palivá potrebujeme zapojiť 150 veterných turbín. Rovnaké množstvo energie by mohlo poháňať 240 000 elektromobilov.

Navyše, aj pri tankovaní e-palív by vozidlá vypúšťali o 40-50 % viac emisií CO2 ako elektromobily.

Okrem toho spaľovacie motory aj s e-palivami vylučujú zdraviu škodlivé látky, ktoré elektromobily neprodukujú.

Nové ekopalivo: Príliš drahý špás

Štúdia FÖS analyzovala viaceré odborné práce za posledných päť rokov a dospela k jednoznačným záverom. Okrem ekologických problémov je tu ešte téma daňovej podpory e-palív, ktorá vraj predstavuje pre štátu príliš veľkú záťaž.

O akej sume je reč? Podľa FÖS by zníženie dane na syntetické palivá mohlo do roku 2050 spôsobiť výpadok v nemeckom štátnom rozpočte až 45 miliárd eur. Autori štúdie odporúčajú investovať tieto zdroje radšej do rozvoja ekologickej dopravy a verejnej infraštruktúry.

Syntetické palivá nie sú vhodnou alternatívou pre znižovanie emisií v cestnej doprave, uviedli výskumníci s odporučením sústrediť sa radšej na rozvoj elektromobility namiesto udržiavania spaľovacích motorov pri živote za každú cenu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVyrobilo sa 37 kusov, túto vzácnu Škodu s 12,7 l motorom poznajú len skutoční znalci
Nasledujúci článokV hmle jazdili ako blázni, hromadná nehoda 100 vozidiel