startstop

Pretláčajú nové ekopalivo. V testoch vybuchlo, no spaľováky chcú zrušiť

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Syntetika ako nové ekopalivo budúcnosti? Dlho diskutovaná téma má konečne rozuzlenie – teda presnejšie povedané, minimálne sa oň pokúsila nová štúdia. Tá hovorí jasnou rečou: syntetické palivá ešte dlho nebudú reálnou alternatívou voči elektromobilom ako náhrada dnešných spaľovákov. Prečo je tomu tak?

V európskej politike sa často diskutuje o zákaze spaľovacích motorov a možnostiach ich ekologizácie pomocou syntetických palív. E-palivá, známe ako potenciálne nové ekopalivo budúcnosti, však môžu byť slepou uličkou.

Čerstvo publikovaná štúdia ukazuje, že tieto pohonné hmoty sú údajne neefektívne, drahé a dostupné v príliš málom množstve na to, aby predstavovali reálnu alternatívu k elektromobilite.

Čo sú e-palivá?

Ide o syntetické palivá vyrábané z vodíka a oxidu uhličitého (CO2) za použitia obnoviteľných zdrojov energie. Tieto palivá môžu nahradiť tradičný benzín a naftu bez potreby úpravy motorov.

Napriek tomu však podľa najnovšej štúdie e-palivá nepredstavujú udržateľné riešenie pre osobnú dopravu.

Išlo o odborný výskum z “dielne” nemeckého inštitútu Forum Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft (FÖS) na objednávku organizácie Klimatická aliancia Nemecka (Klima-Allianz Deutschland).

Klasická nafta a benzín, elektromobilita alebo radšej syntetické palivá?

Syntetické palivá a ich problémy

Podľa štúdie sú syntetické palivá neefektívne a príliš drahé na masové využitie. Pre ilustráciu, na pohon 37 500 spaľovacích vozidiel na e-palivá potrebujeme zapojiť 150 veterných turbín. Rovnaké množstvo energie by mohlo poháňať 240 000 elektromobilov.

Navyše, aj pri tankovaní e-palív by vozidlá vypúšťali o 40-50 % viac emisií CO2 ako elektromobily.

Okrem toho spaľovacie motory aj s e-palivami vylučujú zdraviu škodlivé látky, ktoré elektromobily neprodukujú.

Nové ekopalivo: Príliš drahý špás

Štúdia FÖS analyzovala viaceré odborné práce za posledných päť rokov a dospela k jednoznačným záverom. Okrem ekologických problémov je tu ešte téma daňovej podpory e-palív, ktorá vraj predstavuje pre štátu príliš veľkú záťaž.

O akej sume je reč? Podľa FÖS by zníženie dane na syntetické palivá mohlo do roku 2050 spôsobiť výpadok v nemeckom štátnom rozpočte až 45 miliárd eur. Autori štúdie odporúčajú investovať tieto zdroje radšej do rozvoja ekologickej dopravy a verejnej infraštruktúry.

Syntetické palivá nie sú vhodnou alternatívou pre znižovanie emisií v cestnej doprave, uviedli výskumníci s odporučením sústrediť sa radšej na rozvoj elektromobility namiesto udržiavania spaľovacích motorov pri živote za každú cenu.

Exit mobile version