Motor 1.9 TDI je ikonou naftových agregátov. Preslávil sa spoľahlivosťou, úspornosťou a využitím v autách Volkswagen, Audi, Škoda a Seat.
Tento naftový agregát si získal srdcia motoristov vďaka mimoriadnej spoľahlivosti, nenáročnej údržbe a úspornej prevádzke. Počas svojej éry sa stal neoddeliteľnou súčasťou modelov koncernu Volkswagen, kde si vyslúžil reputáciu symbolu trvácnosti a praktickosti. Napriek tomu, že výroba tohto motora skončila už pred viac ako desiatimi rokmi, jeho popularita nevybledla. Stále má svoje miesto v garážach a na cestách, kde ho mnohí motoristi preferujú ako osvedčenú voľbu, ktorá neprestáva presviedčať svojimi kvalitami.
Rôzne výkonové verzie
Motor 1.9 TDI prešiel počas svojej éry viacerými vývojovými fázami a bol dostupný v rôznych výkonových variantoch, pričom každý z nich mal špecifické technické riešenia a určenie. Táto pohonná jednotka si získala povesť spoľahlivosti, úspornosti a vysokého potenciálu na úpravy.
66 kW (90 k) – Základná verzia s rotačným čerpadlom (najčastejšie kódy motorov AGR, ALH) sa preslávila mimoriadne dlhou životnosťou a jednoduchou konštrukciou. Používala turbodúchadlo s pevnou geometriou a nižší tlak vstrekovania, čo prispievalo k nižšiemu namáhaniu komponentov a dlhšej životnosti motora.

81 kW (110 k) – Silnejší variant (AFN, ASV) bol vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou, čo zlepšovalo pružnosť motora v nízkych otáčkach a zvyšovalo jeho efektivitu. Tento motor si získal popularitu nielen pre svoju odolnosť, ale aj vďaka vysokému tuningovému potenciálu.

74 kW (100 k) – Prvý variant využívajúci technológiu Pumpe Düse (PD) priniesol vyšší tlak vstrekovania a efektívnejšie spaľovanie paliva. Bol široko rozšírený v modeloch ako Volkswagen Golf IV a Bora, kde sa osvedčil ako úsporný a výkonný agregát.

85 kW (115 k) – Pokročilejšia verzia systému PD poskytovala ešte vyššiu účinnosť a rýchlejšiu odozvu na plyn. Tento motor sa používal predovšetkým v modeloch Passat B5.5 a Škoda Superb I, kde sa stal obľúbenou voľbou pre motoristov vyžadujúcich vyšší komfort a dynamiku. ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE…