Domov SPRÁVY News 1.9 TDI: Prečo ho vodiči milujú a ktorému sa radšej vyhnúť?

1.9 TDI: Prečo ho vodiči milujú a ktorému sa radšej vyhnúť?

Foto: Autobazar

96 kW (130 k) – Motor s kódom ASZ sa preslávil nielen spoľahlivosťou, ale aj veľkým potenciálom pre úpravy. Bol súčasťou športovo ladených modelov, ako Škoda Fabia RS a Volkswagen Golf IV, kde ponúkal výborný kompromis medzi výkonom a spotrebou.

Foto: Autorevue.cz

110 kW (150 k) – Najvýkonnejšia bežná verzia 1.9 TDI nesie označenie ARL. Táto verzia dostala zosilnené piesty, väčšie vstrekovače a efektívnejší chladiaci systém, vďaka čomu bola mimoriadne odolná aj pri vyššom zaťažení.

Foto: Autorubik

118 kW (160 k) – Špeciálna verzia určená pre SEAT Ibiza Cupra TDI bola vyladená na maximálny výkon. Vďaka agresívnejšiemu mapovaniu riadiacej jednotky a upravenému systému preplňovania dosahovala najvyšší výkon spomedzi všetkých sériových motorov 1.9 TDI.

Rozdiel medzi PD a rotačným čerpadlom

Najväčšou konštrukčnou zmenou v histórii motora 1.9 TDI bolo zavedenie technológie Pumpe Düse (PD), ktorá výrazne ovplyvnila spôsob vstrekovania paliva a celkovú efektivitu motora. Kým staršie verzie využívali rotačné vstrekovacie čerpadlo Bosch VP37, novšie modely s PD prešli na jednotkové vstrekovače poháňané vačkovým hriadeľom. Táto zmena umožnila presnejšie dávkovanie paliva a vyšší vstrekovací tlak, čím sa zlepšila účinnosť spaľovania aj výkon motora.

Rotačné čerpadlo Bosch VP37 malo jednoduchšiu konštrukciu a pracovalo s nižším vstrekovacím tlakom, čo sa prejavilo v dlhšej životnosti komponentov a menej náročnej údržbe. Servisné intervaly pri týchto motoroch bývali dlhšie a pohonná jednotka lepšie tolerovala palivo nižšej kvality.

Foto: dieselpower.cz

Na druhej strane, technológia Pumpe Düse priniesla výrazné zvýšenie vstrekovacieho tlaku až na 2050 barov, čo umožnilo lepšie atomizovanie paliva a efektívnejšie spaľovanie. Výsledkom bol vyšší výkon, nižšia spotreba paliva pri správnom zaťažení a lepšie emisie. Nevýhodou však bola zložitejšia údržba a vyššie náklady na opravy, najmä pri poruche vstrekovačov alebo opotrebení vačkového hriadeľa, ktorý ich poháňal.

Foto: Radek Vršecký

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 125

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
4
Predchádzajúci článokSkončil známy model Volkswagenu bez náhrady. Nemci zmenili rozhodnutie
Nasledujúci článokV tomto SUV sa vyspíte doružova ako doma v spálni
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.