Prísnejšie kontroly pre staršie autá v Nemecku môžu byť bližšie k realite, ako sa pôvodne zdalo. Nedávny návrh od odborníkov z organizácie TÜV vyvolal rozruch. Spôsobil by vyššie náklady pre motoristov. Faktom je, že vozový park starne aj na Slovensku.
Autá nielen na nemeckých cestách sú čoraz staršie, priemerný vek vozidiel tam dosahuje desať rokov. Kontrolná organizácia TÜV preto navrhla, aby vozidlá práve od tohto veku museli absolvovať technickú kontrolu každoročne namiesto súčasného dvojročného intervalu.
Cieľom má byť zlepšiť bezpečnosť na cestách. To znie dobre, však? Opatrenie by však prineslo vodičom dodatočné finančné náklady.
Poruchovosť starších áut a interval STK
Podľa Jürgena Wolza, člena vedenia TÜV Süd, staršie vozidlá vraj častejšie vykazujú technické nedostatky, obzvlášť ak nie sú pravidelne servisované. Poruchovosť u vozidiel starších ako desať rokov podstatne rastie, čo môže ohrozovať bezpečnosť v cestnej premávke.
Nový interval STK by však spôsobil finančné dopady pre vodičov. V súčasnosti musia autá v Nemecku absolvovať prvú technickú kontrolu tri roky po prvej registrácii a následne každé dva roky. Na Slovensku sú to štyri roky po prvej registrácii a následne tiež každý druhý rok.
Hoci Wolz zdôraznil, že technická kontrola by mala zostať cenovo dostupná, dodatočné previerky by pre majiteľov starších vozidiel znamenali pravidelné dodatočné výdavky. Spolu s rizikom, že ich autá môžu na kontrole vždy pohorieť.
Komplikácie pri kontrole elektromobilov
S nárastom počtu elektromobilov na cestách stúpa aj potreba ich technických kontrol. Podľa Wolza nevykazujú elektroautá viac ani menej chýb než spaľovacie vozidlá, ale ich kontrola je komplikovanejšia. Napríklad asistenčné systémy sa momentálne dajú testovať len obmedzene.
Mnoho súčiastok elektrických áut, ako sú batérie či vysokonapäťové systémy, sa dá skontrolovať iba vizuálne. Na to, aby sa technická kontrola pre elektromobily stala efektívnejšou, bude potrebné modernizovať a rozšíriť metódy testovania.
TÜV považuje takýto krok každopádne za nevyhnutný, pokiaľ chcú úrady zabezpečiť spravodlivé a precízne kontroly pre všetky typy vozidiel.
Aby sme to zhrnuli, navrhovaná zmena a ročný interval STK vyvoláva vášnivé diskusie medzi vodičmi, autoservismi aj dopravnými expertmi. Zatiaľ nie je isté, či a kedy každoročné technické kontroly pre staršie vozidlá skutočne v Nemecku zavedú, no možnosť zvýšenia frekvencie technických kontrol ostáva v hre.
Otázkou je, či sa prípadne inšpiruje aj Slovensko. Spolu s tým bude naprieč Európou nutné ešte viac vyladiť postupy v prípade STK pre elektromobily.