Domov SPRÁVY Doprava Rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici znásobuje pokuty. Pozor, takto ho zmenia

Rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici znásobuje pokuty. Pozor, takto ho zmenia

ekologické obmedzenie rýchlosti
Foto: Jürgen Fuchs

Nastane koniec rýchlostného limitu 100 km/h s hrozbou vysokých pokút na diaľniciach v Rakúsku? Prvá spolková krajina ruší takzvané ekologické obmedzenie rýchlosti. Štajersko sa ho rozhodlo stopnúť, pôvodne opatrenie zaviedli na zlepšenie kvality ovzdušia, píše kleinezeitung.at.

Prečo v Štajersku zmenili názor? Vraj zistili, že už od roku 2020 dodržiavajú stanovené emisné limity. Z tohto dôvodu sa regionálna vláda rozhodla bezodkladne zrušiť ekologické obmedzenie rýchlosti 100 km/h a obnoviť na týchto úsekoch diaľnic pôvodný limit 130 km/h.

Obmedzenie 100 km/h v Rakúsku vyplýva zo zákona o ochrane ovzdušia a platí na mnohých diaľniciach naprieč krajinou. Známe príklady sú diaľnice A13 (Brennerská diaľnica) a A12 (Inntalská diaľnica).

Štajersko sa stalo prvou spolkovou krajinou v Rakúsku, ktorá ruší takzvané obmedzenie IG-L a zavádza naspäť rýchlostný limit 130 km/h. Zmena sa týka predovšetkým úsekov diaľnic A2 a A9. Pre Slovákov je najzaujímavejšia zrejme južná diaľnica A2 vedúca z Viedne a prechádzajúca aj Štajerskom.

Doteraz mohli rýchlosťou 130 km/h na dotknutých úsekoch diaľnic v Štajersku jazdiť len elektrické a vodíkové vozidlá. Po novom stopnú obmedzenie u všetkých osobných áut bez výnimky.

diaľnica
Ilustračné foto

Neistá budúcnosť environmentálnej politiky

Napriek zrušeniu obmedzenia v Štajersku sa rýchlo ukázalo, že budúce sprísnenie emisných limitov zo strany EÚ (nastane po roku 2030) nebude možné dosiahnuť s aktuálnymi opatreniami.

Už teraz preto regionálna štajerská vláda chystá súbor opatrení, ktoré by mali zlepšiť udržateľnosť a podporiť rozvoj obnoviteľných zdrojov energie. Budú to vraj environmentálne opatrenia založené na rozumnej stratégii namiesto prísnych zákazov a obmedzení.

Krajinský premiér Mario Kunasek (politik krajne pravicovej FPÖ) zdôraznil, že toto rozhodnutie zrušiť najvyššiu povolenú rýchlosť 100 km/h prináša veľkú úľavu vodičom a podporujú ho vraj aj dostupné dáta. Očakáva sa pritom, že zmena nadobudne účinnosť v nasledujúcich týždňoch.

Vicepremiérka Manuela Khom (zástupkyňa rakúskych ľudovcov) vyhlásila, že vláda chce zabezpečiť rovnováhu medzi udržateľnosťou a potrebami obyvateľov: “Doprava v Štajersku musí zohľadňovať reálne potreby občanov, a to bez diskriminácie žiadneho dopravného prostriedku.”

Protichodné názory na rýchlostný limit

Naopak, opozícia rozhodnutie ostro kritizuje a ekologické obmedzenie rýchlosti žiada zachovať a spolu s ním podľa všetkého aj vysoké pokuty za rýchlosť, ktoré na týchto úsekoch hrozia.

Sandra Krautwaschl (rakúski Zelení) označila zmenu za ideologicky motivovanú a vyjadrila obavy z väčšieho znečistenia ovzdušia.

Napríklad Komunistická strana Rakúska (KPÖ) taktiež nesúhlasí so zrušením obmedzenia. Podľa poslanca Alexandra Melinza ide o “krok späť pre ochranu životného prostredia”.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPredaj elektromobilov v Európe rýchlo rastie, úspech auta z Trnavy
Nasledujúci článokNa Slovensku je v sektore automobilového priemyslu ohrozených 45 000 pracovných miest