Domov SPRÁVY Doprava Táto zmena extrémne desí vodičov: Nemecké diaľnice tým lákajú veľa Slovákov

Táto zmena extrémne desí vodičov: Nemecké diaľnice tým lákajú veľa Slovákov

Maximálna rýchlosť 130 km/h pre nemecké diaľnice? U nás je presne také pravidlo štandardom, v Nemecku ide stále o niečo, čo neexistuje. V krajine oficiálne mnohé cesty najvyššej triedy nemajú žiadny rýchlostný limit. Neobmedzená rýchlosť láka vodičov vrátane mnohých Slovákov. Polemika o tom, či sprísniť pravidlá, trvá roky, píše merkur.de.

Najnovšie sa téma opäť objavila ako súčasť koaličných rokovaní medzi stranami konzervatívnej únie CDU/CSU a ľavicovej SPD, ktoré chcú zostaviť vládu. Zmenia sa pod taktovkou nového kabinetu aj nemecké diaľnice?

Tamojšie ministerstvo dopravy si objednalo jednu z najrozsiahlejších štúdií svojho druhu, aby zanalyzovalo skutočný prínos potenciálneho zavedenia rýchlostného limitu 130 km/h z hľadiska ochrany klímy.

Staronový politický spor?

Diskusie o maximálnej povolenej rýchlosti na nemeckých diaľniciach patria medzi najčastejšie témy koaličných rokovaní. Zatiaľ čo strany ako ľavicová SPD a Zelení jednoznačne podporujú obmedzenie rýchlosti, únia CDU/CSU či liberálna FDP si držia skeptický pohľad a odmietajú ho.

Pokuty za rýchlosť vám v Nemecku na diaľniciach často nehrozia vôbec.

Podľa uniknutých dokumentov pracovnej skupiny pre dopravu a infraštruktúru sa koaličné strany zatiaľ na zavedení nového univerzálneho rýchlostného limitu nedohodli.

Neprekvapuje, že konzervatívci naďalej odmietajú plošné obmedzenie rýchlosti, zatiaľ čo ľavičiari presadzujú zavedenie maximálnej rýchlosti 130 km/h. Záväzné rozhodnutie pre nemecké diaľnice tak bude na hlavných vyjednávačoch.

Aký efekt by zmena priniesla?

V kontexte tejto diskusie predstavilo spolkové ministerstvo dopravy novú štúdiu, ktorá analyzuje potenciálne úspory emisií CO2 pri zavedení rýchlostného limitu 130 km/h.

Podľa výsledkov dopravnej štúdie by sa takto dalo ušetriť 1,3 až 2 milióny ton CO2 ročne. To predstavuje približne 1 až 1,5 % z celkových emisií z dopravy v Nemecku za uplynulý rok.

Tieto výsledky vychádzajú z analýzy viac ako tisíc meracích staníc, ktoré poskytli detailné dáta o rýchlosti vozidiel.

Nepreceňujte to, odkazuje politik

Štátny tajomník ministerstva dopravy Hartmut Höppner tlmí očakávania. Hoci sa očakáva pozitívny vplyv obmedzenia rýchlosti na nemecké diaľnice z hľadiska emisií, tento prínos je vraj menší, ako sa často uvádza.

Napríklad staršia dopravná štúdia nemeckého Spolkového úradu pre životné prostredie z januára 2023 uviedla, že limit 120 km/h by mohol znížiť emisie CO2 o 6,7 milióna ton ročne. Jej autori predpokladali, že obmedzenie rýchlosti by motivovalo vodičov k používaniu alternatívnych dopravných prostriedkov, čo by v konečnom dôsledku podporilo celkový prínos opatrenia.

Dokým nepadne finálne rozhodnutie, všetko ostáva po starom. Vodiči v Nemecku môžu na mnohých úsekoch stále jazdiť neobmedzene rýchlo bez strachu z pokuty za rýchlosť.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSlovákom predali chybné autá. Vážne riziko požiaru a zlyhania bŕzd
Nasledujúci článokDiaľnica D2 bude vyzerať inak, končí sa hluková nočná mora