Maximálna rýchlosť 130 km/h pre nemecké diaľnice? U nás je presne také pravidlo štandardom, v Nemecku ide stále o niečo, čo neexistuje. V krajine oficiálne mnohé cesty najvyššej triedy nemajú žiadny rýchlostný limit. Neobmedzená rýchlosť láka vodičov vrátane mnohých Slovákov. Polemika o tom, či sprísniť pravidlá, trvá roky, píše merkur.de.
Najnovšie sa téma opäť objavila ako súčasť koaličných rokovaní medzi stranami konzervatívnej únie CDU/CSU a ľavicovej SPD, ktoré chcú zostaviť vládu. Zmenia sa pod taktovkou nového kabinetu aj nemecké diaľnice?
Tamojšie ministerstvo dopravy si objednalo jednu z najrozsiahlejších štúdií svojho druhu, aby zanalyzovalo skutočný prínos potenciálneho zavedenia rýchlostného limitu 130 km/h z hľadiska ochrany klímy.
Staronový politický spor?
Diskusie o maximálnej povolenej rýchlosti na nemeckých diaľniciach patria medzi najčastejšie témy koaličných rokovaní. Zatiaľ čo strany ako ľavicová SPD a Zelení jednoznačne podporujú obmedzenie rýchlosti, únia CDU/CSU či liberálna FDP si držia skeptický pohľad a odmietajú ho.

Podľa uniknutých dokumentov pracovnej skupiny pre dopravu a infraštruktúru sa koaličné strany zatiaľ na zavedení nového univerzálneho rýchlostného limitu nedohodli.
Neprekvapuje, že konzervatívci naďalej odmietajú plošné obmedzenie rýchlosti, zatiaľ čo ľavičiari presadzujú zavedenie maximálnej rýchlosti 130 km/h. Záväzné rozhodnutie pre nemecké diaľnice tak bude na hlavných vyjednávačoch.
Aký efekt by zmena priniesla?
V kontexte tejto diskusie predstavilo spolkové ministerstvo dopravy novú štúdiu, ktorá analyzuje potenciálne úspory emisií CO2 pri zavedení rýchlostného limitu 130 km/h.
Podľa výsledkov dopravnej štúdie by sa takto dalo ušetriť 1,3 až 2 milióny ton CO2 ročne. To predstavuje približne 1 až 1,5 % z celkových emisií z dopravy v Nemecku za uplynulý rok.
Tieto výsledky vychádzajú z analýzy viac ako tisíc meracích staníc, ktoré poskytli detailné dáta o rýchlosti vozidiel.
Nepreceňujte to, odkazuje politik
Štátny tajomník ministerstva dopravy Hartmut Höppner tlmí očakávania. Hoci sa očakáva pozitívny vplyv obmedzenia rýchlosti na nemecké diaľnice z hľadiska emisií, tento prínos je vraj menší, ako sa často uvádza.
Napríklad staršia dopravná štúdia nemeckého Spolkového úradu pre životné prostredie z januára 2023 uviedla, že limit 120 km/h by mohol znížiť emisie CO2 o 6,7 milióna ton ročne. Jej autori predpokladali, že obmedzenie rýchlosti by motivovalo vodičov k používaniu alternatívnych dopravných prostriedkov, čo by v konečnom dôsledku podporilo celkový prínos opatrenia.
Dokým nepadne finálne rozhodnutie, všetko ostáva po starom. Vodiči v Nemecku môžu na mnohých úsekoch stále jazdiť neobmedzene rýchlo bez strachu z pokuty za rýchlosť.