Honda Civic Eddie Jordan Edition spája svet populárneho hatchbacku s atmosférou Formuly 1 a príbehom legendárneho tímového šéfa.
Nie je bežné, aby značka ako Honda vytvorila špeciálnu edíciu s menom spojeným s Formulou 1. V tomto prípade však išlo o viac než len marketingový ťah. V spolupráci s britskou divíziou Hondy vznikla v roku 1999 limitovaná edícia modelu Civic určená výhradne pre trh Spojeného kráľovstva.
Kto bol Eddie Jordan
Eddie Jordan bol rodák z írskeho Dublinu a začínal ako bankový úradník. Túto stabilnú kariéru však čoskoro vymenil za svet motoršportu. Jeho pretekárske ambície sa naplno prejavili v 70. rokoch, keď súťažil v nižších formulových kategóriách, ako boli Formula Ford a Formula Atlantic. Talent doplnil obchodným duchom a schopnosťou obklopiť sa správnymi ľuďmi.
V roku 1980 založil tím Eddie Jordan Racing, ktorý sa rýchlo presadil vo Formule 3 a neskôr vo Formule 3000. Práve tu pomohol naštartovať kariéru viacerým budúcim hviezdam F1, Ayrtonovi Sennovi či Jeanovi Alesimu. Prelom prišiel v roku 1991, keď vznikol tím Jordan Grand Prix. Už vo svojej prvej sezóne sa Jordan dostal do centra pozornosti, keď v jeho aute debutoval Michael Schumacher.

Jordan Grand Prix bol známy svojou neformálnou atmosférou, odvážnym dizajnom monopostov a silným marketingovým cítením. Spolupráca s Hondou, ktorá dodávala motory pre tím v rokoch 1998 až 2000, vyústila do niekoľkých úspešných sezón. Vrcholom bola sezóna 1999, keď Heinz-Harald Frentzen vyhral dve Veľké ceny a tím skončil tretí v Pohári konštruktérov.

Na oslavu tejto spolupráce a ako symbol partnerstva vznikla v roku 1999 špeciálna edícia Honda Civic Eddie Jordan Edition a bola určená výhradne pre britský trh. Vozidlo predstavovalo spojenie pretekárskej energie, farebnej identity tímu a technickej spoľahlivosti Hondy.

Motor a jazdné vlastnosti
Honda Civic Jordan Edition z roku 1999 bola vybavená 1,6-litrovým štvorvalcovým motorom B16A2 s výkonom 160 koní pri 7 600 ot./min. Tento motor s technológiou VTEC poskytoval plynulý nárast výkonu a bol spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahovalo približne 7,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť bola 209 km/h. Spotreba paliva sa pohybovala okolo 7 litrov na 100 km.

V porovnaní s bežným modelom Civic VTi ponúkal Civic Jordan rovnaký výkon, avšak odlišoval sa vizuálnymi prvkami. Celkovo bolo vyrobených 500 kusov tejto edície, čo z nej robí zberateľský kúsok.
Exteriér a Interiér
Špeciálna edícia Honda Civic Jordan z roku 1999 okamžite upúta svojou výraznou žltou farbou „Sahara Yellow“, ktorá zodpovedala farebnému prevedeniu tímu Jordan F1. Tento odtieň bol výhradne určený pre túto sériu a tvoril základ pre jej ľahko rozpoznateľnú identitu. Na bokoch sa nachádzali čierne nálepky s logom Jordan a číslom edície. Predná maska a zadné svetlá ostali v duchu štandardného Civicu VTi-S, no detaily ako čierna mriežka chladiča a decentný zadný spojler dotvárali športový vzhľad.

Auto jazdilo na 15-palcových diskoch Enkei obutých do pneumatík Bridgestone, ktoré patrili k štandardu tejto edície. Brzdové strmene ostali sériové, no vďaka zníženému podvozku a tuhším pružinám auto pôsobilo agresívnejšie. Vizuálnu identitu dopĺňala aj špeciálna plaketa s poradovým číslom na palubnej doske.

V interiéri sa nachádzali športové sedadlá Recaro, ktoré poskytovali výraznejšie bočné vedenie než bežné VTi modely. Kombinácia čiernej kože so žltými detailmi v čalúnení nadväzovala na dizajn exteriéru. Volant Momo a hliníkové pedále vyzdvihovali športový charakter modelu. Prístrojový panel bol analógový, s bielym podsvietením a otáčkomerom ciachovaným až do 9 000 ot./min.

Výbava zahŕňala elektrické okná, zrkadlá a manuálnu klimatizáciu. Infotainment tvorilo pôvodné rádio s kazetovým prehrávačom značky Honda, ktoré sa dnes považuje skôr za zberateľský detail než praktický prvok. V kufri nechýbala originálna podložka s logom Jordan.

Limitovaná edícia a zberateľská hodnota
Model Civic Jordan vznikol v limitovanom počte 500 kusov pre britský trh. Každý exemplár niesol poradové číslo vyrazené na kovovej plakete v interiéri. Honda týmto modelom vzdala poctu tímu Jordan F1, s ktorým v tom čase spolupracovala. Práve táto spojitosť s Formulou 1 dnes výrazne zvyšuje jeho atraktivitu.
Na trhu sa tieto vozidlá objavujú veľmi zriedkavo. Viacero kusov bolo časom upravených alebo zničených, čo znižuje počet zachovalých originálnych exemplárov. Niektoré zdroje odhadujú, že v pôvodnom stave zostáva len približne 300 vozidiel.
Cenový vývoj
Model Honda Civic VTi bol dlhé roky cenovo dostupným youngtimerom. Ešte pred desiatimi rokmi sa predávala približne za 1 750 až 2 350 eur. Mnohé kusy skončili u mladých nadšencov tuningu, čo viedlo k zníženiu počtu originálnych exemplárov v dobrom stave. S ich úbytkom začala hodnota postupne rásť.
Dnes sa ceny bežných modelov Civic VTi pohybujú v rozmedzí 7 000 až 10 000 eur. O výške sumy rozhoduje technický stav, miera originality a počet najazdených kilometrov.

Špeciálna edícia Civic Eddie Jordan Edition, ktorej bolo vyrobených iba 500 kusov, sa cenovo posúva ešte vyššie. Zachovalé kúsky v originálnom stave sa dnes predávajú aj za viac než 12 000 eur.
Trend posledných rokov jasne ukazuje stúpajúcu hodnotu modelu. S rastúcim záujmom o japonské youngtimery a autá s prepojením na Formulu 1 sa Civic Jordan dostáva do hľadáčika zberateľov. Na sekundárnom trhu sa ponuka znižuje a dopyt stúpa, čo vytvára predpoklady pre ďalší rast cien.
Záver: Oplatí sa ako investícia?
Z pohľadu zberateľa aj investora ide o model s potenciálom rastu hodnoty. Civic Jordan kombinuje limitovanú výrobu, prepojenie s F1 tímom Jordan Grand Prix a silnú komunitu, ktorá mapuje a dokumentuje každý zachovaný kus. Tieto faktory z neho robia zaujímavý a čoraz vzácnejší youngtimer, ktorého hodnota v najbližších rokoch pravdepodobne ešte porastie.