Domov Lifestyle Cena tohto Civicu rastie. Meno má po slávnej osobnosti z F1

Cena tohto Civicu rastie. Meno má po slávnej osobnosti z F1

Foto: Collecting Cars

Honda Civic Eddie Jordan Edition spája svet populárneho hatchbacku s atmosférou Formuly 1 a príbehom legendárneho tímového šéfa.

Nie je bežné, aby značka ako Honda vytvorila špeciálnu edíciu s menom spojeným s Formulou 1. V tomto prípade však išlo o viac než len marketingový ťah. V spolupráci s britskou divíziou Hondy vznikla v roku 1999 limitovaná edícia modelu Civic určená výhradne pre trh Spojeného kráľovstva.

Kto bol Eddie Jordan

Eddie Jordan bol rodák z írskeho Dublinu a začínal ako bankový úradník. Túto stabilnú kariéru však čoskoro vymenil za svet motoršportu. Jeho pretekárske ambície sa naplno prejavili v 70. rokoch, keď súťažil v nižších formulových kategóriách, ako boli Formula Ford a Formula Atlantic. Talent doplnil obchodným duchom a schopnosťou obklopiť sa správnymi ľuďmi.

V roku 1980 založil tím Eddie Jordan Racing, ktorý sa rýchlo presadil vo Formule 3 a neskôr vo Formule 3000. Práve tu pomohol naštartovať kariéru viacerým budúcim hviezdam F1, Ayrtonovi Sennovi či Jeanovi Alesimu. Prelom prišiel v roku 1991, keď vznikol tím Jordan Grand Prix. Už vo svojej prvej sezóne sa Jordan dostal do centra pozornosti, keď v jeho aute debutoval Michael Schumacher.

Foto: Stuart Seeger

Jordan Grand Prix bol známy svojou neformálnou atmosférou, odvážnym dizajnom monopostov a silným marketingovým cítením. Spolupráca s Hondou, ktorá dodávala motory pre tím v rokoch 1998 až 2000, vyústila do niekoľkých úspešných sezón. Vrcholom bola sezóna 1999, keď Heinz-Harald Frentzen vyhral dve Veľké ceny a tím skončil tretí v Pohári konštruktérov.

Foto: LAT

Na oslavu tejto spolupráce a ako symbol partnerstva vznikla v roku 1999 špeciálna edícia Honda Civic Eddie Jordan Edition a bola určená výhradne pre britský trh. Vozidlo predstavovalo spojenie pretekárskej energie, farebnej identity tímu a technickej spoľahlivosti Hondy.

Foto: Collecting Cars

Motor a jazdné vlastnosti

Honda Civic Jordan Edition z roku 1999 bola vybavená 1,6-litrovým štvorvalcovým motorom B16A2 s výkonom 160 koní pri 7 600 ot./min. Tento motor s technológiou VTEC poskytoval plynulý nárast výkonu a bol spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahovalo približne 7,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť bola 209 km/h. Spotreba paliva sa pohybovala okolo 7 litrov na 100 km.

Foto: Collecting Cars

V porovnaní s bežným modelom Civic VTi ponúkal Civic Jordan rovnaký výkon, avšak odlišoval sa vizuálnymi prvkami. Celkovo bolo vyrobených 500 kusov tejto edície, čo z nej robí zberateľský kúsok.

Exteriér a Interiér

Špeciálna edícia Honda Civic Jordan z roku 1999 okamžite upúta svojou výraznou žltou farbou „Sahara Yellow“, ktorá zodpovedala farebnému prevedeniu tímu Jordan F1. Tento odtieň bol výhradne určený pre túto sériu a tvoril základ pre jej ľahko rozpoznateľnú identitu. Na bokoch sa nachádzali čierne nálepky s logom Jordan a číslom edície. Predná maska a zadné svetlá ostali v duchu štandardného Civicu VTi-S, no detaily ako čierna mriežka chladiča a decentný zadný spojler dotvárali športový vzhľad.

Foto: Collecting Cars

Auto jazdilo na 15-palcových diskoch Enkei obutých do pneumatík Bridgestone, ktoré patrili k štandardu tejto edície. Brzdové strmene ostali sériové, no vďaka zníženému podvozku a tuhším pružinám auto pôsobilo agresívnejšie. Vizuálnu identitu dopĺňala aj špeciálna plaketa s poradovým číslom na palubnej doske.

Foto: Collecting Cars

V interiéri sa nachádzali športové sedadlá Recaro, ktoré poskytovali výraznejšie bočné vedenie než bežné VTi modely. Kombinácia čiernej kože so žltými detailmi v čalúnení nadväzovala na dizajn exteriéru. Volant Momo a hliníkové pedále vyzdvihovali športový charakter modelu. Prístrojový panel bol analógový, s bielym podsvietením a otáčkomerom ciachovaným až do 9 000 ot./min.

Foto: Collecting Cars

Výbava zahŕňala elektrické okná, zrkadlá a manuálnu klimatizáciu. Infotainment tvorilo pôvodné rádio s kazetovým prehrávačom značky Honda, ktoré sa dnes považuje skôr za zberateľský detail než praktický prvok. V kufri nechýbala originálna podložka s logom Jordan.

Foto: Collecting Cars

Limitovaná edícia a zberateľská hodnota

Model Civic Jordan vznikol v limitovanom počte 500 kusov pre britský trh. Každý exemplár niesol poradové číslo vyrazené na kovovej plakete v interiéri. Honda týmto modelom vzdala poctu tímu Jordan F1, s ktorým v tom čase spolupracovala. Práve táto spojitosť s Formulou 1 dnes výrazne zvyšuje jeho atraktivitu.

Na trhu sa tieto vozidlá objavujú veľmi zriedkavo. Viacero kusov bolo časom upravených alebo zničených, čo znižuje počet zachovalých originálnych exemplárov. Niektoré zdroje odhadujú, že v pôvodnom stave zostáva len približne 300 vozidiel.

Cenový vývoj

Model Honda Civic VTi bol dlhé roky cenovo dostupným youngtimerom. Ešte pred desiatimi rokmi sa predávala približne za 1 750 až 2 350 eur. Mnohé kusy skončili u mladých nadšencov tuningu, čo viedlo k zníženiu počtu originálnych exemplárov v dobrom stave. S ich úbytkom začala hodnota postupne rásť.

Dnes sa ceny bežných modelov Civic VTi pohybujú v rozmedzí 7 000 až 10 000 eur. O výške sumy rozhoduje technický stav, miera originality a počet najazdených kilometrov.

Foto: Bazos.sk

Špeciálna edícia Civic Eddie Jordan Edition, ktorej bolo vyrobených iba 500 kusov, sa cenovo posúva ešte vyššie. Zachovalé kúsky v originálnom stave sa dnes predávajú aj za viac než 12 000 eur.

Trend posledných rokov jasne ukazuje stúpajúcu hodnotu modelu. S rastúcim záujmom o japonské youngtimery a autá s prepojením na Formulu 1 sa Civic Jordan dostáva do hľadáčika zberateľov. Na sekundárnom trhu sa ponuka znižuje a dopyt stúpa, čo vytvára predpoklady pre ďalší rast cien.

Záver: Oplatí sa ako investícia?

Z pohľadu zberateľa aj investora ide o model s potenciálom rastu hodnoty. Civic Jordan kombinuje limitovanú výrobu, prepojenie s F1 tímom Jordan Grand Prix a silnú komunitu, ktorá mapuje a dokumentuje každý zachovaný kus. Tieto faktory z neho robia zaujímavý a čoraz vzácnejší youngtimer, ktorého hodnota v najbližších rokoch pravdepodobne ešte porastie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokScania odkúpila časť skrachovanej spoločnosti Northvolt
Nasledujúci článokŠkoda si nemôže dovoliť novú jedáleň, pretože VW nepodniká čestne
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.