Je to definitívne. Nastane koniec paliva, ktoré malo mať veľkú budúcnosť. Projekt, ktorý mal byť kedysi symbolom zelenej budúcnosti a technologickej vyspelosti, končí. Spoločnosť OMV oznámila, že definitívne zatvára všetky zostávajúce verejné vodíkové čerpacie stanice v Rakúsku. Ide o posledný klinec do rakvy vodíkového projektu v krajine, píše krone.at.
Vodíková technológia, ktorú Rakúšania ešte pred pár rokmi presadzovali ako ekologickú revolúciu a hovoril o nej často napríklad aj slovenský politik Richard Sulík, sa ukázala byť finančným prepadákom. Koniec paliva už medzičasom nastal.
OMV bola jedinou spoločnosťou v Rakúsku, ktorá tieto stanice prevádzkovala, no po nedávnom zatvorení stanice vo Viedni oznámila aj termíny konca pre zvyšné štyri: Asten – končí 30. júna 2025, Wiener Neudorf a Graz – 31. augusta 2025, Innsbruck – 30. septembra 2025.
Vodíkové fiasko v číslach: Iba 62 áut v krajine
Podľa Statistik Austria jazdí po rakúskych cestách len 62 vodíkových áut – 48 značky Hyundai, 13 Toyoty a jedno od Volkswagenu. Len päť z nich vlastnia súkromné osoby, zvyšok patrí firmám. Z dôvodu vysokej ceny a slabej infraštruktúry sa vodík medzi bežnými vodičmi jednoducho neuchytil.
OMV utŕžila finančné straty a rozhodla sa projekt ukončiť. „Boli sme jediní na trhu a záujem verejnosti bol prakticky nulový,“ uviedla hovorkyňa OMV Nicole Keltscha. Dodala, že spoločnosť teraz presmeruje investície do elektromobility.
A čo majitelia vodíkových áut? Smola, koniec paliva, ktoré tankovali, ich úplne odstaví. Pre tých málo ľudí, ktorí si vodíkové auto kúpili, je rozhodnutie OMV katastrofálne. Bez čerpacích staníc si už auto jednoducho nenatankujú. Prakticky im neostáva nič iné, než ho predať, alebo ho rovno dať zošrotovať.

Vodík v osobnej doprave? Zabudnite
Podľa Stephana Schwarzera z eFuel Alliance bolo vodíkové auto slepou uličkou. „Potrebujete veľa elektriny, špeciálnu infraštruktúru, vodík je ťažko skladovateľný aj prepravovateľný,“ vysvetľuje. Podľa neho by mohol mať vodík ešte zmysel v nákladnej doprave alebo priemysle, ale v osobných autách je nateraz “táto kapitola uzavretá“.
Schwarzer podľa svojich slov presadzuje e-palivá, resp. syntetické palivá vyrobené z vodíka, ktoré možno miešať s klasickým benzínom alebo ho úplne nahradiť.
Veľkou výhodou je, že nepotrebujú novú infraštruktúru: „Použijete bežné pumpy, bežné cisterny.“ Takéto palivá však tiež vyžadujú značné množstvo energie, a preto ich plánujú vyrábať v krajinách s vysokým podielom slnečnej alebo veternej energie – napríklad v Južnej Amerike, Afrike či Austrálii.
Schwarzer verí, že prvé komerčné dodávky e-palív sa na trh dostanú už pred rokom 2030. „Jedna tona e-palív znamená jednu tonu menej ropy. Potenciál na záchranu klímy tu je, len ho treba využiť,“ uzatvára Schwarzer.