Automobilový priemysel sa usiluje o vyvinutie autonómnych vozidiel, ktoré by pri riadení nepotrebovali zásah ľudskej ruky. Kým niektoré oblasti nové technológie v osobnej doprave inovácie podporujú, inde im hádžu polená pod nohy. Alebo len dbajú na bezpečnosť všetkých účastníkov premávky?
Kým sa dočkáme plne autonómnych vozidiel, špeciálne na našich cestách, pretečie Dunajom ešte veľa vody. Už teraz však nové autá disponujú technológiami, vďaka ktorým dokážu vodiča za volantom odbremeniť od mnohých vecí. Dokážu sami zaparkovať, jazdiť v strede jazdného pruhu, udržiavať si odstup od vpredu idúceho auta alebo samostatne zmeniť jazdný pruh na diaľnici. Veľkým inovátorom v tejto oblasti je značka Mercedes-Benz. Tá ako prvá na svete získala povolenie na predaj vozidiel s autonómnym riadením úrovne 3. To znamená, že vozidlo môže v niektorých presne vymedzených situáciách jazdiť samé, teda bez zásahu vodiča.
Aktuálne má Mercedes takéto oprávnenie v Nemecku a v amerických štátoch Kalifornia a Nevada. V USA začal Mercedes testovať aj špeciálne tyrkysové svetlá, ktoré indikujú, kedy je systém autonómneho riadenia aktívny. Modely vybavené príplatkovým autonómnym riadením úrovne 3 sú aktuálne dva – Mercedes Triedy S a EQS modelového roka 2024. Po všetkých stránkach ide skutočne o tie najbezpečnejšie vozidlá na svete, čo sa týka aktívnej i pasívnej ochrany.
Britská Kolumbia si ide svoje
Po novom bude však ich používanie na jednom konkrétnom mieste úplne zakázané. Ako informuje americký portál Motor1, kanadská provincia Britská Kolumbia sa rozhodla používanie týchto vozidiel úplne zakázať. Britská Kolumbia totiž nedávno aktualizovala zákon o motorových vozidlách, ktorý zakazuje používanie vozidiel so systémami autonómneho riadenia úrovne 3. Neplatí to pritom iba na zákaz používania týchto systémov, ale zákon zakazuje šoférovať akékoľvek vozidlo vybavené týmto systémom bez ohľadu na to, či ho vodič používa alebo nie. Novelizácia zákona bola podpísané 18. marca a vstúpila do platnosti 5. apríla. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že nové pravidlá zakazujú prevádzku vozidiel s automatizovanými systémami úrovne 3, 4 alebo 5. Aktuálne sa však na trhu nenachádza žiadne sériovo vyrábané vozidlo s automatizovaným systémom riadenia úrovne vyššej ako 3. Za porušenie týchto pravidiel hrozí pokuta od 368 do 2000 dolárov, prípadne 6-mesačný nepodmienečný trest vo väzení.
Britská Kolumbia je najzápadnejšou kanadskou provinciou, jej hlavným mestom je Victoria, najväčším zase Vancouver, ktorý je tiež tretím najväčším metropolitným územím v Kanade. Leží na území 4x väčšom ako Veľká Británia, polovica jej obyvateľov žije v metropolitnej oblasti Vancouveru.