startstop

Nový nástroj na kontrolu vodičov. Budeme jazdiť s náramkami na rukách?

Foto: FITDRIVE

Európska únia sa naďalej snaží novými opatreniami znížiť počet dopravných nehôd a najmä znížiť počet úmrtí na európskych cestách. Odborníci analyzujú najčastejšie príčiny nehôd a snažia sa nájsť opatrenia, ako im predísť.

Najnovšie štatistiky ukazujú, že únava vodičov môže byť jednou z hlavných príčin každej piatej dopravne nehody na európskych cestách. Kompetentní preto prichádzajú s nápadom vybaviť vodičov špeciálnymi náramkami s umelou inteligenciou, ktoré by monitorovali ich stav bdelosti, resp. únavu. Projekt FITDRIVE sa realizuje už od roku 2021 a skončiť by sa mal na prelome rokov 2024 a 2025. Projekt v hodnote okolo 3,5 milióna eur je financovaný z programu EÚ a nad výsledkami projektu prevzal záštitu tím španielskeho technologického centra ITCL. Ten by mal výsledky prezentovať vo februári 2025. Súčasťou výskumného tímu je 10 výskumných centier zo 7 krajín.

Foto: FITDRIVE
Stane sa náramok povinnou výbavou nových áut?

Napriek tomu, že mnohé sériovo vyrábané automobily majú v sebe zabudované systémy na kontrolu bdelosti vodiča, cieľom spomínaného projektu je vyvinúť nový systém na zisťovanie únavy šoférov. Ten by sa dokonca mohol stať povinnou výbavou nových automobilov predávaných v krajinách EÚ. Ak sa ukáže, že projekt je užitočný, najprv sa bude aplikovať pre širokú škálu profesionálnych vodičov, ako sú vodiči nákladných vozidiel, kuriéri, vodiči mestskej hromadnej dopravy či vodiči taxislužieb.

Foto: FITDRIVE

Celý systém by mal fungovať v spojení elektronickým náramkom, ktorý bude vodič niesť na zápästí. Náramok bude monitorovať srdcovú frekvenciu, pohyby rúk a potenie a na základe toho umelá inteligencia zistí, kedy nastane moment, že sa vodič unaví a môže dostať mikrospánok. Nový algoritmus by mal byť schopný sa učiť a prispôsobiť sa konkrétnemu vodičovi.

Exit mobile version