Po poslednej policajnej kontrole sa stav STK v Česku dá hodnotiť ako alarmujúci. Podvody a korupcia tu už prekročili všetky medze.
Po júnových kontrolách v Plzenskom kraji sa policajti vydali na kontrolu do Olomouckého kraja. Ani v ňom nedopadli výsledky testov lepšie, čím sa potvrdili najhoršie obavy ohľadom fungovania STK v Česku. O téme informuje portál Autoweb.cz.
Policajti sa v Olomouckom kraji vydali do Přerova, kde kontrolovali emisie a všeobecne technický stav prechádzajúcich vozidiel. Spoločne s pracovníkmi Inšpekcie cestnej dopravy preverili celkom desať vozidiel. Ani jedno z nich pritom nemalo kontrolou na STK vôbec prejsť. Za porušenie predpisov padali pokuty. „U deviatich z desiatich áut pracovníci centra namerali prekročené hodnoty emisií a v jednom prípade bolo vozidlo v nevyhovujúcom technickom stave,“ uviedol policajný hovorca Libor Hejtman.
Policajti vodičom obmedzili technickú spôsobilosť ich vozidiel po dobu 30 dní. Teraz musia na STK zájsť znova a technickou i emisnou kontrolou skutočne prejsť. Česká polícia bude v podobných kontrolách pokračovať aj v najbližších mesiacoch. Ministerstvo dopravy chce spoločne s políciou vytipovať podvodné stanice a zamedziť opakovanej praxi úplatkov a podvodných kontrol.
Ani v júni to nebola žiadna sláva
Prvú podobnú kontrolu technického stavu vozidiel vykonali policajti v júni v Plzeňskom kraji. Policajti náhodne skontrolovali 18 vozidiel. 7 z nich neprešlo napriek tomu, že hliadke vodiči predložili platný certifikát z STK. Hovorca polície Ondřej Hodan vtedy vyhlásil, že z niektorých vozidiel sa doslova valil čierny dym. Uviedol tiež, že kontrol nemôže byť počas mesiaca viac, pretože sú časovo veľmi náročné. Ak je vodič zároveň prevádzkovateľom vozidla, tak mu hrozí pokuta v správnom konaní do 50 000 korún. Ak polícia pri kontrole zistí, že vozidlo má nevyhovujúci technicky stav a za volantom sa bude nachádzať vodič, ktorý má vozidlo napríklad iba požičané, hrozí mu pokuta do 1500 korún.
Ako dochádza k podvodom na STK? Známe sú rôzne techniky -pridusenie výfuku handrou, plytké zasunutie meracej sondy do výfuku vozidla, prípadne pozvoľné zošliapnutie plynu namiesto čo najrýchlejšieho vytočenia motora do vysokých otáčok. Podľa Petra Nováka z Asociácie emisných technikov a opravárov (ASEM) bolo v roku 2021 v Českej republike 170 staníc, na meraní ktorých uspeli všetky autá. To štatisticky nedáva žiadny zmysel.
Právny expert Jan Dupák z Transparency International hovorí vo vzťahu k STK o komplote. „Sú tam všetky druhy korupcie. Peniaze sa dávajú napríklad do popolníka, kde si ich technik vyzdvihne. Ale potom sú tu sprostredkovatelia, služba ‚zariadim technickú’. Sú motivovaní vyhovieť veľkým zákazníkom a úplatky potom nie je nutné ani odovzdávať. Auto vždy prejde,“ popísal Dupák dlhodobé praktiky. Ministerstvo dopravy verí, že stratégia zvýšených kontrol a následné vytipovanie podvodných staníc prinesie čoskoro ovocie v podobe zníženia podvodov a zlepšenia situácie na českých cestách. Odborníci sa však domnievajú, že o ľahký boj rozhodne nepôjde.
Cestné technické kontroly sa vykonávajú aj na Slovensku
Kontroly technického stavu vozidiel náhodne zastavovaných na ceste sú povinné podľa smernice 2014/47/EÚ. Robia sa teda vo všetkých členských štátoch, nie sú však primárne zamerané na dozor nad STK. “V terminológii EÚ sa nazývajú cestné technické kontroly (CTK) a s predpismi pre STK sú na európskej úrovni zosúladené – týka sa to metód, zisťovaných chýb aj odstupňovania ich závažnosti. Smernica predpisuje ako povinné cestné kontroly ťažkých úžitkových vozidiel (autobusy, nákladné a prípojné vozidlá nad 3,5 t), nič však nebráni členským štátom rozšíriť tento model aj na ďalšie kategórie vozidiel. Tak je to aj v slovenskej legislatíve, rovnako aj v mnohých ďalších členských štátoch EÚ,” vysvetľuje Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti TESTEK a.s., ktorá je technickou službou pre stanice technickej kontroly.
Zo štatistík však vyplýva, že drvivá väčšina týchto kontrol je na Slovensku vykonávaná na ťažkých vozidlách (až 99 % z nich). V roku 2023 bolo na Slovensku vykonaných celkovo 7 139 cestných technických kontrol na náhodne vybraných vozidlách v cestnej premávke, no len 8 z nich (0,11 %) sa týkalo vozidiel kategórie M1. Slovenskí policajti sa pritom sústreďujú najmä na kontroly zahraničných kamiónov, pretože len 44,21 % z kontrolovaných vozidiel tvorili vozidlá evidované v SR.
Automatizovaný zber dát
Porušovanie predpisov na STK nie je len českým alebo slovenským problémom, deje sa aj v iných krajinách. Rozdielne sú spôsoby, ako sa s ním dokážu jednotlivé štáty vysporiadať. “Na Slovensku sme zvolil komplexnejšiu cestu než v Česku. Už pred takmer dvadsiatimi rokmi začal TESTEK ako poverená technická služba ministerstva dopravy budovať infraštruktúru pre automatizovaný zber dát a monitorovanie vykonávania technických kontrol. Postupne pribúdali nové a nové technické prostriedky na dozor štátu nad dodržiavaním predpisov na STK, až napokon legislatívnou zmenou v roku 2018 bolo naše poverenie rozšírené aj o priame vykonávanie dozoru nad STK popri štátnych orgánoch. Naše metódy a prostriedky patria v Európe aj vo svete v tejto oblasti k najpokročilejším a sú výsledkom nášho vlastného vývoja. Kolegovia zo zahraničia k nám chodia na študijné cesty práve kvôli nim,” uzatvára Rybianský.