V grafikone budú od polovice decembra chýbať obľúbené a rýchle IC vlaky. Práve v období, kedy sa najviac ľudí presúva po celom Slovensku, by mohlo ísť o zle načasované rozhodnutie. Železnice sa tak rozhodli z dôvodu vysokej stratovosti. Informoval o tom Denník N.
Z Bratislavy na východ ste sa vďaka rýchlemu spoju dostali za 4 hodiny a 40 minút. Klasickým rýchlikom to trvá približne o 40 minút dlhšie v prípade, že nenastane meškanie. „IC vlaky nemajú žiaden príspevok a dotáciu od štátu. Takže keď sa v tom vlaku vezie 120 až 150 ľudí, lebo ostatní sú v expresoch, resp. sú v autách, tak jednoducho vlaky sú stratové. Takže Železničná spoločnosť Slovensko sa to rozhodla vyriešiť touto cestou,“ odôvodnil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Rýchliky pôjdu častejšie
Zatiaľ čo teraz jazdia expresy v dvojhodinových intervaloch, plánuje sa ich skrátenie na každú hodinu. To by malo pokryť práve chýbajúce spojenie IC. Aj zrušenie 4 zastávok by malo ušetriť 30 minút času jazdy. Hovorí sa však práve o predĺžení jazdy až o 40 minút. Každopádne ide o odvážny experiment, ktorí by si mohli odniesť cestujúci.
Zatiaľ ide len o neschválený návrh zákona
Čo na takúto zmenu hovorí ministerstvo dopravy, nie je známe. Rezort v písomnom stanovisku poukázal na to, že zatiaľ ide len o návrh grafikonu, a preto ho nebude komentovať. Zrušenie IC vlakov a ich nahradenie častejšími expresmi tak zatiaľ ešte nie je definitívne. „Konečné rozhodnutie o zavedení týchto zmien padne po schválení nového grafikonu,“ informoval Drevický. Železničná spoločnosť cestujúcu verejnosť ubezpečuje, že akékoľvek zmeny nebudú mať vplyv na kvalitu cestovania.
Greenpeace je proti
“Do vlakovej dopravy potrebujeme investovať, nie rušiť najrýchlejšie vlaky. Minister dopravy namiesto toho, aby hľadal zdroje, ako zlepšiť fungovanie železníc, plánuje navyše obnoviť letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami a ešte ho aj dotovať zo štátnych peňazí,” skonštatovala Ábelová. Organizácia zároveň vyzýva vládu k zvýšeniu daňovej záťaže pre znečisťujúce spôsoby dopravy, ako sú lety, zníženie daňovej záťaže pre ekologickú dopravu, akou sú vlaky.
Zrušenie hrozilo už v minulosti
Podobná situácia nastala v rokoch 2015 až 2016, kedy mali IC vlaky skončiť, no zakročil vtedajší šéf SNS Andrej Danko. IC prevádzkuje ZSSK na svoje vlastné náklady, ostatné spoje, či už sú to osobáky, rýchliky alebo regionálne expresy, dotuje ministerstvo dopravy.